איך לבחור זירת מסחר?

זירות המסחר למטבעות דיגיטליים הינן נדבך חשוב לאימוצם ולפיתוחו של התחום.
בלעדיהן לא היה ניתן להמיר מטבע אחד באחר או לספק נזילות לפרוטוקולים השונים.
אבל עולם המסחר מלא בסכנות ולא מתאים לכל אחד.
ריכזנו עבורכם את כל הדברים שאתם פשוט חייבים לדעת אם אתם רוצים להתחיל לסחור.

מטבעות דיגיטליים הביאו עימם משהו שלא נראה קודם לכן בעולם המסחר:
האפשרות לסחור בנכס פיננסי בקלות, מכל מקום בעולם, במשך 24 שעות 7 ימים בשבוע.
 בקריפטו לא צריך הרשאות מהבנק, חתימות על טפסים, מסגרות אשראי ושיחות עם מנהל הסניף.
כל מה שאתם צריכים זה קצת ביטקוין (או כל מטבע אחר) להתחיל, חשבון מייל וחיבור לאינטרנט.
 גן עדן לסוחרים.

בניגוד למסחר בשווקים מוסדרים שלרוב פועלים רק בשעות העבודה, המסחר הדיגיטלי
לא עוצר אפילו לשבריר שנייה. אפילו שוק המט”ח העולמי שנסחר גם כן סביב השעון
לא עומד בקצב של הקריפטו ויוצא בסופי שבוע להפסקות קצרות.

המסחר בביטקוין ובמטבעות דיגיטליים סוחף וממכר ומעניק אפשרויות פיננסיות
לאדם הפשוט כפי שלא נראו מעולם, זאת בשילוב רגולציה
מתונה יחסית מאפשר חופש פעולה רחב מאוד לסוחרים ושוק חופשי אמיתי מצד אחד,
אך גם נותן פתח למרמה ותחבולות רבות שבדרך כלל מרוששות את השחקנים הקטנים מצד שני.

בכתבה זו נסקור את זירות המסחר המובילות ונעמוד על יתרונותיהן וחסרונותיהן. חשוב לציין: כל זירות המסחר

שנסקור כאן הינן למעשה זירות מסחר ריכוזיות, כלומר ישנו אדם, קבוצה או חברה שעומדים מאחוריהם ומפעילים אותם והם אלו שלמעשה מחזיקים ביתרות המטבעות שלנו כל עוד נסחור בהם.
בנוסף אליהם, קיימות היום גם זירות מסחר מבוזרות הנקראות DEX (Decentralized Exchanges). זירות מסחר אלו פועלות ללא מגע אדם ובאמצעות חוזים חכמים בלבד. ולמרות שניתן לסחור דרכן, הן לא מחזיקות בפועל את המפתחות הפרטיים למטבעות שלנו. אם אתם רוצים ללמוד על זירות מסחר מבוזרות אתם יכולים לקרוא עליהן כאן.

זירות מסחר למטבעות דיגיטליים

כיום, ניתן למצוא ברחבי האינטרנט מאות זירות מסחר לביטקוין ולמטבעות דיגיטליים נוספים.
בתחילת הדרך, סביב שנת 2013 ניתן היה למצוא רק מספר מועט של זירות מסחר, רובן הציעו מסחר אך ורק בביטקוין. הזירה המוכרת והגדולה ביותר בזמן זה הייתה MtGox היפנית. (אשר קרסה עקב גניבת ענק בתחילת 2014 ומחקה מליוני דולרים(. לצד העליה המטאורית במחירו של הביטקוין במהלך שנת 2013 החלו לצוץ עשרות ומאות זירות מסחר חדשות ברחבי הרשת שהציעו מסחר בביטקוין ובלהיט החדש דאז, מטבעות דיגיטליים אלטרנטיבים.

בניגוד לשווקים מוסדרים, הקמת זירת מסחר למטבעות דיגיטליים הייתה עסק יחסית פשוט לאלו בעלי הידע הטכני המתאים. בלי הבירוקרטיה, התקנות, האגרות ומגבלות החוק, אין ספק שהדברים אז זזו מהר וזירת מסחר יכלה לעלות לאוויר תוך מספר שבועות בודדים. אבל היה לכך גם מחיר. רבות מזירות המסחר שהוקמו בחופזה לא שמו את הדגש הראוי על רמת האבטחה הנדרשת (או חוסר בידע הטכני הנדרש). התוצאה היתה אין ספור פריצות, גניבות, באגים ותקלות טכניות ולבסוף קריסתן של רבות מתוך אותן זירות חדשות עם אובדן כספי כבד למשקיעים.

