4.6 מיליארד דולר נסחרו ביום הראשון לאחר אישור ה ETF, אז למה מחיר הביטקוין דווקא ירד?

היקפי מסחר ערים נרשמו ביום המסחר הראשון של תעודות הסל על הביטקוין. אז למה מחיר הביטקוין דווקא ירד?

רגע היסטורי לביטקוין ולשוק הקריפטו

לפני יומיים, ב 10 לינואר 2024, אושרה לרישום ולמסחר קרן-הסל הראשונה שמחזיקה ומנהלת ביטקוין. ליתר דיוק בהחלטת רשות ניירות ערך האמריקאית (ה – SEC), אושרו בבת-אחת כ 11 קרנות למסחר. בינהן בלטו הקרן הותיקה GBTC שכבר מחזיקה ביטקוין בשווי של כמה מיליארדי דולרים (במתכונת של קרן סגורה – עוד נחזור לזה) וזו של בלאקרוק, מנהלת הנכסים הגדולה ביותר בעולם.

שוק הקריפטו ציפה וחיכה שנים לאישור ההיסטורי. אני אישית עוד זוכר את המתח הגדול אי-שם בשנת 2013 לקראת החלטת ה SEC הראשונה לאישור ETF, החלטה שכמובן הסתיימה בדחייה, כאשר מחיר הביטקוין עמד על פחות מ 1,000$. מאז הרבה מים וכסף זרמו בנהר והשוק כולו שינה את פניו. 

אז אחרי יותר מעשור, אין סוף דחיות, בקשות, דיונים ומה לא, ה SEC בסוף נשבר ואישר את המסחר עם רוב של 3 מול 2 חברי הועדה המחליטה. מעניין לציין אגב שגארי גנסלר, ראש הרשות ואויב מושבע של שוק הקריפטו הצביע בעד ההחלטה ולמעשה הקול שלו הטה את המאזניים לטובת האישור.

יום המסחר הראשון ל ETF

בהתחשב בכל האמור לעיל, היה ברור שהציפיות לעליה במחיר לאחר אישור ה ETF היו בשמיים. אחרי הכל, כעת כל משקיע צעיר או פנסיונר אמריקאי ובעולם בכלל יכולים לרכוש ביטקוין ישירות לחשבון ההשקעות שלהם בקלות ובזול.

אבל, כפי שכתבתי כאן, מספר שעות לפני האישור, נראה שמרוב ציפיות כבר לא נותרו שחקנים שיזרימו כסף חדש לשוק אחרי שהאישור באמת התקבל. או במילים האחרות, הציפיות כבר היו מגולמות במחיר הביטקוין, שצריך להזכיר למי ששכח, עלה בכ 100% בשלושת החודשים האחרונים.

אבל בכל זאת, נתון אחד מעניין בלט בסיכום יום המסחר הראשון של תעודות הסל שגרם ללא מעט הרמות גבות ובלבול.

סכימה של נפחי המסחר בכל התעודות החדשות הראה שמחזורי המסחר ביום המסחר הראשון הסתכם בלא פחות מ 4.6 מיליארד דולר. סכום גבוה במיוחד.

אם כן, נשאלת השאלה, מדוע נוכח נפחי מסחר כל כך גבוהים, מחיר הביטקוין סיים את היום דווקא בירידה?

סיכום נפח המסחר בשלל תעודות הסל על הביטקוין

אז מה קורה פה?

ניתוח של נתוני נפחי המסחר מעלה מסקנה מעניינת. כפי שניתן לראות מחזורי המסחר הכוללים עמדו אתמול על 4.646 מיליארד דולר. מתוכם כ 2.326 מיליארד דולר היו בקרן של GBTC בלבד. מה שמותיר את שאר השחקניות בשוק עם 2.32 מיליארד הדולר הנותרים. או במילים אחרות, GBTC היוותה יותר מחצי מנפח המסחר.

ולמה זה חשוב? כי סביר מאוד להניח שמרבית (אם לא כל) הפעילות ב GBTC הייתה דווקא של פעולות מכירה.

מתוך כל אותן קרנות שאושרו, GBTC היא עוף מוזר ושונה. GBTC היא הקרן היחידה שכבר מנהלת במשך שנים אחזקות בביטקוין במתכונת של קרן סגורה. בשונה משאר הקרנות שהתחילו את היום עם נכסים בשווי 0$ – ל GBTC היו כבר החזקות ביטקוין בשווי של מיליארדי דולרים.

