סקירת DeFi – פרוטוקול Anchor

פרוטוקול Anchor הוא אפליקציית DeFi ברשת הבלוקצ'יין Terra המציע ריבית שנתית דולרית וקבועה
של 19.5% והוא 
המנוע מאחורי צמיחתה המרהיבה של רשת Terra והמטבע היציב שלה UST.

פרוטוקול Anchor

הוא המנוע מאחורי צמיחתה המרהיבה של רשת Terra  בשנה האחרונה ושל המטבע היציב האלגוריתמי UST Anchor הוא הפרוטוקול השלישי כרגע במונחי דולרים מבין כל אפליקציות ה DeFi הקיימות בשוק.
עם TVL (Total Value Locked) של 16.7 מיליארד $ הוא שלישי רק ל Lido, פרוטוקול שמעניק ריבית של 6% למפקידי מטבעות איתריום (18.6 מיליארד $ TVL), ול – Curve, זירת המסחר המבוזרת למטבעות יציבים (19 מיליארד $ TVL).

ב Anchor, אפליקציית הדגל של הבלוקצ’יין Terra, הורידו לאחרונה ולראשונה את הריבית הקבועה שסופקה למפקידי UST, המטבע היציב (Stablecoin) של הרשת.
אחרי מעט יותר משנה בה הריבית נותרה קבועה בשיעור שנתי של 19.5%, הריבית עודכנה לראשונה מטה ל – 18% וצפויה להמשיך לרדת בחודשים הקרובים. אבל כדי להבין מה כל זה אומר ומה הסיבה לשינוי הריבית בואו ונחזור מעט אחורה ונבין קודם מהו בעצם פרוטוקול Anchor ולמה הוא כל כך חשוב לעולם ה DeFi.

אז מה זה בדיוק Anchor?

Anchor הוא פרוטוקול DeFi ברשת הבלוקצ’יין Terra המציע ריבית שנתית קבועה עבור הפקדת UST.
המאפיין הבולט ביותר של הפרוטוקול הוא הפשטות שלו. ב Anchor ניתן להפקיד מטבעות UST הצמודים לשער הדולר ובתמורה להרוויח תשואה שנתית של 19.5% שמתקבלת גם היא ב UST.
זהו. זה כל הסיפור. לא רע כשאתם משווים את זה ל 0.1% ריבית שנתית שמציע לכם הבנק, לא?

ריבית דולרת קבועה של 19.5% היא לא פחות מחלום. וזו גם הסיבה שב Anchor הצליחו למשוך סכום דמיוני של 14 מיליארד דולר הפקדות במשך שנה אחת בלבד ולהכניס את UST למקום העשירי במונחי שווי שוק ולהפוך אותו למטבע היציב השלישי בגודלו אחרי USDT ו USDC.

זה השלב שבו אתם בטח שואלים את עצמכם, אוקיי אז מה הקאץ’? או במילים אחרות, מה הסיכון?

סיכון העל, כמו בכל פרוטוקול DeFi, הוא תמיד סיכון החוזה החכם. זהו הסיכון שישנה פירצה בקוד שתאפשר לגורם חיצוני לפרוץ פנימה ולמשוך את הכספים המופקדים בו. בהיבט הזה ל Anchor יש שני יתרונות בולטים. ראשית, Anchor עבר מספר בדיקות קוד קפדניות (Audits) בהצלחה על ידי Cryptonics ו Solidified, שתי חברות אבטחה מהשורה הראשונה.
שנית, בגלל שהמנגנון של Anchor יחסית פשוט וללא יותר מידי אפשרויות ומשתנים הסיכוי שכעת פתאום תתגלה פירצה בקוד החוזה החכם שלו הינה אפסית. לראיה, כמות הכסף העצומה שהוא מחזיק.
כלומר, תחשבו על זה רגע. אם יש מקום אחד שבו האקרים ניסו וינסו לפרוץ ללא הפסקה זה כנראה יהיה בפרוטוקול שמחזיק ב 16 מיליארד דולר.