כמו המטבע הדיגיטלי עצמו, גם רבות מזירות המסחר שמרו על אנונימיות בעליהן המסתתרים מאחורי כינוי רשת עלומי פנים וכתובת. ציבור הסוחרים הנלהב התעלם פעמים רבות מכל סימני האזהרה והפקיד כספים רבים בזירות מסחר אלו ללא כל בדיקה מינימלית על העומדים מאחוריהן ועל מאפייני האבטחה של הזירה. התוצאה בחלק גדול מהמקרים הייתה טרגית.

כמו בכל שוק צעיר, גם עולם המסחר בביטקוין שילם וישלם “שכר לימוד” יקר. לעיתים על חשבונם של המשקיעים, אך לאחרונה התמונה מתחילה להשתנות. מספר זירות מסחר, אשר הצליחו למצב את עצמן כזירות מסחר בטוחות ונוחות לשימוש החלו לבלוט מעל השאר ולהיהפך לחברות גדולות ויציבות אשר מסוגלות לספק למשתמשיהם אבטחה מספקת, ממשק מסחר נוח ועשיר, ושירות לקוחות ברמה נאותה. בשנים האחרונות אנחנו רואים גופי ענק ובנקי השקעות שרוכשים או מקימים אתרי מסחר למטבעות דיגיטליים ומאחוריהם טובי המוחות שמביטיחים לנו שהסיכוי לאבד את כספנו כתוצאה מפריצה או תקלה טכנית כמעט ולא קיים. ניתן לומר שכמה מזירות המסחר המובילות היום כבר הגיעו לרמה אבטחה זהה לאלו של הבנקים המסחריים הגדולים, בהבט הזה לפחות, ולחלקן אפילו יש ביטוח על הנכסים.


כיצד לבחור זירת מסחר?

לפני שאתם מתחילים לסחור ישנם פרמטרים רבים שעליכם לבחון, להלן רשימה של כמה מהבולטים מהם בסדר חשיבות יורד:

אבטחה – המרכיב הקריטי ביותר בזירת המסחר. כמובן שלכם כמשתמשים אין דרך טובה לדעת באמת מהי רמת האבטחה באתר אבל יהיה הגיוני לומר שככל שהזירה קיימת יותר זמן, כך היא בטוחה יותר. ההגיון פשוט: כל זירות המסחר לביטקוין ומטבעות דיגיטליים נמצאות תחת מתקפה מתמדת ונסיונות פריצה. עצם העובדה שזירה קיימת זמן רב משמשת כאינדיקציה לרמת האבטחה בה. גם זהות בעלי הזירה עשויה לשפוך או על הנושא ואפשר להניח שככל שגוף גדול יותר ובעל ממון עומד מאחורי זירה מסוימת, יותר משאבים הושקעו באבטחתה.

משיכות והפקדות כספים – חלק מהזירות מגבילות את סכום המשיכה היומי. חלק מחייב זמן המתנה מינימלי בין הפקדה למשיכה. בדקו זאת לפני שאתם מבצעים הפקדה לזירה.

דרישות זיהוי KYC – כחלק מהרגולציה ההולכת ומתהדקת סביב תחום המסחר במטבעות דיגיטליים, זירות מסחר רבות (בייחוד אלו הממוקמות בארה”ב) דורשות זיהוי של משתמשיהם. כיום כל הזירות המובילות דורשות כתנאי מקדים למסחר בזירה להזין פרטים אישיים ולהציג תעודה מזהה כחלק מתהליך אימות זהות המשתמש. במקרה והאנונימיות חשובה לכם, יתכן שמסחר בזירות אלו לא עבורכם.

מגבלות הנובעות ממיקום גאוגרפי – עדיף להימנע מזירות מסחר אשר ממוקמות במדינות בעלות משטר ‘בעייתי’, כזה הנוטה להטלת חרמות או סנקציות שרירותיות על אזרחיהן ועל עסקים הפועלים בתחומן. באופן גורף אני ממליץ לא לפעול בזירות המבוססות בסין, רוסיה או קוריאה.

