ירידות חדות בשווקים והקריסה הגדולה של UST ו LUNA

אתמול היה אחד הימים הגרועים ביותר בשנה האחרונה למטבעות הדיגיטליים וזה בהמשך ללא פחות מ 5 שבועות רצופים של ירידות. אירוע חריג אפילו במערב הפרוע שלנו.
אבל, את ההצגה הגדולה מכולן גנבו אתמול הצמד לונה (LUNA) והמטבע ה (כבר לא כל כך) יציב UST.
קשה לחשוב על אירוע בסדר גודל דומה שהתרחש אי פעם בעולם הקריפטו ואפילו עדיין מוקדם מידי להרכיז על סיומו ולהסיק מסקנות לעתיד

הבוקר שאחרי הסערה בשוק הקריפטו

סוחרים ומשקיעים ברחבי העולם מתעוררים לבוקר עם ניחוחות אופטימיים אחרי 24 שעות סוערות במיוחד בשווקים. החוזים על שווקי המניות בארה”ב מציגים עליות קלות אחרי שלושה ימי ירידות אגרסיביים במיוחד בהם הנאסד”ק וה S&P 500 איבדו כ 10% ו 7% בהתאמה.

אבל אלו נראות כמו ירידות קלות כשמסתכלים על שווקי הקריפטו. אתמול היה אחד הימים הגרועים ביותר בשנה האחרונה למטבעות הדיגיטליים וזה בהמשך ללא פחות מ 5 שבועות רצופים של ירידות. אירוע חריג אפילו במערב הפרוע שלנו.

הביטקוין צלל אתמול ב 11% ואיתריום בשיעור דומה. מטבעות אחרים ירדו אף יותר. כל מספר זוכה, ממינוס 15% ועד לירידות של 50% נרשמו ברחבי השווקים.

אבל, את ההצגה הגדולה מכולן גנבו אתמול הצמד לונה (LUNA) והמטבע ה (כבר לא כל כך) יציב UST.
לאלו מכם שלא מכירים את הצמד נסביר בקצרה: UST  הוא מטבע יציב (Stablecoin) אלגורתמי השוכן ברשת הבלוקצ’יין Terra. מה ש”אלגוריתמי” שאומר הוא שבשונה ממטבעות יציבים ריכוזיים שמגובים על ידי מטבעות פיאט כמו USDC או מטבעות יציבים מגובי קריפטו כמו DAI, מטבע ה – UST מגובה רק באופן חלקי ובאמצעות מנגנון החלפת ערך עם מטבע דיגיטלי נוסף בשם LUNA.

כדי ללמוד לעומק על סוגי המטבעות יציבים, ה Stablecoins, לחצו כאן.

כדי ליצור/לכרות (Mint) מטבע UST אחד בשווי 1$, צריך למעשה “לשרוף” מטבעות LUNA בשווי של 1$. כלומר, לקנות LUNA ולשלוח אותם לחוזה חכם שכורה מטבעות UST.
בניגוד ל UST המקובע ל 1$, שערו של מטבע ה LUNA נקבע בשוק החופשי על פי היצע וביקוש אך לא משנה מה יהיה מחירו, תמיד יהיה ניתן להמיר בחזרה כל מטבע UST למטבע LUNA בשווי של 1$ בדיוק. וברגע שקיבלתם את מטבעות ה LUNA תוכלו להמירם בשוק ולקבל את ה 1$ שלכם בחזרה בכל מטבע אחר שתבחרו.
אם כן אפשר להבין שכאשר ישנו ביקוש גובר ל UST נוצר ביקוש גם ל LUNA ולהפך. בשנה האחרונה LUNA זינק ועלה פי 190 בעקבות ביקוש אדיר למטבע UST. הסיבה לביקוש הגדול ל UST הייתה בכדי להפקיד אותו בפרוטוקול DeFi בשם Anchor, (אותו סקרנו באתר רק בשבוע שעבר).
ולמה להפקיד אותו ב Anchor אתם שואלים?
מכיוון שכל מי שמפקיד את מטבעות ה UST שלו ב Anchor זכאי לתשואה שנתית חלומית של 19.5%.

