ניתוח שוק המטבעות היציבים – מי הטוב מכולם?

המטבעות היציבים ספגו מהלומה רצינית בחודש האחרון והאמון בהם נמצא בשפל של כל הזמנים.

אך דווקא מבחן אש שכזה יכול לעזור לנו להבדיל בין אלו שכדאי להחזיק ואלו שלא.

מה היו ההשלכות של קריסת UST על שאר המטבעות היציבים ואיזה מטבע הוא הבטוח מכולם?

המטבעות היציבים ביום שאחרי UST

בשבועות החולפים שוק המטבעות היציבים עבר את הטלטלה הגדולה ביותר בתולדותיו.
קריסתו של UST, המטבע היציב האלגוריתמי של רשת Terra שגרר בעקבותיו את קריסתה המוחלטת של הרשת, זעזעה את השוק ושלחה את כל המטבעות הדיגיטליים לצלילה חופשית.

אחת מתופעות הלוואי המדאיגות של קריסת UST הייתה שבירת ההצמדה של מטבע ה – USDT, המטבע היציב הגדול ביותר במונחי שווי שוק ומחזורי המסחר. זו לא הייתה הפעם הראשונה ש USDT יורד מתחת למחיר של 1$ אבל זו הפעם הראשונה שזה קורה כאשר שווי השוק שלו כל כך גדול ומשמעותי.
כשיש ירידות והכל נופל בדרך כלל הפחד משתלט. במצב כזה נהוג קודם למכור ואז לשאול שאלות. ואכן לחץ מכירות אדיר הורגש לכל רוחב השוק ו USDT צלל והגיע לשער של 0.95$.

מאז הספיק השער לטפס בחזרה ונראה שהתייצב לעת עתה, אם כי, כפי שניתן לראות הוא לא לגמרי התאושש ועדיין לא הצליח להגיע לשער המיוחל של 1$. אבל השער האחרון לא מספר את כל הסיפור כפי שמיד נראה. הרבה התרחש ב USDT מאחורי הקלעים.

זה המקום לציין, המנגנון שעומד מאחורי USDT שונה לחלוטין מזה של UST.
UST היה מטבע יציב אלגוריתמי שגובה באופן חלקי על ידי מטבע דיגיטלי אחר בשם LUNA. כל עוד היה ביקוש ל LUNA מצבו של UST היה מצוין וההצמדה נשמרה. אך ברגע שמחירו של LUNA החל לרדת, האמון במנגנון שמגבה את UST נעלם ביחד איתו.

האלגוריתם של רשת Terra אפשר לכל מחזיק UST להמיר בכל רגע את המטבע במטבעות LUNA בשווי של 1$ בדיוק. כאמור, כל עוד מחיר ה LUNA עלה הכל עבד כמו שעון אך כשמחיר ה LUNA ירד והביקוש להמרות UST עלה, ההיצע של LUNA הלך וגדל כדי לעמוד בקצב ותפח מ-340 מיליון מטבעות עד שהגיע למספר דמיוני של 6.9 טריליון מטבעות. בהתאם, הערך של מטבעות הלונה שכבר היו במחזור התאדה לחלוטין.

קראו כאן את כל הפרטים על הקריסה הגדולה של רשת Terra

לעומתו, USDT מגובה (לכאורה) באופן מלא 1:1, על ידי מזומן או נכסים שווי מזומן המוחזקים בחשבון בנק. ההיסטוריה של USDT הידוע גם בשם Tether מלאה בשאלות ובאי-בהיריות ורבים טוענים שהחברה כלל לא מחזיקה את היתרות שהיא טוענת. אך, כפי שמיד נראה, דווקא הקריסה האחרונה מראה ש USDT הרבה יותר עמיד מכפי שרבים חשבו.
באתר החברה אגב, מופיעה היתרה המעודכנת שמגבה את המטבע ואת החלוקה לסוגי הנכסים שהיא מורכבת ממנה.

על פי דיווחי החברה, 85.5% מהנכסים מוחזקים במזומן או בשווי מזומן (כמו אג”ח ממשלת ארה”ב), 4.5% באגרות חוב קונצרניות ועוד כ 4% בהלוואות שונות. 6% מהנכסים מושקעים בנכסים אחרים הכוללים גם מטבעות דיגיטליים.

אם נסתכל על היסטורית ההצמדה של USDT נראה שהשנה האחרונה הייתה דווקא השנה היציבה ביותר “בחיי” המטבע היציב. דבר נוסף שבולט הוא שהנפילה האחרונה במחיר רחוקה מלהיות הגרועה ביותר שספג בתולדותיו.

