גם ב Arbitrum יודעים להדפיס כסף מהאוויר. כל מה שרציתם לדעת על האיירדרופ הכי מדובר של השנה

אתמול בשעה 15:00, עוד כשכולנו היינו תחת שעון החורף, יצא לדרך האיירדופ המשמעותי ביותר שנראה ברחבי עולם המטבעות הדיגיטליים בשנים האחרונות וברגע אחד נוצר ערך חדש, יש מאין, של יותר ממיליארד וחצי דולר.

אתמול בשעה 15:00, עוד כשכולנו היינו תחת שעון החורף, יצא לדרך האיירדופ המשמעותי ביותר שנראה ברחבי עולם המטבעות הדיגיטליים בשנים האחרונות וברגע אחד נוצר ערך חדש, יש מאין, של יותר ממיליארד וחצי דולר.
באיירדרופ, שמהווה את השלב הראשון בהפצת טוקן הממשל ARB חולקו בסך הכל כ 1.275 מיליארד מטבעות ליותר מ 625 אלף ארנקים שונים.   

לאלו מכם שלא מכירים את ארביטרום נתחיל בהקדמה קצרה.

ארביטרום הינה רשת שבנויה כשכבה שנייה (Layer2) על גבי הרשת של איתריום והיא נוצרה במטרה לפתור כמה מהבעיות המרכזיות של הרשת הראשית ובפרט: מהירות ביצוע העסקאות ועמלות העסקה הגבוהות.
הרשת משתמשת בטכניקה שנקראת Optimistic Rollups על מנת לאשר עסקאות באופן יעיל ומהיר ומעבדת אותן בשרשרת בלוקים נפרדת  (Sidechain).

בארביטרום, העסקאות מעובדות תחילה ב SideChain ולאחר מכן הן מועברות לרשת האיתריום באצווה אחת. ככה מצליחים בארביטרום לא רק להפחית את העומס על רשת האיתריום אלא גם לייצר זמני עיבוד עסקה מהירים יותר ועמלות גז נמוכות יותר למשתמשים מבלי לוותר על רמת האבטחה הגבוהה של הרשת הראשית.

לא מזמן פרסמנו שבאופן חסר תקדים, לאחרונה מספר העסקאות היומיות בארביטרום עקף את אלו של רשת האם.

מספר העסקאות בארביטרום (בצהוב) מול אלו של רשת האיתריום

כן דרופ, לא דרופ. כן דרופ!

מאז השקתה של הרשת הסתובבו לא מעט שמועות על האיירדרופ המיוחל ולזכותם של משפיעני קריפטו רבים יאמר שהיו לא מעט מהם ברחבי הטווויטר שהתעקשו והמליצו לעוקבים שלהם בעקביות לבצע כמה שיותר פעולות ברשת כדי שיהיו זכאים לתגמול גבוה יותר לכשבסוף יגיע הדרופ, זה למרות שמהצד השני מפתחי הרשת הכחישו בתוקף כל השקה אפשרית ולאורך כל הדרך אמרו שאין שום תוכניות, נוכחיות או עתידיות להשיק טוקן ייחודי לרשת.

אז מה השתנה?

בהודעה שפרסם ה- Arbitrum Foundation נכתב שהמשימה המנחה שלהם בבניית ארביטרום תמיד הייתה להרחיב את האקו-סיסטם של איתריום בצורה מאובטחת. לדבריהם תעדוף האבטחה של הרשת לפני כל דבר אחר היה הכוח המנחה מאחורי ביזור הרשת שכן אבטחה וביזור שלובים זה בזה.
בנוסף לאבטחה, בנייתה של רשת L2 מבוזרת דורשת כמובן גם הסרה של כל נקודות השליטה הריכוזיות בכדי שהרשת תוכל לפעול ללא אמון.

אז איך מסירים שליטה מרכזית? תנאי הסף הראשון הוא לבנות את טכנולוגיית הליבה שמאפשרת לרשת לפעול ללא גורמים ריכוזיים. אבל, לאחר שהשלב הזה הושג בהצלחה נשאלת השאלה, מה הלאה?