לכל אורך הדרך ספגו LUNA והמטבע היציב UST ביקורות רבות בנוגע למנגנון ההצמדה לשער הדולר והתלות ההדדית שלהם. עיקר החששות היו סביב העובדה ש LUNA עולה כל עוד יש ביקוש ל UST ואז כולם מרוצים אבל שברגע שמסיבה חיצונית כלשהיא, הביקוש יעלם, המערכת תיכנס לסחרור שזכה לשם “סחרור המוות” בו מכירות של UST יובילו ללחץ מכירות על LUNA שבתורו יקטין את הערך שמגבה את UST, מה שיוביל לעוד ועוד מכירות עד שהמערכת תקרוס לחלוטין. ארכיטקטי המערכת הסבירו שתיאורטית זה אפשרי אך זהו לגמרי לא תרחיש סביר. הסיבה היא שהריבית הגבוהה ה Anchor הייתה צפויה להמשיך ולייצר ביקוש רציף למטבע היציב ובנוסף ערך ה LUNA בשוק היה גבוה בהרבה מזה שהיה נדרש לגבות את המטבעות במחזור. הסברים אלו הרגיעו את החששות של מרבית המשקיעים כמו גם מקרי עבר של לחצי מכירות שעברו בהצלחה. אמנם התרחשו סטיות משער ההצמדה אך אלו היו רק לזמן קצר לפני ש UST חזר לשער של 1$. עם זאת, נראה שאולי גם אלו שהיו בטוחים בעצמם החלו לחשוש לאחרונה מגודלה של המערכת שהתנפחה למימדי ענק של 20 מיליארד דולר. לראיה, לפני מספר שבועות הכריז הגוף העומד מאחורי רשת Terra (ה – LFG) כי הם מתכוונים להתחיל לרכוש ביטקוין במיליארדי דולרים באמצעות יתרות ה LUNA שהם מחזיקים בכדי לגוון את המטבעות שמגבים את UST. ואתם יודעים איך אומרים, אקדח שמופיע במערכה הראשונה, סופו לירות במערכה האחרונה.

הקריסה הגדולה

אתמול, כפי שחזו המבקרים, הכל קרס בבת אחת. כדור השלג כנראה החל להתגלגל אי שם בשבועות האחרונים עם הפדרל ריזרב האמריקאי ושווקי המניות. המחסור המיידי בנזילות, כמו גם החשש מהעלאות ריבית אגרסיביות בהמשך השנה הובילו לירידות חדות בשווקים שזלגו במהרה לשווקי הקריפטו. אחרי 5 שבועות רצופים של ירידות נראה שהפחד שולט בכל פינה בשווקים וכבר אין אור בקצה המנהרה. סנטימנט שלילי במיוחד זה הוא שכפי הנראה גרם למפקיד גדול במיוחד של UST למשוך בבת אחת סכום של כמה מיליארדי דולרים מפרוטוקול Anchor ולהמיר את מטבעות ה UST שלו למטבעות אחרים. לחץ המכירות הגדול גרם למטבע לשבור את ההצמדה שלו לשער הדולר ובהתאם שלח גם את LUNA לירידות חדות.

ככל שהיום חלף הלחץ החמיר כאשר עוד ועוד אנשים החלו למשוך את המטבעות שלהם מ Anchor והמירו את ה UST שלהם למטבעות אחרים. בתחילה ההצמדה נשברה בכ 1%, בהמשך ב 5% ובשעות הלילה המאוחרות של שעון ישראל החלה המפולת האמיתית. שער UST אשר אמור היה להיות מקובע על 1$ נסחר תמורת 62 סנט לדולר. שער המשקף אובדן אמון מוחלט. צילום המסך הזה שנלקח תוך כדי המפולת מראה את עוצמת הירידות. צד הקונים (הביקוש) למטבע, נעלם לחלוטין. אני מודה, אני סוחר כבר מעל 20 שנה וכזה עוד לא ראיתי.