תמיכה ושירות – חשבונות חסומים, הפקדות ומשיכות תקועות, פניות ללא מענה וחוסר תקשורת מוחלט עם קהל הלקוחות הם רק חלק משלל הבעיות הפוטנציאליות של זירות מסחר בעלות שירות לקוחות לוקה או חסר לחלוטין. לביטקוין אין מנכ”ל או מחלקת פניות הציבור וחלק מבעליהן של זירות המסחר שומרים על אנוניומיות מחולטת. לכן חשוב לבדוק את תחושות הקהילה לגבי רמת השירות בזירת המסחר דרך הטוויטר והרשתות החברתיות השונות עוד לפני שאתם מפקידים אליהן כספים. כל עוד הכל עובד זה בסדר אבל ברגע שמתחילות הבעיות, עדיף שיהיה למי לפנות.

ממשק ונוחות – לפני שאתם מתחילים לסחור הכירו מעט את סביבתכם. בדקו את מערכת הגרפים שהאתר מציע, את אופן הזנת הפקודות, ואת התחושה באתר. ממשק נוח ואינטואיבי יכול לשדרג משמעותית את חווית המסחר שלכם.

מחזורי מסחר – ככלל עדיף לסחור בזירות המציעות נזילות ועומק במסחר. היזהרו ממטבעות עם מחזורי מסחר דלילים ומרווחי מחיר רחבים. לעיתים ניתן להיכנס לטרייד אך ברגע האמת יכול להיות קשה מאוד לצאת ממנו.

מבחר מטבעות למסחר – חלק מהזירות מציעות מגוון מצומצם של מטבעות ואחרות מציעות עשרות ומאות צמדים למסחר. כדי להנות מכל מה שיש לעולם המסחר במטבעות דיגיטליים להציע אני ממליץ לסחור בזירות שמציעות מגוון רחב של מטבעות וכאלו שמעדכנות באופן תדיר את רשימת המטבעות בהתאם להתפתחויות בשווקים.

עמלות – רוב זירות המסחר מיישרות קו בנוגע לעמלות ובכל אופן, לא מזיק לבדוק שאתם לא משלמים עמלה גבוהה מידי. כל דבר בין 0.1%-0.25% הוא סביר, מעל נחשב יקר. למי שמתכנן מסחר יומי רכיב העמלות יכול להיות משמעותי אז שימו לב.

אפשרויות מסחר מתקדמות – חלק מהזירות מציעות מלבד מסחר רגיל (קניה/מכירה) גם אפשרויות מתקדמות הכוללות פתיחת פוזיציות שורט, מסחר ממונף ומתן הלוואות תמורת ריבית יומית. בדקו את הפונצקיות הנוספות ונסו למקסם את ההון שלכם ואת ההזדמנויות בשווקים בהתאם לנסיון ולרמת ההבנה שלכם.

ארבע זירות מסחר מובילות למסחר במטבעות דיגיטליים:

(זוהי אינה המלצה לסחור באילו מהן מזירות המסחר הנ”ל וכל העושה זאת, עושה זאת על דעתו האישית בלבד) 

בינאנס היא זירת מסחר למטבעות דיגיטליים שהוקמה בשנת 2017 בסין (היום ממוקמת במלטה) על ידיChangpeng Zhao דמות אנונימית למדיי בעולם הקריפטו של הימים ההם. עם זאת, בינאנס והעומד בראשה השכילו למנף את השוק השוורי של 2017 והפיצוץ האדיר בתחום המטבעות הדיגיטליים כדי לצמוח בקצב מסחרר. בינאנס היום היא זירת הקריפטו הגדולה ביותר בעולם במונחי נפח מסחר. הזירה מציעה מסחר במאות מטבעות דיגיטליים ועוד שלל שירותים פיננסים בתחום המטבעות הדיגיטליים.
בשנת 2019, הפלטפורמה המקורית הפסיקה לשרת לקוחות אמריקאיים (רגולציה, SEC וזה…) ופתחה חברת נוספת בשם Binance U.S. בורסה זו מציעה פחות מטבעות למסחר ומותאמת לדרישות הרגולטור האמריקאי.

לבינאנס יש אפליקציית מובייל לא רעה בכלל גם ל iOS וגם ל Android עם ממשק נח ואינטואיטיבי.