אפשרות אחת היא כמובן “לזרוק את המפתחות” ולתת לרשת להמשיך לרוץ כפי שהיא ללא שליטה ריכוזית.
אבל זה גם אומר שלא יהיה מי שיתחזק את הרשת או יוכל לשפר ולשדרג אותה בעתיד.
ומה אם מחליטים ששדרוג הרשת הוא משהו שאי אפשר לוותר עליו, מי אז קובע מה צריך שדרוג ברשת ומתי?

כאן נכנס לתמונה הDAO  (Decentralized autonomous organization) ובו הטוקן ARB שחיוני להפצה ופיזור הכח בקהילה. בארביטרום הבינו שאם הם רוצים לעבור לשלב הבא ולהפוך את הרשת שלהם למבוזרת ככל האפשר, אין מנוס מבנייתו של DAO שינהל את הממשל של הפרויקט ויקבל החלטות בצורה דמוקרטית.
לאחר מחשבה רבה החליטו בארביטרום להפיץ את טוקן הממשל החדש שלהם בצורה של איירדרופ מכיוון שכך חשבו שיוכלו להגיע לפיזור ולהפצה האופטימלית וההוגנת ביותר של הממשל בפרוטוקול.

קצת טוקנומיקס

על גבי רשת הארביטרום החדשה הונפקו בסך הכל כ 10 מיליארד מטבעות ממשל שישמשו ככח הצבעה ב DAO. בשלב הראשון הלא הוא האיירדרופ, כ 12.75% מהמטבעות הללו יכנסו למחזור המסחר וכאמור יפוזרו על ידי הנחתת מטבעות ARB ישירות לארנקיהם של המשתמשים הנאמנים של הרשת שפעלו בה מאז השקתה ועד לחודש פברואר השנה.

כמות המטבעות שכל ארנק ארביטרום זכאי לה באיירדרופ תלוייה במספר קריטריונים שהגדירו חברי הצוות כגון מספר העסקאות שבוצעו ברשת, מספר הפרוטוקולים שפעלו בהם, ההיקפים הכספיים שהועברו אל הרשת וממנה ועוד.
בארביטרום בנו שיטת דירוג מבוססת נקודות שחילקה את הזכאים ל 10 קבוצות נפרדות. הקבוצה הנמוכה ביותר של הזכאים תקבל כ 625 מטבעות ARB והקבוצה הגבוהה ביותר תקבל לא פחות מ 10,250 מטבעות ARB חדשים ונוצצים.

נכון לזמן כתיבת שורות אלו, מחיר השוק של הטוקן ARB עומד על 1.4$ – מה שמעניק לאיירדרופ שווי שבין 875$ ועד ל 14,350$. דיי מטורף לכסף מהשמיים לא?

 

תחילת המסחר ב ARB, מיד עם השקת הטוקן, הייתה פרועה כצפוי וברגעים הראשונים של המסחר מחירו של הטוקן נסחר בשערים שבין 8$-10$ במספר זירות. ככה שמי שקיבל את הכמות המירבית והצליח למכור את המטבעות שלו בזמן קיבל לגמרי במתנה סכום חסר תקדים של כ 80,000$ ואפילו מעל ל 100,000$.

אבל, רק חלק קטן מאוד מהזכאים נהנו מכך. זה בגלל שרק מעטים הצליחו לקבל את המטבעות שלהם בזמן. במשך שעות ארוכות מאז ההשקה הרשמית, האתר של ה Arbitrum Foundation קרס לגמרי ומאות אלפי הזכאים נאצלו להמתין בסבלנות. כשהעומס ירד, מחירו של המטבע נסחר כבר סביב 1.10$ ועד ל 1.40$.

נכון לעכשיו, כ 381,219 ארנקים כבר מימשו את זכותם ומשכו את המטבעות מתוך סך של 625,143 ארנקים זכאים. בערך כ 60%.
מתוכם, כ 300,825 ארנקים כבר מכרו את המטבעות שלהם.

אז נראה שבאופן לא ממש מפתיע, חלק גדול מהמשתמשים החליטו לא לחכות ומיהרו לממש את הכסף בחינם שקיבלו.

אם נסתכל על איירדרופס קודמים יש בהחלט הגיון במהלך הזה שכן בכל המקרים הקודמים בשנים האחרונות, מחיר המטבע המונחת התחיל גבוה יחסית ואז ירד בשעות שלאחר מכן בשיעור של בין 50% ל 90%.
אגב, כמות המטבעות שנמכרו מתוך סך אלו שחולקו עומדת רק על 52.8%. זה למרות שמתוך הארנקים שקיבלו את המטבעות (381k), כ 78% מהם מכרו (380k). מה שאומר לנו שהמוכרים היו בעיקר אלו שקיבלו יחסית מעט מטבעות.