הסיכון הנוסף שאתם לוקחים תמורת אותם 19.5% מתוקים לשנה הוא הסיכון של אובדן שער ההצמדה של המטבע היציב UST. אם UST קורס ב 20% ל 0.8$ לדוגמא, כל הרווח שלכם נמחק בין רגע.
UST הוא מטבע יציב (Stablecoin) אלגורתמי. מה שאומר שבשונה ממטבעות ריכוזיים שמגובים על ידי מטבעות פיאט כמו USDC או מטבעות יציבים מגובי קריפטו כמו DAI, UST מגובה באופן חלקי ובאמצעות מנגנון החלפת ערך עם מטבע דיגיטלי נוסף בשם LUNA.

נסביר בקצרה איך מנגנון ההצמדה של UST לשער הדולר עובד:
כדי לכרות (Mint) מטבע UST אחד בשווי 1$, צריך “לשרוף” מטבעות LUNA בשווי של 1$. כלומר, לקנות LUNA ולשלוח אותו לחוזה החכם שכורה מטבעות UST.
שערו של מטבע ה LUNA נקבע בשוק החופשי על פי היצע וביקוש אך לא משנה מה יהיה מחירו, תמיד יהיה ניתן להמיר בחזרה כל מטבע UST למטבע LUNA בשווי של 1$ בדיוק. ברגע שתקבלו את מטבעות ה LUNA תוכלו להמירם בשוק ולקבל את ה 1$ שלכם בחזרה בכל מטבע אחר שתבחרו.
אם כן אפשר להבין שכאשר ישנו ביקוש גובר ל UST נוצר ביקוש גם ל LUNA ולהפך. לראיה, רבים רצו לשים את ידם על מטבע ה UST על מנת לקבל את הריבית של פרוטוקול Anchor, מה שגרם למחירו של LUNA לטפס משער של 0.6$ בשנה שעברה ועד לשיא של 116$ למטבע השנה. פי 193 בשנה!

באמצעות המנגנון הנ”ל, ניתן למעשה להבטיח ש UST יהיה תמיד שווה 1$. לדוגמא: אם שער ה UST יורד מתחת ל 1$ אפשר לקנות אותו בשוק החופשי, נניח ב 95 סנט ולהמיר אותו מיידית ל 1$ של LUNA ולרשום רווח ארביטראז. ולהפך, אם שער ה UST עולה מעל 1$ אפשר “לשרוף” LUNA בשווי 1$ ומיידית למכור את ה UST שמקבלים ביותר מ 1$ ושוב, לקבל רווח ללא סיכון.
מתי בכל זאת לא יהיה ניתן להבטיח זאת? אם מסיבה כלשהיא שווי מטבעות ה LUNA במחזור יהיו שווים בהרבה פחות מהשווי הצף של UST יתכן ארוע של אובדן אמון במנגנון ותתחיל “ריצה לבנק” שתביא למכירה מסיבית של UST עבור LUNA. אלו ימכרו מיד בשוק החופשי תמורת מטבע אחר וחוזר חלילה עד שהמטבע יישאר ללא גיבוי כלל.
ב Terra מודעים לתרחיש האימים שזכה לשם “Death Spiral” ולכן לאחרונה החלו להשתמש ברזרבות ה LUNA שיש ברשותם בכדי לרכוש גם ביטקוין במאות מיליוני דולרים שישמשו כגיבוי נוסף לערכו של UST למקרה ש LUNA לא תעמוד בלחץ. וכאן שוב הפוקוס חוזר לשינוי האחרון שהתרחש ב Anchor .
הריבית הנדיבה והקבועה שהציעו ב Anchor היוותה למעשה גורם לביקוש רצוף ומשמעותי למטבע ה-UST ואיתו גם לעליה במחירו של LUNA. רבים טענו כבר תקופה ארוכה שב- Anchor לא יהיו מסוגלים לתחזק את הריבית הגבוהה ובסופו של דבר, כאשר בלת ברירה הריבית תרד, יחל גל מכירות של UST כאשר כסף יצא מהפרוטוקול ואיתו יגיעו גם מכירות ב LUNA שיערערו את המערכת עד להשמדתה הכוללת.
באופן פרדוקסלי, הורדת הריבית האחרונה מנסה דווקא למנוע את אירוע האימים הזה בכך שהיא מנסה להפוך את הפרוטוקול, ואת הריבית שהוא מציע לחוסכים, לברת-קיימא ומתמשכת.

