עדיין לא יודעים מה זה הבלוקצ’יין? הגעתם למקום הנכון

בכתבה הזו, הראשונה בסדרת כתבות לימודי בסיס שנועדו לאלו מכם שחדשים בתחום, אנחנו הולכים להכיר את הבלוקצ’יין – אותה טכנולוגיה חדשה שאפשרה מלכתחילה את יצירתו של הביטקוין, המטבע הדיגיטלי המבוזר הראשון בעולם.

 

אז החידוש המהפכני ביותר שהביא איתו הביטקוין הוא ללא ספק הבלוקצ’יין והוא זה שהופך את הביטקוין למה שהוא. בזכות הבלוקצ’יין, בביטקוין אין צורך בקיומו של גוף חיצוני שמפקח על הפעולות ברשת ומאשר או מאמת אותן.

בזכות הבלוקצ’יין רשת הביטקוין יכולה לפעול באופן מבוזר לחלוטין, ללא אף נקודת כשל וללא צורך בגורם שלישי מהימן.

אז בואו ננסה להבין מה זה בכלל אומר.

שאלה:
נניח שאתם רוצים להעביר לאדם אחר 20,000 ש”ח תמורת הרכב יד שניה שהוא מכר לכם. איך אתם עושים את זה?
אפשרות אחת היא כמובן מזומן. אבל בסכומים גבוהים כאלו מזומן לא יעיל במיוחד (והיום זו גם עברה על החוק).

הדרך ההגיונית ביותר היא כמובן לבצע העברה לחשבון הבנק שלו. ואיך אתם עושים את זה? אתם נעזרים בבנק כמובן. זה לא משנה אם זה בסניף או דרך האפליקציה – בשביל להעביר כסף מאדם לאדם אתם חייבים לעבור דרך הבנק.
למה ? כי הבנק הוא הצד השלישי המהימן בעסקה. הבנק מחזיק את הכסף שלכם, הוא יודע בדיוק כמה יש לכם בחשבון והוא מבצע את המעקב ועדכון היתרות אחרי שהכסף עובר. כנ”ל אצל הצד השני בעסקה.

אותו דבר אם אתם רוכשים חולצה חדשה בכרטיס אשראי. חברת האשראי שהנפיקה את הכרטיס שלכם מתקשרת עם הבנק והבנק מבצע בפועל את ההעברה עבורכם.

אין שום דרך אחרת. כל עסקה פיננסית (פרט למזומן – שגם אותו אנחנו מושכים מהבנק) חייבת לעבור דרך צד ג’ (ולפעמים יותר מאחד) כדי לוודא שיש לכם באמת את היתרה שאתם רוצים להעביר וכדי לעדכן את היתרה של הצד המקבל.

הבלוקצ’יין הופך את כל זה למיותר.

אבל מה זה בדיוק אומר?

ברמה הבסיסית ביותר הבלוקצ’יין הוא קובץ מחשב שמכיל בתוכו תיעוד של כל העסקאות שבוצעו אי פעם ברשת הביטקוין והוא משמש כספר החשבונות הראשי שלה .

הבלוקצ’יין נבנה ומתוחזק על ידי אלפי מחשבים ברחבי העולם בסנכרון מלא. כל מחשב כזה או צומת ברשת הידועים גם בשם “עמיתים”, מחזיק את כל היסטורית העסקאות שאי פעם התקיימה על גבי הרשת – כלומר את קובץ הבלוקצ’יין המלא. זו אגב גם הסיבה שהביטקוין בלתי ניתן לצנזורה או הורדה מהאויר. כל עוד ישנו עותק של הבלוקצ’יין איפהשהוא – הרשת תמשיך להתקיים.

קובץ הבלוקצ’יין עצמו (BlockChain) כפי שהשם שלו מרמז, מורכב משרשרת של בלוקים.
וכל בלוק כזה מכיל בתוכו מידע לגבי כל העסקאות שהתקיימו ברשת הביטקוין בפרק הזמן שבו הבלוק נוצר.
ברשת הביטקוין כל בלוק כזה נוצר בממוצע כל 10 דקות. מי שאחראים ברשת לייצור הבלוקים נקראים “כורים” (Miners).