בתחום המסחר בינאנס מציעה ממשק מסחר בסיסי, ממשק מתקדם, מסחר ממונף ומסחר בחוזים עתידיים.
מעבר לכך בבינאס תוכלו לבצע Staking (מעין הפקדה לתוכנית חסכון) למטבעות שלכם ישירות מתוך הארנק שלכם ולהנות מריביות שוטפות על אחזקותיכם. אם תסכימו לנעול את המטבעות שלכם לתקופה של בין 30 ועד 120 יום, תזכו בתשואות משופרות דו-ספרתיות.
בנוסף תוכלו לתת ולקבל הלוואות דרך הפלטפורמה, לקבל גישה למרכז המחקר המתקדם שלהם שמציע ניתוחי שוק ברמה גבוהה על פרויקטים פופולריים ולאחרונה הזירה אפילו השיקה NFT Market חדש.

בינאנס היא פלטפורמה עשירה במיוחד ביחס לזירות מסחר אחרות, ישנם אין ספור שירותים ואפשרויות וספק עם תנצלו את רובם. בדברים החשובים (אבטחה ועלויות) אפשר לומר שבינאנס טובה מאוד ולמרות מקרי פריצה זניחים יחסית בעבר (שטופלו בצורה ראויה בלי הפסד ללקוחות) אפשר בהחלט לומר שהיא היום זירה בטוחה למסחר. בכל מקרה, כמו תמיד, לא מומלץ לשמור סכומים גבוהים בזירות מסחר.
בבינאנס אגב תוכלו לרכוש קריפטו ישירות לחשבון המסחר שלכם באמצעות כרטיס אשראי, מה שיכול להקל במיוחד על כניסתם של משתמשים חדשים לתחום הקריפטו, מצד שני, מורכבות הממשק ועודף הפיצ’רים עלולים להעמיס ולהקשות על ההתמצאות.

כדי לקבל את מגוון השירותים של בינאנס תאלצו לבצע תהליך זיהוי ואימות ותדרשו לספק לזירה מסמכים מזהים.

קוינבייס היא בורסת הקריפטו הגדולה ביותר בארה”ב המציעה למסחר כמעט 100 מטבעות דיגיטליים. הבורסה משרתת 73 מיליון משתמשים בפריסה של יותר ממאה מדינות בעולם.
ראשית בצד האבטחה, קוינבייס נחשבת לאחת מהזירות הבטוחות ביותר בעולם והיא מציעה לכלל לקוחותיה ביטוח על הכספים המופקדים בארנק (עד 250,000$ לאדם). פיצ’ר דיי נדיר בעולם המטבעות הדיגיטליים. בכלל, קוינבייס, בהיותה זירה אמריקאית, פועלת תחת פיקוח ועומדת בתנאי הרגולציה האמריקאים הנוקשים. זו אולי הסיבה שלקוינבייס יש מעל 10,000 לקוחות מוסדיים שמוכנים לשים אצלה כסף גדול.

ממשק המסחר מחולק לממשק הבסיסי ולממשק מסחר מתקדם (לשעבר GDAX) בשם Coinbase Pro שמציע אפשרויות מסחר מתקדמות וגרפים עשירים. ישנה כמובן גם אפליקציה לטלפון הנייד שזוכה לדירוגים גבוהים (iOS ו Android)
קוינבייס גם מפעילה אפליקציית ארנק דיגיטלי בנפרד משירותי הבורסה שתאפשר לכם להחזיק כ 4,000 סוגים שונים של מטבעות דיגיטליים בנוסף גם ל NFTs.

באופן כללי, הממשק של קוינבייס נקי וקל להבנה ומתאים למשתמשים שמחפשים נוחות ופשטות, בלי יותר מידי פיצ’רים ואפשרויות מבלבלות. כל מה שצריך כדי להתחיל לסחור בקוינבייס הם 2$ בלבד. בנוסף, תמצאו בקוינבייס שלל סרטונים ומדריכים ופיד חדשות שישאיר אתכם מעודכנים בכל מה שקורה בעולם הקריפטו.

בצד השלילי קוינבייס נחשבת זירה יקרה מאוד בכל הקשור לעמלות מסחר (0.4%-0.5% לעסקה) ושירות הלקוחות לא נחשב מהטובים שבתעשיה.

