ברוכים הבאים לעידן ה Zero Knowledge: חברת Matter Labs השיקה את רשת ה ZK הראשונה בעולם. רשת Polygon מיד אחריה.

חברת Matter Labs השיקה את רשת ZkSync Era והפכה בכך לרשת ה zkEVM הראשונה בעולם שפתוחה לשימושו של הציבור הרחב.

היום, גם רשת פוליגון משיקה את פתרון ה zkEVM שלה.

חברת Matter Labs השיקה לפני מספר ימים את רשת ZkSync Era והפכה בכך לרשת ה zkEVM הראשונה בעולם שפתוחה לשימושו של הציבור הרחב. רשת Era צפויה להציע עסקאות מהירות ועמלות זולות במיוחד והיא בנויה כשכבה שנייה שתרוץ על גבי הרשת של איתריום.
היום, גם רשת פוליגון משיקה את פתרון ה zkEVM שלה.

מה זה בכלל zkEVM?

הרעיון המרכזי מאחורי טכנולוגיית ה Zero-Knowledge או בקיצור ZK, הוא היכולת שלה להוכיח את נכונותו של חישוב מסויים מבלי לחשוף את נתוני הקלט או את ערכי הביניים המעורבים בחישוב. לשם כך נעשה שימוש בטכניקות מתמטיות כמו הוכחות אפס ידע (Zero-Knowledge-Proofs) שמאפשרות לצד אחד להוכיח לצד אחר שהוא יודע או מחזיק פיסת מידע מסוימת, מבלי לחשוף את המידע עצמו.
לדוגמא, ניתן באמצעות ZKPs לאמת שאדם מסויים הינו מעל גיל 18 מבלי לחשוף את תאריך הלידה המלא שלו. או להוכיח שיש בידי פיתרון לבעיה מתמטית מורכבת מבלי לגלות לצד השני באופן מפורש את הפיתרון.

בשנים האחרונות טכנולוגיית ה ZK משמשת לפיתוח פתרונות חדשים להרחבת רשתות בלוקצ’יין, כגון zkRollups ו-zkSync (כמו זו של Era) שמשתמשות ב- ZKPs כדי לשפר את היעילות והפרטיות של עסקאות על גבי רשת ה Ethereum.

ב-zkRollup, מספר רב של עסקאות מקובצות יחדיו ומעובדות מחוץ לרשת על ידי משהו שנקרא Rollup Operator. ה-Rollup Operator יוצר הוכחה קריפטוגרפית שמאשרת את תקפותן של כל העסקאות שקובצו יחדיו. ההוכחה הזו מועברת לאחר מכן לרשת הראשית של Ethereum, שם היא מאומתת על ידי הרשת ומאשרת את העסקאות.

באופן דומה, גם ב-zkSync מספר רב של עסקאות מעובדות מחוץ לרשת. הפעם על ידי מאמתים (Validators). העסקאות מקובצות יחדיו ומעובדות באמצעות ZKPs שמאפשרים למאמתים להוכיח את תקפות העסקאות מבלי לחשוף אף אחד מהנתונים הבסיסיים של העסקאות. זה מאפשר ל-zkSync לטפל במספר רב של עסקאות עם עמלות נמוכות וזמני אישור מהירים במיוחד תוך שמירה על אותה רמת אבטחה כמו ברשת הראשית של איתריום.

אוקיי אז הבנו (בערך) מה זה ZK. אבל מה זה zkEVM?

zkEVM הוא בסך הכל שילוב של טכנולוגיית ה ZK עם ה EVM של איתריום.  
וה EVM, או בשמו המלא, ה – Ethereum Virtual Machine הוא המנוע שיושב בלב המערכת של איתריום ושאחראי לביצועם של החוזים החכמים ברשת.

השקתה של רשת ה zkEVM הראשונה בעולם

רשת Era הינה כאמור הרשת הראשונה אי-פעם שהשיקה פרוטוקול zkEVM והיא עשתה זאת רק לפני מספר ימים.
לדבריו של מנכ”ל Matter Labs, אלקס גלוכובסקי, “זה הגביע הקדוש של פתרונות קנה המידה של איתריום (Scaling) פשוט מכיוון שזו הדרך היחידה שבה ניתן להרחיב את ההספק של הרשת תוך כדי שמירה מלאה על תכונות הליבה שהופכות אותה לבעלת ערך כה רב”. עוד הוא הוסיף שכל עוד שהפרוטוקול מיושם נכון אין צורך להקריב את אופייה חסר האמון של הרשת או את רמת האבטחה שלה.

נכון לעכשיו, על פי גלוכובסקי, רבים מהפרויקטים הגדולים ביותר של איתריום כבר בונים את האפליקציות שלהם על גבי רשת Era zkSync. בינהם כמה פרויקטי DeFi פופולריים כגון: Uniswap, Curve, Balancer, Maker ו-SushiSwap, וכמו כן גם חברת Circle, החברה שמאחורי המטבע היציב USDC.

ריכוזי עכשיו, מבוזר אחר כך

כמו רשתות בלוקצ’יין חדשות רבות, גם רשת Era לא תגיע בתחילה עם טוקן משלה. זה מכיוון שהרשת, בשלבי חייה הראשונים, תתופעל בצורה ריכוזית על ידי Matter Labs. החברה כרגע שולטת באופן בלעדי בפעולותיהם של ה Prover וה- Sequencer, שני המרכיבים המרכזיים שאחראיים על אישור ואבטחת העסקאות ברשת. בשלב מאוחר יותר, בהתאם לצורך, החברה תוכל בהדרגה לשנות ולשדרג את הקוד.