המאמצים הכבירים לשמירת ההצמדה הצליחו לבסוף לבלום את המפולת ולהחזיר את UST לשער של 90 סנט (נכון לזמן כתיבת שורות אלו) אך הנזק למערכת עצום ואמון הציבור כפי הנראה אבד וספק אם ישוקם בקרוב.

בנוסף, גם בהסתכלות קדימה, קשה כרגע לאמוד את מצבו האמיתי של UST מכיוון שלא ברור בדיוק מה נשאר מאותן רזרבות ביטקוין שנרכשו כדי להגן על השער. מה שאנחנו כן יודעים הוא שבשעות הערב המאוחרות, כל יתרת ארנק הביטקוין של ה LFG (36,000 ביטקוין בשווי של כ 1 מיליארד דולר!), נשלחו לבורסת בינאנס על מנת לתמוך בשער הקורס. מה שכפי הנראה תרם בתורו ללחץ מחירים לא קטן גם על שער הביטקוין. בכל אופן נראה ש UST כרגע נסחר ללא גיבוי מספיק מכיוון ששווי השוק של UST עומד על 16 מיליארד דולר בעוד ששווי השוק של LUNA כבר צלל ל 10 מיליארד דולר בלבד וסביר להניח שהביטקוין כולו כבר נוצל.

בסיכומו של יום פרוטוקול Anchor אשר החזיק ברוב יתרת ה UST הקיימת במחזור, חווה אתמול מה שנקרא בשפה המקצועית “Bank Run” מושלם כאשר ראה משיכות של יותר מ 50% מהכספים המופקדים בו. מיתרה של 13.9 מיליארד דולר רק לפני כמה ימים, נותרו כעת בפרוטוקול רק 6.2 מיליארד. קשה לחשוב על אירוע בסדר גודל דומה שהתרחש אי פעם בעולם הקריפטו ואפילו עדיין מוקדם מידי להכריז על סיומו ולהסיק מסקנות לעתיד.

מה שבטוח הוא שצריך לזכור דבר אחד: תחום המטבעות הדיגיטליים הוא תחום מסוכן. מאוד. כאן אין דבר כזה “גדול מידי כדי ליפול” וכשהכל קורס אין אף בנק מרכזי שיבוא להציל את המצב. גם מטבעות “יציבים” לא מבטיחים לשמור על ערכם והכל, אבל הכל אפשרי. עשו מחקר מעמיק לפני שאתם משקיעים את כספכם במטבעות או בפרוטוקולי DeFi ואף פעם אל תשימו יותר ממה שאתם מוכנים להפסיד.

היה מעניין? שתפו לאחרים

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
Email

יכול לעניין אותך

4 תגובות

  1. מי שלא יקנה ביטקוין עכשיו יבכה אחר כך כמו תמיד אותו סיפור, מי שלא מאמין בקריפטו יברח אבל המאמינים יעשו בוננזה בדיוק כמו בתחילת הדרך של הקריפטו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

המומלצים

הקורס המקיף למסחר והשקעה במטבעות דיגיטליים

רק 390 ש"ח! לזמן מוגבל

קצרים בזמן? בדיוק בשביל זה הכנו עבורכם מדריך מקוצר במיוחד שיראה לכם איך לקנות ביטקוין ולהשתמש בו בשלושה צעדים פשוטים

כדי להשתתף באינספור האפשרויות שמציע עולם הבנקאות המבוזרת (DeFi) אתם זקוקים רק לשני דברים:
חיבור לאינטרנט וארנק דיגיטלי תומך Web3.0.

Decentralized Finance או בקיצור DeFi הוא שם כולל למערכות פיננסיות עצמאיות ומבוזרות אשר נבנות על גבי רשתות בלוקצ’יין. הכנסו ולמדו על עולם הבנקאות החדשה

החדשות

נשארו לכם שאלות?

חפשו אותנו ברשת

השאירו הודעה

יש לכם שאלה?

כניסה לחשבון

רוצה ללמוד לסחור ולהשקיע במטבעות דיגיטליים?

רק 390 ש"ח!
לזמן מוגבל

במקום 1,290 ש"ח

דילוג לתוכן