FTX היא אחת מזירות המסחר האחרונות שהצטרפו לשוק הקריפטו (2019) אך זה לא הפריע לה לגדול בקצב לא פחות ממדהים ולמשוך בפרק זמן קצר מיליוני סוחרים ומיליארדים במחזורי מסחר. FTX מציעה מסחר עם אפשרויות מתקדמות ומתאימה במיוחד לסוחרים מנוסים. כמו כל הזירות הגדולות, גם FTX מציעה מסחר במאות צמדים של מטבעות דיגיטליים.
בדומה לבינאנס, גם ל FTX יש שלוחה שנקראת FTX U.S שנועדה לשרת את לקוחותיה האמריקאים. לצערם, בגרסה הנ”ל יש הרבה פחות אפשרויות מסחר אבל זה פחות רלוונטי לקורא הישראלי הממוצע.

ב FTX תוכלו לסחור בין כמעט 300 מטבעות דיגיטליים, לבצע מסחר ממונף (Margin) ולסחור בחוזים עתידיים ובצמדי פורקס. הבורסה אף מציעה מסחר בגרסאות סינטטיות של מניות רגילות ותאפשר לכם לסחור בטסלה או אפל גם כאשר שוק המניות סגור. תחום המניות הסינטטיות עדיין חדש אז שימו לב למחזורי המסחר וודאו שאתם לא משלמים יותר מידי על עסקאות.

מבחינת עמלות, FTX תחרותית ומציעה עמלות בטווח שבין 0.01% – 0.4%, תלוי בהיקפי המסחר שלכם.

FTX מציעה גם אפשרות לבצע Staking לאחזקותיכם מתוך החשבון שלכם ולהרוויח ריביות של עד 10% בשנה.

ב FTX ישנו גם NFT Markerplace שיאפשר לכם לסחור באוסף האומנות הדיגיטלי שלכם ולאחרונה הזירה השיקה את כרטיס הדביט FTX Card, כרטיס אשראי ווירטואלי שבאמצעותו תוכלו לשלם על מגוון שירותים און-ליין באמצעות יתרת הדולרים שאתם מחזיקים בחשבונכם בזירה. אם אין לכם מספיק דולרים, הזירה אפילו תמיר עבורכם מטבעות אחרים.

בנוסף לאתר האינטרנטי הרגיל, ל FTX יש גם אפליקציות מובייל.

כמו בכל הזירות הגדולות, גם ב FTX תדרשו לבצע את תהליך ‘הכר את הלקוח’ ולספק מסמכי זיהוי וכו’.
בשורה התחתונה מדובר בזירת מסחר טובה, חדשנית, שמציעה מגוון אפשרויות לסוחר המתקדם. בצד האבטחה הזירה נחשבת לבטוחה והצוות שמאחוריה נחשב מיומן ביותר. 2FA הוא חובה לכל החשבונות ומרבית כספי הלקוחות מאוחסנים בבטחה בארנקים קרים.

KuCoin היא זירת מסחר לסוחרים מנוסים שמציעה מגוון אדיר של צמדי מטבעות דיגיטליים למסחר כמו גם שירותי מסחר מתקדמים.
ל – KuCoin יש מספר יתרונות על פני זירות מסחר מתחרות. ראשית, הפלטפורמה מציעה מסחר ביותר מ 600 מטבעות דיגיטליים והיא ידועה בתור מקום מצויין לאסוף מטבעות של פרויקטים קטנים ולא מוכרים לפני שאלו עולים במחיר ומאומצים על ידי הזירות הגדולות. אז אם אתם אוהבים לחקור וללמוד על פרויקטים חדשים ורוצים למצוא את הכוכב העולה הבא לפני כולם, KuCoin זה המקום בשבילכם.

מבחינת אלמנטים של מסחר, KuCoin לא בהכרח מומלצת למשתמשים חדשים, הממשק עמוס בפיצ’רים ומשתמשים חדשים עלולים לא להתמצא בו בקלות. הזירה מאפשרת מסחר במינוף (Margin) ומסחר בחוזים עתידיים. בנוסף הזירה מאפשרת להשתמש ברובוטי מסחר Built-in שסוחרים עבורכם על פי אסטרטגיה מוגדרת מראש.
עוד פיצ’ר מתקדם (קיים גם בבינאס) הוא Futures Brawl שיאפשר לכם “לשחק” במסחר בחוזים עתידיים ישירות מול משתמשים אחרים בפלטפורמה.

