קריסתם של המטבעות היציבים מאיימת על שוק הקריפטו כולו

מטבע ה UST, שהיה המטבע היציב השלישי בגודלו כבר כמעט ולא קיים. וכעת כל העיניים נשואות למשבר הבא. שער ההצמדה של USDT הידוע גם בשם Tether

על הכוונת - המטבעות היציבים

הרעיון המקורי מאחורי יצירתו של הביטקוין היה ליצור מערכת תשלומים חדשה, המועברת מאדם לאדם ללא צורך בצד שלישי. העובדה שהמטבע הזה, אם ישגשג, לא יהיה תלוי באף בנק ברכזי או גורם פוליטי הייתה אחת מהנקודות החזקות ביותר שמשכה אנשים לתחום. כל אדם בר דעת, שהיה יושב ובאמת לומד את התחום ומבין איך כסף נוצר בעולם שלנו ומי מושך בחוטים, לא יכל היה להתעלם מהרעיון והביצוע החדשניים שהביא איתו הבלוקצ’יין. היו מתנגדים רבים כמובן, בעיקר אלו בעמדות כח, משום שביטקוין היה מחאה מסוג חדש שלא נראתה אף פעם וכזו שפוגעת בבטן הרכה של כל בעלי השררה, מסכנת את מעמדם וכספם.

אבל אי אפשר היה לדמיין את מה שיתפתח במרוצת 13 השנים הבאות. בעקבות הביטקוין הופיעו עשרות אלפי מטבעות חדשים, רעיונות מהפכניים עוד יותר כמו מטבעות צבועים, מטבעות אנונימיים, חוזים חכמים, אפליקציות DeFi ועוד הופיעו בקצב מסחרר. עם התבגרותו של עולם המטבעות הדיגיטליים יותר ויותר כסף גדול ומוסדי נכנס לתחום דרך קרנות הון סיכון, משקיעים פרטיים אמידים ואפילו חברות ציבוריות. התהליך הזה סייע למעשה להטמיע ולמזג את עולם המטבעות הדיגיטלי בתוך העולם הפיננסי הישן עד כדי כך שיש שיאמרו שהוא אפילו נבלע בתוכו.

המטבעות הדיגיטליים לעולם יהיו נפרדים מהמערכת הפיננסית המסורתית מעצם הארכיטקטורה שלהם אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שכעת, הכיוון אליו הולכים השווקים הפיננסים הוא זה שמכתיב את הכיוון של הביטקוין ודומיו ושמהלכיו של הבנק המרכזי קובעים במידה רבה את גורל התחום. לפחות בטווחים הקצרים.
נוצר מצב בו החלטות פוליטיות של ממשלות או החלטות פיננסיות של בנקים מרכזיים (שהן כמובן גם בחלקן פוליטיות) משפיעות באופן ישיר על הנכסים הדיגיטליים מצד אחד, אך מהצד השני, אם דברים מתחילים להתדרדר במהירות, אין מנגנון או אפילו אינטרס לאותם גופים פוליטיים לעצור את המצב. ההפך הוא הנכון.

המחוקקים בעולם נזהרים ברובם ועד כה כמעט ואין דמוקרטיות, פרט להודו, שיצאו באופן רשמי ותקיף מול המטבעות הללו אבל אל לנו לטעות. הם יודעים את מה שרובנו יודעים. ביטקוין ומטבעות דיגיטליים הם התקפה פיננסית על הממשל ועל הבנקים והם סיכון מערכתי עצום עבורם.

בימים האחרונים בעקבות הקריסה האחרונה של מטבע ה UST והשמדתה הכוללת למעשה של האקו-סיסטם של רשת Terra, פרסם אתר חדשות הביטקוין ה – Block ש Citidel, אחד מהגופים הפיננסים הגדולים בעולם, הוא זה שעומד מאחורי המתקפה הלכאורה מתוזמנת כדי לרסק את שער המטבע. ישנו מעט מאוד מידע שתומך בתיאוריה הזו וב Citidel מכחישים כל קשר אבל לכו תדעו. אגב, ה SEC האמריקאי, אחד מהאוייבים הגדולים ביותר של עולם הקריפטו הגיש בשנה שעברה תביעה נגד מייסד רשת Terra, דו-קוואן, והוא בתמורה הגיש תביעה חוזרת נגד ה SEC על הצורה האגרסיבית והלא חוקית לדעתו שבו הם קיימו את התהליך. אולי זו שעת הנקמה?

הסיכון המערכתי הגדול ביותר כרגע הוא USDT

רבים חושבים שהביטקוין הוא האויב הגדול ביותר של הממשלות והבנקים אך מעטים יודעים שאם יש משהו שהבנקים חוששים ממנו אפילו יותר, הוא המטבעות היציבים. בעוד שביטקוין שינה את ייעודו בשנים האחרונות מ”מזומן אלקטרוני” ל “Store of value” כמו זהב ונכסים אחרים, המטבעות היציבים מנסים למעשה להשתמש בקונצנזוס העולמי סביב הדולרים (או היורו) של הבנקים המרכזיים אבל עושים זו בצורה שלבנקים אין שום שליטה עליהם. וזה מטריף אותם ללא ספק. בין אם סיפור Citidal נכון או לא, לבנקים יש את כל הסיבות בעולם לחסל את המטבעות היציבים ואם זה יביא להשמדתם ערך כוללת בביטקוין ובשאר המטבעות הדיגיטליים זה יהיה רק בונוס עבורם כי יוכלו לומר סוף סוף “אמרנו לכם”.