גם ל USDT ישנו מנגון המרה בחזרה לדולרים, אך כזה ששונה לחלוטין מזה של UST.
באתר החברה, ניתן להמיר מינימום של 100,000 מטבעות Tether תמורת סכום זהה בדולרים שיגיעו לחשבון הבנק שלכם, בכפוף לתהליך זיהוי ו – KYC מלא. מנגנון זה אמנם לא עוזר לשחקנים הקטנים אך הוא מבטיח שבמקרה של ירידה מתחת לשער של 1$, שחקנים גדולים ירצו לקנות את המטבע בשוק החופשי בזול ולהמיר אותו לדולרים באמצעות מנגנון ההמרה ובכך ירשמו רווח ארביטראז’. זאת כמובן בתנאי שמנגנון ההמרה אכן עובד. ונראה שהוא עובד.

על פי הנתונים, ב Tether ביצעו המרות של 3.3 מיליארד דולר ב 12 במאי, הנתון היומי הגבוה ביותר אי פעם. כמו כן ירידה נוספת בכמות הצפה נרשמה ב 13 במאי בשווי של עוד 2.8 מיליארד דולר ועוד 961$ מיליון דולר יצאו מהשוק ב 14 במאי.

אז מצד אחד נכון, הירידה בהיצע ה Tether שבמצטבר הגיעה ל 10 מיליארד דולר יכולה להצביע על חולשה ואובדן אמון במטבע היציב. (שווי השוק שלו ירד מ 83 מיליארד דולר ל 73 מיליארד דולר כיום) אך מצד שני, העובדה שסכום בסדר גודל הזה יכול בכלל לצאת מהשוק מבלי למוטט את שער ההצמדה וזה שמנגנון ההמרות כפי הנראה עובד כפי שצריך נוטעת ביטחון ביכולת של Tether לעמוד בהתחיבויותה.
הספקנים יגידו שזה שאולי היו להם 10 מיליארד לא אומר שישנו גיבוי מלא ל 73 המיליארד הנותרים – מה שיכול להיות נכון, אבל בנתיים, אני חושב שלראשונה Tether הרוויחה בכבוד את הזכות להנות מהספק.

לא כל המטבעות היציבים זהים

אירוע מעניין שהתרחש במקביל לבריחת הערך מ Tether הוא דווקא הגידול בהיצע המטבע היציב USDC.
USDC הוא מטבע יציב עם מנגנון זהה לזה של Tether. כלומר, ריכוזי ומגובה ב 100% על ידי מזומן. ההבדל העיקרי הוא שהמנפיקה של USDC היא חברת Circle שנהנת ממוניטין מושלם ומפיקוח של הרשויות בארה”ב.

בשנה שעברה, Circle אפילו הצהירה על כוונותיה להפוך לבנק בארה”ב שיעמוד בפיקוח של הפדרל ריזרב, משרד האוצר האמריקאי וה – FDIC (Federal Deposit Insurance Corporation).
בתמונה מטה ניתן לראות שכמות ה USDC עלתה ביותר מ 1.5 מיליארד דולר בזמן המשבר. זאת בשונה לגמרי מהמגמה שאפיינה את המטבע בחודשים האחרונים. 

מלבד היצע המטבעות היציבים הריכוזיים גם מטבעות יציבים בשימושם של פרוטוקלי DEFI הושפעו מקריסתו של UST. ניתן לראות זאת בבירור כשמביטים על כמות המטבעות היציבים שמוחזקים על ידי חוזים חכמים.

כמות ה USDC שמוחזקים על ידי חוזים חכמים על גבי רשת איתריום ירדו ב 5 מיליארד דולר מאז השיא שנרשם במרץ האחרון. באופן דומה גם כמות ה DAI (מטבע יציב שמגובה על ידי איתריום) התכווצה ב 2 מיליארד דולר.

אז איזה מטבע יציב כדאי להחזיק עכשיו?

המטבעות היציבים ספגו מהלומה רצינית בחודש האחרון והאמון בהם נמצא בשפל של כל הזמנים. אך דווקא מבחן אש שכזה יכול לעזור לנו להבדיל בין אלו שכדאי להחזיק ואלו שלא.