ב KuCoin תוכלו להרוויח כסף על אחזקותיכם גם בלי לסחור. ניתן לתת למשתמשים אחרים הלוואות תמורת תשלום ריבית וניתן גם כן לבצע Staking למטבעות שלכם ולהרוויח ריביות נאות. 

מבחינת אבטחה, KuCoin חברו לחברה בשם Onchain Custodian כדי להגן על המטבעות שברשותה. שירות זה כולל לכאורה ביטוח נגד גניבות בדומה לזה שמציעה קוינבייס אך למיטב ידיעתי עדיין לא נבדק בזמן אמת. הזירה מצהירה כי היא שומרת את מרבית הנכסים בארנקים קרים ומציעה בצד המשתמש אפשרויות להוסיף הגנת 2FA והגנה בסיסמא על משיכות ופעולות נוספות.
בסוף שנת 2021 KuCoin סבלה מפריצה וחלק מהמשתמשים שלה נפגעו אך הזירה פעלה במהירות ופיצתה על הנזק במלואו ונראה שמאז צעדים משמעותיים נלקחו כדי להגביר את רמת האבטחה בזירה.

KuCoin היא לא זירה מפוקחת ולא גדולה כמו שאר זירות המסחר שסקרנו ולכן אפשר לומר שהסיכון בה גבוה במעט מהאחרות, כמו כן, הממשק המשוכלל ואפשרויות המסחר המתקדמות הופכות אותה למתאימה יותר לבעלי ניסיון קודם ופחות למשתמשים חדשים, אך כך או כך אין ספק שהיא זירת מסחר מעניינת וראויה, במיוחד בגלל המגוון הגדול של צמדי המסחר שהיא מציעה.

סכנות במסחר – טיפים חשובים וממה כדאי להיזהר

מסחר, בכל נכס פיננסי שהוא, טומן בחובו סיכון. במטבעות דיגיטליים, נוכח התנודתיות הגבוהה ואי הוודאות הרבה הסובבת אותם (רגולציה, אימוץ צרכנים, מטבעות מתחרים, סכנות ריכוזיות וכו’), כמו גם מחזורי מסחר יחסית נמוכים (בהשוואה לנכסים פיננסים מובילים בעולם), הסיכון גבוה ביותר. כאשר אתם סוחרים בביטקוין או בכל מטבע דיגיטלי אחר קחו בחשבון את כל האפשרויות, פעלו בתבונה והשתדלו להימנע מפעולות אימפולסיביות. אם אתם מתכוונים לסחור בביטקוין או במטבעות דיגיטליים אחרים לצרכים ספקולטיבים, הנה כמה דברים שכדאי לכם לקחת בחשבון לפני שאתם מתחילים:

אם אתם לא יודעים לסחור - תתחילו בקטן

מסחר הוא עסק למקצוענים. אם אתם לא יודעים מה אתם עושים אל תסכנו סכומים גדולים. חוק לא כתוב אך ידוע בעולם המסחר הוא שהכרישים הגדולים תמיד אוכלים בסוף את הדגיגים הקטנים. למקרה שזה לא ברור, אתם הדגיגים.
מניפולציות במסחר, הוראות “מזוייפות”, Pump & Dump ועוד טכניקות רבות עלולות ויגרמו לכם להיבהל (או להתלהב), לעשות טעויות, ולהפסיד בדרך המון כסף. עולם המסחר הוא עולם מונע רגש בצורה קיצונית, מעין סביבה של מאניה דיפרסיה. רגע אחד אתם למעלה ושנייה אחר כך אתם מתחת לאדמה. מי שאינו בעל המיומנויות המתאימות ואינו בעל אורך נשימה מתאים או יכולת לחתוך הפסדים ולממש רווחים, עדיף שלא יעסוק במסחר.