מאיפה בכלל מגיעה הריבית?

בעוד שפרוטוקולים אחרים מציעים תשואה בדמות מטבעות אינפלציונים שערכם הולך ונשחק, ב Anchor הריבית מתקבלת במטבע היציב UST. כדי לשמור על יחסי הגומלין שהרגע תיארנו ועל יציבות המערכת כולה ה UST האלו צריכים להגיע מאיפה שהוא.

מה שב Anchor עושים כדי לספק את התשואה למפקידים הוא להציע מהצד השני אפשרות להפקיד ערבון במטבעות דיגיטליים אחרים, בעיקר ב LUNA ו ETH, וכנגדם לקחת הלוואות נושאות ריבית של UST. ההלוואות ב Anchor, כמו בכל עולם ה DeFi הן הלוואותOver-Collateralized , מה שאומר שההלוואה תמיד תהיה בסכום נמוך משמעותית משווי הערבון ועל הלווה לנהל את היחס הזה בשוטף ככל שמחיר המטבעות ושווי הערבון משתנה.
את אותו ערבון שמפיקידים אלו המבקשים הלוואה, לוקחים ב Anchor ומבצעים עליו Yield Farming במגוון פרוטוקולי DeFi על פני מספר רשתות בלוקצ’יין. התשואה שמתקבלת מפעולה זו היא המשמשת לתשלומי הריבית של מפקידי ה UST.

עד לפה הכל טוב. אבל יש בעיה אחת קטנה. המנגנון לא מאוזן כמו שצריך. הריבית היציבה והגבוהה על UST משכה המון הפקדות אך צד ההלוואות צמח בקצב איטי בהרבה. נכון לזמן שורות אלו, ישנם ב Anchor הפקדות UST בשווי של 13.9 מיליארד דולר אל מול 3 מיליארד דולר בהלוואות שמגובות בערבונות בשווי כולל של 5.8 מיליארד דולר בלבד. כפי שניתן להבין, שווי הערבון שאמור לייצר את התשואה למפקידים פשוט אינו מספיק.

הפתרון שמצאו ב Anchor הוא משהו שנקרא ה – Yield Reserve. זוהי למעשה קרן שאמורה ללכוד את הרווחים העודפים של הפרוטוקול במידה וישנם כאלו אחרי כל תשלומי הריבית. בשנה שעברה כאשר התשואות על Farming היו גבוהות בהרבה, הפרוטוקול הצליח לייצר רווח וה- Yield Reserve הלכה והתמלאה. אבל, כאשר השוק שינה כיוון ואיתו ירדו התשואות, הקופה החלה להתרוקן במהירות. השילוב של המונים שנהרו לריבית יציבה של 19.5% בזמן שהשווקים מתרסקים בשילוב עם ירידת התשואות ב DeFi הוביל לריקון ה Yield Reserve בקצב של 1.5 מיליון דולר ביום והיה נראה ש Anchor בבעיה רצינית.
החשש של ארכיטקטי המערכת היה שפתרון בצורה של הורדה של הריבית, מה שללא ספק היה נדרש, יבהיל את המפקידים וייתכן ותיווצר בהלה שתמשוך את המערכת כולה למצולות.
למזלם של החוסכים, האקו-סיסטם של Terra עמוסה ביתרות מזומנים ובהחלטת DAO שלא נתקלה ביותר מידי התנגדויות, ב LFG  – Luna Foundation Guard החליטו להכניס את היד עמוק לכיס ולהזרים ל Yield Reserve סכום פעוט של 450 מיליון דולר. סכום זה אמור היה להחזיק את Anchor עם הראש מעל המים ולספק את הריבית הנדרשת למפקידים למשך 47 שבועות נוספים.