אז UST, שהיה המטבע היציב השלישי בגודלו כבר לא קיים. וכעת כל העיניים נשואות למשבר הבא. שער ההצמדה של USDT הידוע גם בשם Tether.
USDT הוא המטבע היציב הותיק והגדול מכולם. שווי השוק שלו נאמד בכ 80 מיליארד דולר והוא שלישי רק לביטקוין ואיתריום. ביממה האחרונה שער ההצמדה של USDT החל גם הוא לגמגם וכעת נסחר במרחק של 5% משער של 1$. (עדכון: נכון לשעות הצהריים, השער חזר ל 99 סנט ונראה שהרוחות נרגעו מעט)

מנגנון ההצמדה של ה Tether שונה לחלוטין מזה של UST ולכאורה הוא מגובה באופן מלא מול יתרות דולרים או שווי מזומן שמוחזקים בחשבון בנק. סביב המטבע התרחשו לא מעט דרמות בשנים קודמות ורבים טוענים שהוא לא מגובה כלל. החברה העומדת מאחוריו מתקשה להציג מסמכים מהיימנים לגבות את טענותיה ויותר מפעם אחת היה נראה שהוא לקראת קריסה. מאז מים רבים זרמו ו USDT הלך וחיזק את מעמדו ואת שווי השוק שלו. מחזורי המסחר היומיים ב USDT נאמדים בעשרות מיליארדים רבים בכל יום והשפעתו על עולם המטבעות הדיגיטליים היא אדירה. הפעמים האחרונות ששער ההצמדה של המטבע נשבר מתחת ל 1$ היו ב 2017 כאשר צלל עד ל 92 סנט ובמפולת הגדולה של מרץ 2020 בו ביקר ב 97 סנט לדולר. ההבדל הוא שבשנת 2017 שווי השוק של USDT היה כמה מליונים בלבד וב 2020 הוא היה 4.7 מיליארד דולר בלבד. היום הוא כאמור בשווי שוק של 80 מיליארד דולר. בשוק לא קיימת בוודאות נזילות של יותר מכמה מיליארדים בודדים ובמקרה והסיפור יחמיר, הנזק יהיה בלתי יתואר.
מנכ”ל ביטפינקס (החברה שעומדת מאחורי  USDT), Paolo Ardoino צייץ בטוויטר שאין סיבה לדאגה וציין שניתן להמיר USDT תמורת דולרים באתר החברה מסכומים של 100,000$ ומעלה. כמו כן ציין שבחודשים האחרונים חלק גדול מהרזרבות הוסטו מנכסי השקעה שונים לאגרות חוב של ממשלת ארה”ב.

חוסר הביטחון בשווקים בנוגע ל USDT זו הסיבה כפי הנראה להמשך המפולת שנראת בשווקים ביממה האחרונה. UST עשה נזק רב וגרם להפסדים עצומים אך ייתכן שהנזק הגדול ביותר שלו הוא אובדן האמון במערכת והבריחה המסיבית של כספים שמתרחשת כרגע ב USDT. חשוב שוב להסביר, אין דמיון בין המנגנון המגבה של המטבעות הללו אך נראה שכרגע את המשקיעים זה לא ממש מעניין.
למקרה שאתם תוהים, יש עוד שני מטבעות יציבים גדולים והם USDC ו DAI. מטבע ה DAI מגובה ב 150% ע”י מטבעות איתריום ויינזק רק במקרה של קריסת שוק כוללת. USDC מגובה באופן מלא על ידי חברת Coinbase והוא כנראה ההימור הבטוח ביותר בשוק כרגע מבחינת מטבע יציב.

עולם המטבעות הדיגיטליים יודע לתגמל באופן לא פרופורציונאלי כשהכל עולה אבל שהעסק מסתבך, אין אף אחד שיבוא לעזרה. הדבר היחיד שאפשר לעשות הוא להמתין ולתת לכוחות השוק לעשות את שלהם. מי שנמצא בפוזיציה מסוכנת מידי, או במינוף, צריך לשקול היטב את צעדיו. פאניקה היא אף פעם לא דבר טוב בהשקעות ובמסחר. קחו נשימה עמוקה. תכינו תוכנית פעולה ולכו על זה. ותזכרו שגם לא לעשות כלום זו החלטה. בהצלחה.

היה מעניין? שתפו לאחרים

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
Email

יכול לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

המומלצים

הקורס המקיף למסחר והשקעה במטבעות דיגיטליים

רק 390 ש"ח! לזמן מוגבל

קצרים בזמן? בדיוק בשביל זה הכנו עבורכם מדריך מקוצר במיוחד שיראה לכם איך לקנות ביטקוין ולהשתמש בו בשלושה צעדים פשוטים

כדי להשתתף באינספור האפשרויות שמציע עולם הבנקאות המבוזרת (DeFi) אתם זקוקים רק לשני דברים:
חיבור לאינטרנט וארנק דיגיטלי תומך Web3.0.

Decentralized Finance או בקיצור DeFi הוא שם כולל למערכות פיננסיות עצמאיות ומבוזרות אשר נבנות על גבי רשתות בלוקצ’יין. הכנסו ולמדו על עולם הבנקאות החדשה

החדשות

נשארו לכם שאלות?

חפשו אותנו ברשת

השאירו הודעה

יש לכם שאלה?

כניסה לחשבון

רוצה ללמוד לסחור ולהשקיע במטבעות דיגיטליים?

רק 390 ש"ח!
לזמן מוגבל

במקום 1,290 ש"ח

דילוג לתוכן