אל תשאירו סכומים גדולים בחשבון זירת מסחר

כחלק מתהליך הצמיחה של המטבעות הדיגיטליים בשנים האחרונות החלו להופיע מספר רב של זירות מסחר. למרות חשיבותן הרבה של זירות מסחר אלו ביצירת פעילות ונפחי מסחר המספקים נזילות בביטקוין בעולם, ולמרות כמה סבבי גיוסים שביצעו חלק מזירות אלו לאחרונה על מנת להיהפך לעסקים יציבים בעלי מנגנוני אבטחה עמידים בפני פריצות ומעילות, עדיין לא הייתי ממליץ על אף אחת מהן בביטחון מוחלט.
“סיבות טכניות” הוא התירוץ החביב על הבורסות שחוסמות לפתע את אפשרות משיכת הכספים מהאתר ו”הבעיה תתוקן במהרה” גם אחת האהובות עליהם, אבל יותר מפעם אחת  – זה לא נגמר טוב.
עד לפני שקמו הזירות הגדולות, עם גופי הענק שמממנים אותן, החשש הגדול תמיד היה פרצות אבטחה, אך מאז שהרגולציה שלחה את גרורותיה הסיכון המרכזי הפך להיות הסיכון הממשלתי. באופן תיאורטי, ממשלה ספציפית במדינה בה פועלת הזירה יכולה להשתמש באחד מבין אין-ספור “סיבות” כדי להקפיא או להחרים כספים מזירות המסחר. הישמרו.
ולכן, לא מומלץ להשאיר סכומי כסף נכבדים באתרים אלו. העבירו את הכספים שאתם מעוניינים לסחור בהם בלבד ובעת הפוגות במסחר, העבירו את היתרה בחזרה לארנקים מאובטחים.

אל תשקיעו יותר ממה שאתם מוכנים להפסיד

עם כל הכבוד לביטקוין, ניתן וצריך עדיין להגדיר אותו כניסוי. וככזה הוא נמצא בספקטרום הגבוה ביותר של התחום הספקולטיבי. ובמילים אחרות, הוא מאוד מסוכן להשקעה.
החוק הראשון והחשוב ביותר בכל השקעה הוא: “אף פעם אל תשקיע יותר ממה שאתה מסוגל להפסיד”.
לרוב לפני שאנו משקיעים, ולא משנה במה, אנחנו מאוד אופטימים. מבין שלושת התרחישים האפשריים של: רווח, מצב סטטי או הפסד, אנו נוטים לתת משקל יתר לתרחיש הראשון ולהתעלם משני התרחישים הנוספים.

כשהכל הולך טוב וכולם מרוויחים כסף אז אין דאגות. אבל כשמתחיל הבלאגן אף אחד לא יתן לכם התראה מוקדמת והלחץ יתחיל לקחת שליטה. לקבל החלטות תחת לחץ זה אף פעם לא דבר טוב ופי כמה כשמדובר בכסף שלכם.
כדי להימנע מכך (או לפחות לצמצם את הסיכוי שזה יקרה) תמיד תשקיעו סכום שאתם מוכנים נפשית לאבד בצורה מוחלטת. גדולים מכם כבר ניסו “לתת את המכה” ובסוף קיבלו מכה.

בהשקעה ספקולטיבית כמו מטבעות דיגיטליים, תנודות של 30%-50% ביום הן תרחיש אפשרי. חישבו טוב לפני ההשקעה ודמיינו אם אתם מסוגלים לעמוד ברכבת ההרים הזאת. אם יש ספק פשוט הקטינו את סכום ההשקעה עד שתרגישו בנוח

בהצלחה

היה מעניין? שתפו לאחרים

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
Email

יכול לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

המומלצים

הקורס המקיף למסחר והשקעה במטבעות דיגיטליים

רק 390 ש"ח! לזמן מוגבל

קצרים בזמן? בדיוק בשביל זה הכנו עבורכם מדריך מקוצר במיוחד שיראה לכם איך לקנות ביטקוין ולהשתמש בו בשלושה צעדים פשוטים

כדי להשתתף באינספור האפשרויות שמציע עולם הבנקאות המבוזרת (DeFi) אתם זקוקים רק לשני דברים:
חיבור לאינטרנט וארנק דיגיטלי תומך Web3.0.

Decentralized Finance או בקיצור DeFi הוא שם כולל למערכות פיננסיות עצמאיות ומבוזרות אשר נבנות על גבי רשתות בלוקצ’יין. הכנסו ולמדו על עולם הבנקאות החדשה

החדשות

נשארו לכם שאלות?

חפשו אותנו ברשת

השאירו הודעה

יש לכם שאלה?

כניסה לחשבון

רוצה ללמוד לסחור ולהשקיע במטבעות דיגיטליים?

רק 390 ש"ח!
לזמן מוגבל

במקום 1,290 ש"ח

דילוג לתוכן