כשאנו מבצעים פעולה ברשת הביטקוין, הפעולה הזו נקלטת על ידי הכורים. הם בודקים שהפעולה תקינה וחוקית (כלומר שיש לנו יתרה מספיקה לביצוע הפעולה) ומכניסים אותה לבלוק העסקאות הקרוב ואז משדרים את הבלוק שנוצר לכל שאר הצמתים ברשת.
יצירה של בלוק על ידי כורי הביטקוין והכללתה של הפעולה שביצענו בתוך בלוק העיסקאות היא זו שבעצם מהווה אישור לקיומה של הפעולה ברשת.

 

אז כורי הביטקוין מעבדים את המידע על העסקאות ברשת ומאמתים אותן. הם אלו שבודקים את היתרות ומעדכנים את היתרות החדשות אחרי כל ביצוע עסקה. ממש כמו שהבנק שלכם היה עושה. רק שהם עושים את זה באופן מבוזר לחלוטין וללא תלות בגורם מרכזי אחד.

לאף עמית בודד אין את היכולת להשפיע לרעה על הרשת. במידה והוא יעשה זאת, כל שאר העמיתים ברשת, שגם הם מחזיקים את עותק הבלוקצ’יין המלא יזהו את הפעולה הלא חוקית ולא יאשרו את הבלוק שמכיל את העסקה השגויה וייצרו בלוק חדש ותקין במקום.

אז הבלוקצ’יין אם כן, הוא הצד השלישי המהימן של הביטקוין.
הוא זה שמחזיק בו את התיעוד לכל תנועה שנרשמה אי פעם ברשת הביטקוין והוא שמבצע מעקב אחרי כל הביטקוין שנמצאים במחזור ומוודא את התקינות של הנתונים.
וכדי לחסוך לכורים את הצורך לסרוק את כל קובץ המידע הענק של הבלוקצ’יין בכל פעם שמתבצעת פעולה ברשת, הוא יוצר בדרך מעין “תחנות עצירה מאומתות” שבהן הוא יודע שכל המידע שנאסף עד לאותה נקודה הוא מדיוק ומהימן–זו הסיבה בעצם שהבלוקצ’יין מורכב מהרבה בלוקים ולא מבלוק אחד גדול שמתעדכן כל הזמן.

כל בלוק מכיל מידע על העסקאות שהתבצעו בפרק הזמן שבו הוא נוצר

תמריצים לכורים

אוקי אז הבנו שהכורים מאמתים את המידע של כל עסקה שמתבצעת ברשת, מכניסים אותה לבלוק עסקאות ומשדרים את הבלוק החדש לשאר העמיתים ברשת באופן מבוזר. אבל נשאלת השאלה, למה?

מה התמריץ של הכורים לעשות את העבודה החשובה הזו בצורה מדויקת ואמינה?

כל כורה ברשת הביטקוין נמצא בתחרות מתמדת עם כל שאר הכורים.
כולם יכולים לקלוט את העסקאות שמשודרות על גבי הרשת אבל לא כל אחד יכול ליצור בלוק חדש ולשדר אותו. שזה בעצם מה שמאמת ומקבע את קיומן של העסקאות.

כדי ליצור בלוק עסקאות, הכורים צריכים לפתור בעיה מתמטית מורכבת במיוחד ולעשות את זה מהר ככל האפשר. מי שמצליח למצוא את התשובה ראשון – מקבל מהאלגוריתם של הביטקוין את הזכות ליצור בלוק עסקאות חדש ברשת ולשדר אותו לשאר העמיתים ובתמורה הוא מקבל לכיסו מטבעות ביטקוין חדשים ונוצצים.
בתחילת דרכה של הרשת הפרס על מציאת כל בלוק היה לא פחות מ 50 מטבעות ביטקוין חדשים שהיו נוצרים ונשלחים לכורה. היום, התגמול נמוך משמעותית (אבל שווה הרבה יותר) ועומד על 6.25 מטבעות ביטקוין חדשים לכל בלוק. אגב, קצב היצירה של הביטקוין החדשים ימשיך לרדת בכל כמה שנים עד אשר ייכרו כל הביטקוין שאי פעם יהיו קיימים בסביבות שנת 2140.

זהו בעצם תהליך הכרייה והאופן שבו מטבעות ביטקוין חדשים נוצרים.
השם שניתן לתהליך הזה נקרא Proof of work כלומר “הוכחת עבודה”.
הכורה שמצליח לייצר בלוק הוא בהכרח כורה שעבד קשה בשביל זה והשקיע כח מחשוב רב בתהליך.