אך המהלך בונה הביטחון רק גרם לעוד ועוד משקיעים למהר ולהפקיד את כספם לתוך Anchor בידיעה שתמיד יהיה מי שיגבה אותם במקרה והכסף ייגמר. הפעם גם אלו שקראו לחילוץ הפנימו שזו לא הולכת להיות הדרך לניצחון וההבנה חלחלה, משהו צריך להשתנות. והמשהו הזה הוא הריבית.

במרץ 2022 התקבלה החלטה ב DAO של Anchor להתחיל וליישם מנגנון ריבית דינמי שיתאים את עצמו ליכולת של הפרוטוקול לעמוד בתשלומי הריבית לחוסכים. משמעות ההחלטה היא ירידה מדודה של הריבית השנתית הנדיבה ב 1.5% בחודש כל עוד ה Yield Reserve מתרוקנת בקצב המהיר מ 5% בחודש. במידה וקופת החיסכון מצליחה לגדול בחודש מסוים, הריבית תעלה בחזרה ב 1.5%. כמו כן הוחלט בשלב זה להציב תחתית לתשואה ב 15% ותקרה ב 20%.

ב 2 למאי 2022 בוצע העדכון הראשון של שער הריבית מטה אשר התייצב על 17.96% לשנה. עדיין ריבית ראויה לחלוטין לכל הדעות. בחודשים הקרובים הריבית צפויה להמשיך ולרדת על פי המנגנון שנקבע ולעצור ב 15%. זו עדיין ריבית גבוהה במיוחד למטבע יציב אך במספרים הללו יש ל UST תחרות משלל פרוטוקולי DeFi אחרים. סביר להניח שהפרוטוקול יראה זליגה מסוימת של כספים שינדדו למקומות אחרים בשבועות הקרובים, ולדעתי זה בהחלט משהו שב  Anchorלקחו בחשבון ואפילו מצפים לו כדי להוריד מעט מעומס התשלומים הצפוי שכן גם בריבית של 15% הפרוטוקול עדיין לא יכול להחזיק את עצמו ללא עזרה מ ה Yield Reserve.

בנתיים ה Yield Reserve עדיין ממשיכה להתרוקן בקצב של 3 מיליון דולר בכל יום ויש לי הרגשה שבעוד מספר חודשים לכל היותר Anchor תעמוד שוב בפני צומת החלטות חשובה. סביר להניח שלמצב שוק הקריפטו במהלך התקופה הקרובה תהיה השפעה גדולה על כיוון ההחלטות הללו. פרוטוקול Anchor אולי לא מוכר לרבים אך בגודלו הנוכחי הוא בהחלט מהווה סיכון מערכתי לכלל השוק. ב Anchor צריכים לפעול באחראיות ובזהירות כדי לא להתחיל בטעות אירוע שסופו להשפיע לרעה על שוק ה DeFi כולו.

היה מעניין? שתפו לאחרים

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
Email

יכול לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

המומלצים

הקורס המקיף למסחר והשקעה במטבעות דיגיטליים

רק 390 ש"ח! לזמן מוגבל

קצרים בזמן? בדיוק בשביל זה הכנו עבורכם מדריך מקוצר במיוחד שיראה לכם איך לקנות ביטקוין ולהשתמש בו בשלושה צעדים פשוטים

כדי להשתתף באינספור האפשרויות שמציע עולם הבנקאות המבוזרת (DeFi) אתם זקוקים רק לשני דברים:
חיבור לאינטרנט וארנק דיגיטלי תומך Web3.0.

Decentralized Finance או בקיצור DeFi הוא שם כולל למערכות פיננסיות עצמאיות ומבוזרות אשר נבנות על גבי רשתות בלוקצ’יין. הכנסו ולמדו על עולם הבנקאות החדשה

החדשות

נשארו לכם שאלות?

חפשו אותנו ברשת

השאירו הודעה

יש לכם שאלה?

כניסה לחשבון

רוצה ללמוד לסחור ולהשקיע במטבעות דיגיטליים?

רק 390 ש"ח!
לזמן מוגבל

במקום 1,290 ש"ח

דילוג לתוכן