“אין צורך בטוקן בשלב זה. הטוקן יידרש ברגע שנרצה לבזר את ה Sequencer. לכל דבר צריכה להיות המטרה וההצדקה שלו. כדי שהרשת תהיה באמת חסרת הרשאות (permissionless), אין לנו משהו טוב יותר כרגע מאשר הוספתו של טוקן. אבל בינתיים, מכיוון שאנחנו אחראיים על ה Sequencer הזה, זה עדיין לא נחוץ”, אמר גלוכובסקי.

התוכנית היא שברגע שמרכיבי הליבה של הפרוטוקול יתגבשו ויהיו ויציבים, אז החברה תיצור מנגנון Sequencer מבוזר ע”י שימוש במאמתים (Validators) ושילוב Staking של טוקנים. ההערכה כרגע היא שה Sequencer יהיה מבוזר בעוד בערך כשנה.

בהקשר הזה, אולי כדאי להזכיר את הכתבה האחרונה שלנו על ארביטרום, עוד רשת L2 שהשיקה לאחרונה מטבע ממשל באיירדרופ נדיב במיוחד. שם המלצתי לקוראים לאמץ מוקדם ככל האפשר רשתות חדשות ולהתנסות בהם ובכך להגדיל את הסיכוי שלהם לקבל איירדרופ עתידי משתלם. שלא תגידו שלא אמרתי.

עוד רשתות zkEVM בדרך

Era אמנם הייתה הראשונה להשיק את הרשת שלה אבל היא בהחלט לא היחידה.
פוליגון, רשת L2 ותיקה השיקה את רשת ה zkEVM שלה ממש היום. כמו כן רשת נוספת בשם Scroll גם היא צפויה לצאת לאור בקרוב וכרגע נמצאת בשלבי בדיקה (Testnet).

הרשת החדשה של פוליגון אשר נקראת Polygon zkEVM הייתה תחת פיתוח ובדיקות כבר יותר משנה.

מה שכן, חשוב לציין שישנו הבדל מהותי בגישה של מפתחי Era אל מול אלו של Scroll ופוליגון. שני האחרונים הינם תואמים bytecode בעוד שהרשת החדשה של Era לא. להיות תואם bytecode פירושו שניתן להעתיק את קוד הליבה של יישומים ברשת האיתריום לרשתות Layer 2 עם כמה שינויים קטנים בלבד או ללא שינויים כלל.

רשת Era דורשת מאלו שבוחרים לפתח על גביה אפליקציות לעשות זאת באמצעות מהדר-קוד נפרד שפועל אך ורק ברשת עצמה. הפער הזה בין Era לרשתות zkEVM האחרות צפוי להקשות מעט על אימוצם של אפליקציות קיימות ברשת החדשה.
מנכ”ל Era טוען שהוא בהחלט מודע לחיסרון הזה אבל שמבחינתו הדבר החשוב ביותר הוא ניצול מלא של הכח והפוטנציאל של ה ZKPs ושהם מוכנים לסטות מהסטנדרט המקובל על מנת לנווט ולחדש בקצב מהיר יותר.
לדבריו, פיתוחים שבוחרים במסלול של תואם bytecode לוקחים איתם לפרוטוקול החדש את בעיות העבר. לדבריו תאימות-לאחור זה נחמד אבל זו לא הדרך הנכונה לסלול דרך טכנולוגית חדשה.

פוליגון כאמור בחרה בדרך אחרת וידידותית יותר למפתחים. לדבריו של מנכ”ל פוליגון, כבר יותר מ 6,000 חוזים חכמים רצו על גבי רשת ה Testnet שלהם מבלי ששינו אפילו במעט את הקוד שלהם. העתיד יגלה לנו איזו מבין שתי הגישות תוכיח את עצמה בסופו של דבר.

בהתייחסות לפתרונות שכבה שנייה קיימים כמו ארביטרום ואופטימיזם שמשתמשים בטכנולוגיה אחרת בשם Optimistic Rollups, גלוכובסקי טוען שבעתיד גם להם לא תהיה ברירה אלא לאמץ את טכנולוגיית ה ZK.
לטענתו, הם במהרה יגלו שהמנגנונים הקיימים שבהם הם משתמשים יהיו קצת כמו להתעקש לרכב על סוסים בעידן של מכוניות.

אם אהבתם את התוכן אשמח אם תסמנו לייק לעמוד של קריפטוביט בפייסבוק, הרשמו לערוץ ה YouTube ותעקבו אחרינו בטוויטר.

היה מעניין? שתפו לאחרים

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
Email

יכול לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

המומלצים

הקורס המקיף למסחר והשקעה במטבעות דיגיטליים

רק 390 ש"ח! לזמן מוגבל

קצרים בזמן? בדיוק בשביל זה הכנו עבורכם מדריך מקוצר במיוחד שיראה לכם איך לקנות ביטקוין ולהשתמש בו בשלושה צעדים פשוטים

כדי להשתתף באינספור האפשרויות שמציע עולם הבנקאות המבוזרת (DeFi) אתם זקוקים רק לשני דברים:
חיבור לאינטרנט וארנק דיגיטלי תומך Web3.0.

Decentralized Finance או בקיצור DeFi הוא שם כולל למערכות פיננסיות עצמאיות ומבוזרות אשר נבנות על גבי רשתות בלוקצ’יין. הכנסו ולמדו על עולם הבנקאות החדשה

החדשות

נשארו לכם שאלות?

חפשו אותנו ברשת

השאירו הודעה

יש לכם שאלה?

כניסה לחשבון

רוצה ללמוד לסחור ולהשקיע במטבעות דיגיטליים?

רק 390 ש"ח!
לזמן מוגבל

במקום 1,290 ש"ח

דילוג לתוכן