ביטקוין חדשים שנוצרים בכל בלוק (אדום) מול היצע הביטקוין הכולל

אם במקרה אתם מודאגים ושואלים את עצמכם, מה קורה אם אף כורה לא מצליח לפתור את החישוב המתמטי בפרק זמן סביר? האם זה אומר שהרשת תתקע? 

אז בגדול, התשובה לשאלה הזו היא כן, אבל אתם בכל זאת יכולים להיות רגועים.
לאלגוריתם של ביטקוין יש מנגנון אוטומטי שמתאים את רמת הקושי של הרשת לכמות כח המחשוב של הכורים. אם כח המחשוב של הכורים נמוך מידי ואף בלוק לא נמצא רמת הקושי ברשת יורדת ואם כח המחשוב שלהם חזק מידי ובלוקים נוצרים מהר מידי, רמת הקושי ברשת עולה ככה שלאורך זמן הזמן הממוצע למציאת בלוק תמיד יעמוד על 10 דקות.

אגב, לאחר שהכורה מקבל את התגמול שלו הוא יכול להחליט לשמור את המטבעות לעצמו או למכור אותם בשוק החופשי. ובנוסף, הוא גם זכאי לקבל את כל העמלות ששילמו משתמשי הרשת על כל העסקאות שהתבצעו בתוך הבלוק שהוא מצא ושידר. החלק הזה, של העמלות, הוא גם מה שמבטיח שתמיד יהיו כורים ברשת גם בעוד יותר ממאה שנים כשכל מטבעות הביטקוין כבר יכרו.

 

טוב. אז זה היה לא מעט מידע לעכל בבת אחת אז אני מקווה שעקבתם והכל ברור. בכתבות הבאות נכיר עוד מושגים בסיסיים וחשובים ברשת הביטקוין.

לבנתיים, אם אתם חדשים בעולם המטבעות הדיגיטליים ורוצים ללמוד עוד אני מזמין אתכם לקרוא את המדריך המקיף והחינמי שלנו כאן שמכיל המון מידע שימושי בשלל נושאים.

ואם אתם רוצים ממש להתמקצע וללמוד את כל מה שרק אפשר ללמוד בתחום הזה בצורה מקצועית, אתם מוזמנים לבקר בעמוד המידע של הקורס הדיגיטלי שלנו. שם תלמדו את עולם המטבעות הדיגיטליים מא’ ועד ת’ ותלמדו איך לפתוח ארנקים דיגיטליים, לסחור, להשקיע, לנהל סיכונים ועוד המון המון דברים מעניינים. 

הקורס מתאים לכולם ולא נדרש ידע מוקדם.

אם אהבתם את התוכן אשמח אם תסמנו לייק לעמוד של קריפטוביט בפייסבוק, הרשמו לערוץ ה YouTube  ותעקבו אחרינו בטוויטר.

היה מעניין? שתפו לאחרים

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
Email

יכול לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

המומלצים

הקורס המקיף למסחר והשקעה במטבעות דיגיטליים

רק 390 ש"ח! לזמן מוגבל

קצרים בזמן? בדיוק בשביל זה הכנו עבורכם מדריך מקוצר במיוחד שיראה לכם איך לקנות ביטקוין ולהשתמש בו בשלושה צעדים פשוטים

כדי להשתתף באינספור האפשרויות שמציע עולם הבנקאות המבוזרת (DeFi) אתם זקוקים רק לשני דברים:
חיבור לאינטרנט וארנק דיגיטלי תומך Web3.0.

Decentralized Finance או בקיצור DeFi הוא שם כולל למערכות פיננסיות עצמאיות ומבוזרות אשר נבנות על גבי רשתות בלוקצ’יין. הכנסו ולמדו על עולם הבנקאות החדשה

החדשות

נשארו לכם שאלות?

חפשו אותנו ברשת

השאירו הודעה

יש לכם שאלה?

כניסה לחשבון

רוצה ללמוד לסחור ולהשקיע במטבעות דיגיטליים?

רק 390 ש"ח!
לזמן מוגבל

במקום 1,290 ש"ח

דילוג לתוכן