הדרך של GBTC להפוך לקרן סל סחירה הייתה קשה ורצופה מהמורות במיוחד. ובשנה האחרונה, בעקבות שלל גורמים ובינהם בעיקר חשש ש GBTC לא באמת מחזיקה את כל הביטקוין שהיא אמורה להחזיק, מחירה של הקרן נסחר בדיסקאונט עמוק על נכס הבסיס. כלומר, מחיר התעודה נסחר בשוק הרבה מתחת למחיר ההוגן שלה – לפעמים בפחות מחצי מהערך. זה אומר שבזמן שביטקוין אחד נסחר ב 15,000$ – יכלתם לקנות אותו ב 7,500$ דרך הקרן של GBTC. עד כדי כך האמון בקרן היה נמוך.

ולכן, יום המסחר הראשון, והעובדה שהקרן של GBTC הפכה להיות סחירה לחלוטין דחפה רבים ממחזיקי יחידות הקרן למכור את הביטקוין שלהם ולפנות לקרנות סל אחרות או לצאת לגמרי מהשוק.

גורם נוסף למכירות היו דמי הניהול הגבוהים של GBTC.
הקרן של בלאקרוק לדוגמא מציעה דמי ניהול אטקרטיביים בהרבה (0.25%) מזו של GBTC שגובה דמי ניהול שערוריתיים בשיעור של 2% לשנה.

אם כן, כעת התמונה הופכת ברורה יותר.
אמנם כ 4.6 מיליארד דולר החליפו ידיים אתמול, אבל לפחות חצי מהם כנראה היו מכירות של GBTC. מה שאומר שבסיכומו של יום כמות הכסף החדש שזרם לשוק היתה נמוכה מאוד. ייתכן אפילו ורק כמה עשרות מיליונים בודדים. 
וזה מסביר בסופו של דבר את התנהגות המחיר – שכאמור ירד. 

פרמיית המסחר על הקרן של GBTC

ומה זה אומר לגבי ההמשך?

האמת שכלום. אלקוצייה מחודשת של הנכסים ביום המסחר הראשון, בהינתן התנאים התחרותיים של הקרנות החדשות בשוק היא צעד חכם ומתבקש של המשקיעים. כל דבר חוץ מזרימה מסיבית של כסף החוצה מ GBTC ומעבר לקרנות אחרות, ובעיקר זו של בלאקרוק, היה נחשב מוזר. 

כשמסתכלים קדימה, חציית הביטקוין המתקרבת, עם ביקוש שצפוי רק להתגבר נוכח מכשירי ההשקעה החדשים צפויים להמשיך ולדחוף את מחיר הביטקוין מעלה בטווח הבינוני והארוך.

אם אהבתם את התוכן אשמח אם תסמנו לייק לעמוד של קריפטוביט בפייסבוק, תרשמו לערוץ ה YouTube  ותעקבו אחרינו בטוויטר.

* האמור לעיל אינו המלצה לקנות או למכור את מטבע הביטקוין, איתר או כל מטבע אחר וכל העושה זאת, פועל על פי דעתו הבלעדית.

היה מעניין? שתפו לאחרים

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
Email

יכול לעניין אותך

2 תגובות

  1. הי. תודה על הכתבה.
    בתור מישהי ששוקלת לרכוש ביטקוין רק בגלל שניתן כעת דרך תעודת סל. ולכן אני די ירוקה בנושא. זה ממש עזר

    האם יש כתבה אשר סוקרת את תעודות הסל הקיימות בשוק, דמי ניהול, ארץ ניהול. ע”מ שניתן יהיה לבחור באופן מטשכל היכן לרכוש?

    1. היי. תודה על התגובה.
      בנוגע לשאלה שלך, בקרוב יהיה. תעקבי 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

המומלצים

הקורס המקיף למסחר והשקעה במטבעות דיגיטליים

רק 390 ש"ח! לזמן מוגבל

קצרים בזמן? בדיוק בשביל זה הכנו עבורכם מדריך מקוצר במיוחד שיראה לכם איך לקנות ביטקוין ולהשתמש בו בשלושה צעדים פשוטים

כדי להשתתף באינספור האפשרויות שמציע עולם הבנקאות המבוזרת (DeFi) אתם זקוקים רק לשני דברים:
חיבור לאינטרנט וארנק דיגיטלי תומך Web3.0.

Decentralized Finance או בקיצור DeFi הוא שם כולל למערכות פיננסיות עצמאיות ומבוזרות אשר נבנות על גבי רשתות בלוקצ’יין. הכנסו ולמדו על עולם הבנקאות החדשה

החדשות

נשארו לכם שאלות?

חפשו אותנו ברשת

השאירו הודעה

יש לכם שאלה?

כניסה לחשבון

רוצה ללמוד לסחור ולהשקיע במטבעות דיגיטליים?

רק 390 ש"ח!
לזמן מוגבל

במקום 1,290 ש"ח

דילוג לתוכן