לדעתי מטבעות יציבים אלגוריתמיים הם כרגע הבחירה הכי פחות מוצלחת. השם הגדול היחיד שנותר כעת הוא FRAX שהפגין חוזקה יוצאת דופן במשבר האחרון אך סביר להניח ששווי השוק הקטן שלו והשימושיות היחסית נמוכה בו הם דווקא אלו שהצילו אותו. ייתכן ומטבעות אלו יחזרו בעתיד ובגדול, הצורך בהם בהחלט קיים. אבל בעיתוי הנוכחי נראה שהסיכון עדייו גבוה ובהתחשב בחלופות אין באמת סיבה מספיק טובה להחזיקם.

הבחירה כעת צריכה להיות בין מטבעות ריכוזיים ומטבעות מבוזרים מגובי קריפטו.

מבין שתי הקבוצות הללו, אם אתם לא מודאגים מריכוזיות, USDC הוא כנראה הבחירה הטובה ביותר עבורכם. כפי שהראנו Tether דווקא עמד בכבוד בגל הנזלות אדיר אך אין באמת סיבה להמר שהמצב הזה יישמר ושהיתרות שהם טוענים שישנן באמת שם. Circle, החברה שעומדת מאחורי USDC היא בעלת מוניטין טוב יותר וסביר להניח שתרגישו הרבה יותר בטוחים איתם אם הדברים יתחילו שוב להשתגע.

אם ביזור ושליטה מלאה בכסף שלכם נמצאים בעדיפות ראשונה אני חושב ש DAI היא הבחירה הטובה ביותר.
DAI אמנם תלוי במחירו של איתריום שהוכיח כבר לא פעם שהוא יודע לרדת גם 40% ביום לא מוצלח אך המטבע היציב מגובה ביחס ערבון של לפחות 150% ומשלב מנגנון הנזלות כפויות שעמדו כבר לא פעם במבחני שוק קשים במיוחד.
עוד מטבע יציב שאני אישית מרגיש בטוח איתו ושמספק ביזור אמיתי ומוחלט הוא LUSD.
LUSD גם הוא מטבע יציב מגובה איתריום אך ללא מנגנון ממשל כמו זה של DAI, כלומר, הפרוטוקול מבוזר לחלוטין ולא ניתן לשינוי או שליטה על ידי גורם מסוים. אמנם יחס הגיבוי המינימלי שלו מול איתריום נמוך יותר משל DAI ועומד על 110% אך הארכיטקטורה של LUSD טובה בהרבה מזו של DAI ומנגנון ההנזלות שלו מוצלח יותר. כמו DAI גם LUSD כמעט ולא נפגע בירידות האחרונות.

לחצו כאן כדי ללמוד על LUSD ופרוטוקול Liquity

מטבעות יציבים הם חלק מרכזי וחשוב בשווקי המטבעות הדיגיטליים ואין סיבה לחשוש שהם יעלמו בקרוב. כמו בכל תהליך טבעי של אלימינציה וברירה טבעית, החזקים שורדים ואלו שלא נעלמים.

 

אם אהבתם את התוכן אתם מוזמנים לעשות לייק לעמוד של קריפטוביט בפייסבוק ולעקוב אחרי בטוויטר.

 

הנתונים לכתבה הגיעו מ: coinmetrics.substack.com

היה מעניין? שתפו לאחרים

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
Email

יכול לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

המומלצים

הקורס המקיף למסחר והשקעה במטבעות דיגיטליים

רק 390 ש"ח! לזמן מוגבל

קצרים בזמן? בדיוק בשביל זה הכנו עבורכם מדריך מקוצר במיוחד שיראה לכם איך לקנות ביטקוין ולהשתמש בו בשלושה צעדים פשוטים

כדי להשתתף באינספור האפשרויות שמציע עולם הבנקאות המבוזרת (DeFi) אתם זקוקים רק לשני דברים:
חיבור לאינטרנט וארנק דיגיטלי תומך Web3.0.

Decentralized Finance או בקיצור DeFi הוא שם כולל למערכות פיננסיות עצמאיות ומבוזרות אשר נבנות על גבי רשתות בלוקצ’יין. הכנסו ולמדו על עולם הבנקאות החדשה

החדשות

נשארו לכם שאלות?

חפשו אותנו ברשת

השאירו הודעה

יש לכם שאלה?

כניסה לחשבון

רוצה ללמוד לסחור ולהשקיע במטבעות דיגיטליים?

רק 390 ש"ח!
לזמן מוגבל

במקום 1,290 ש"ח

דילוג לתוכן