מה הלאה?

כעת, שווי השוק הנוכחי של הרשת החדשה עומד כעת בטווח שבין 1.4 – 1.8 מיליארד דולר. מה שממקם אותה סביב המקום ה 35 במונחי שווי שוק.
לצורך השוואה רשת L2 נוספת בשם אופטימיזם שביצעה גם היא מהלך דומה בשנה שעברה נסחרת היום בשווי שוק של כ 700 מיליון דולר.
אבל, ארביטרום היא רשת חזקה ופופולרית בהרבה מאופזימיזם והיא כרגע גם הרשת הרביעית בגודלה במונחי TVL (Total value locked) עם 2.1 מיליארד דולר שנמצאים בשימוש באפליקציות המבוזרות שלה.
בנוסף, גם כמות העסקאות היומיות בארביטרום נמצאת בעליה מתמדת (הרבה בזכות זירת המסחר GMX שמתארחת על גבי הרשת) והיא נחשבת לרשת פעילה במיוחד, בטח שביחס לרשתות L2 אחרות אבל גם ביחס לרשתות L1 יותר ותיקות כגון אבלנץ’, פאנטום וסולנה.

אגב, אם בוחנים את שווי השוק של רשתות ה-L1 הללו אפשר לראות שחלקן נסחרות בשווים גבוהים בהרבה מזה של ארביטרום (סולנה ב 8.5 מיליארד דולר ואבלנץ’ ב 5.7 מיליארד). אבל מנגד צריך לזכור ברשתות הללו שהמטבעות משמשים גם להפעלת הרשת ולתשלום העמלות בעוד שבארביטרום המטבע של הרשת הוא עדיין איתריום ו ARB הוא מטבע ממשל בלבד.

אז, מה השווי “הנכון” של ארביטרום? כמובן שאין באמת מספר כזה אבל לי נראה כרגע שהשוק מתמחר אותה מעט בחסר. הסיבה לכך נעוצה במשהו שנקרא “שווי שוק בדילול מלא” או Fully Diluted Market Cap ובביצוע השוואה לשתי רשתות L2 אחרות. אופטימיזם ופוליגון.

שווי שוק בדילול מלא הוא השווי העתידי המלא של הרשת שמחושב על ידי הכפלת המחיר הנוכחי של המטבע בכמות הסופית של המטבעות שאי פעם יהיו.

בארביטרום כפי שציינתי, כרגע נסחרים רק 12.75% מהמטבעות. אם נחשב את שווי השוק של הרשת לפי סך המטבעות שהונפקו עליה נקבל שווי שוק מלא של כ- 14 מיליארד דולר (10 מיליארד מטבעות כפול 1.4$).

לעומת זאת באופטימזם שכרגע נסחרת לפי שווי שוק של רק 700 מיליון דולר, רק 7% מהמטבעות נמצאים במחזור ושווי השוק שלה בדילול מלא עומד על 10.5 מיליארד דולר.

ולבסוף, פוליגון כרגע נסחרת בשווי שוק של 9.8 מיליארד דולר אך בשווי שוק בדילול מלא של 11.2 מיליארד (כ 87% מהמטבעות כבר נסחרים).

ארביטרום היא בבירור רשת עדיפה על שתי אלו ולכן לדעתי גם צריכה להסחר בשווי שוק מלא משמעותית גדול יותר. בהנחה שכל שאר הפרמטרים בשוק קבועים, אני מעריך ששווי השוק של ארביטרום צריך להיות לפחות כפול מזה של המתחרות הנחותות שלו. בתנאי השוק הנוכחיים זה אומר 20 מיליארד דולר ובערך 2$ לכל מטבע ARB.

 

בהסתכלות קדימה בטווח הבינוני, סביר להניח שאם המומנטום החיובי של הביטקוין ימשיך לסחוב את השוק למעלה ויוביל להתחלתו של שוק שוורי חדש, ארביטרום תהנה גם כן.
לדעתי בתרחיש אופטימי שכזה ובהשוואה למספרים המשוגעים של השוק השוורי הקודם, שווי השוק של הרשת יכול להגיע בקלות גם ל 10 מיליארד דולר ומעלה (לא בדילול מלא), מה שיביא למחיר ARB של 7$ ואף יותר.

על אותו משקל, תרחיש של חזרה לירידות בשווקים ימשוך את השוויים כלפי מטה.
החדשות “הטובות” הן שאנחנו גם ככה עדיין סביב תמחורים של שוק יחסית דובי ולכן גם בתרחיש כזה, אני מעריך שנראה את ARB יורד להסחר מעט מתחת לדולר אבל לא בהרבה פחות מזה. מה שיביא את שווי השוק הכולל של הרשת ל 1 מיליארד דולר בלבד.

גם אתם רוצים לקבל כסף בחינם?

נו בטח שאתם רוצים.
אז איך עושים את זה? האמת היא שזה דיי פשוט. תלמדו ותשתתפו.

אלו שנהנו יותר מכולם מהאיירדופ וקיבלו לחיקם בחינם! סכומים שנעו בין 5,000 ל 50,000 שקלים היו אלו שאימצו את רשת הארביטרום והשתמשו בה לפני כולם.
לא היה שום קושי מיוחד בלעשות את זה וכל אחד יכל להשתתף. כל מה שהייתם צריכים הוא לדעת איך להתנהל עם ארנק ווב 3 כמו מטאמאסק ולהכיר אפילו במעט אפליקציות מבוזרות. אם אתם לא ממש יודעים על מה אני מדבר אתם מוזמנים להציץ על הקורס המקיף של קריפטוביט שבו אני מלמד לעומק על עולם הבנקאות המבוזרת. אתם יכולים גם להתחיל במדריך הזה שהכנתי על התחום.

בכל אופן, ארביטרום נוצרה מתוך צורך להקל על עומס העסקאות באיתריום ולהוזיל את העמלות המוגזמות שהיו בה והיא עשתה את זה באופן מדהים כבר מהיום הראשון. כל מה שהייתם צריכים לעשות הוא פשוט להבין את זה. וכדי לעשות את זה כל מה שהייתם צריכים לעשות הוא לקרוא וללמוד קצת על מה שקורה בשוק.
תקראו חדשות, תחפשו פרויקטים חדשים שנשמעים מעניינים אבל כאלו שעדיין לא הנפיקו מטבע ותעקבו אחרי האנשים הנכונים.

אם אתם לא יודעים איך להתחיל, אתם יותר ממוזמנים להתחיל בלעקוב אחריי בטוויטר. תתחילו שם ומשם תתקדמו לעקוב אחרי מובילי השוק. תהיו בעניינים ותשארו מעודכנים. זה הכל.

אם אהבתם את התוכן אשמח אם תסמנו לייק לעמוד של קריפטוביט בפייסבוק, הרשמו לערוץ ה YouTube  ולעקוב אחרינו בטוויטר.


* אין בכתוב המלצה לקנות או למכור את טוקן ה ARB או כל מטבע אחר.


היה מעניין? שתפו לאחרים

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
Email

יכול לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

המומלצים

הקורס המקיף למסחר והשקעה במטבעות דיגיטליים

רק 390 ש"ח! לזמן מוגבל

קצרים בזמן? בדיוק בשביל זה הכנו עבורכם מדריך מקוצר במיוחד שיראה לכם איך לקנות ביטקוין ולהשתמש בו בשלושה צעדים פשוטים

כדי להשתתף באינספור האפשרויות שמציע עולם הבנקאות המבוזרת (DeFi) אתם זקוקים רק לשני דברים:
חיבור לאינטרנט וארנק דיגיטלי תומך Web3.0.

Decentralized Finance או בקיצור DeFi הוא שם כולל למערכות פיננסיות עצמאיות ומבוזרות אשר נבנות על גבי רשתות בלוקצ’יין. הכנסו ולמדו על עולם הבנקאות החדשה

החדשות

נשארו לכם שאלות?

חפשו אותנו ברשת

השאירו הודעה

יש לכם שאלה?

כניסה לחשבון

רוצה ללמוד לסחור ולהשקיע במטבעות דיגיטליים?

רק 390 ש"ח!
לזמן מוגבל

במקום 1,290 ש"ח

דילוג לתוכן