ה CBDCs מגיעים: הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על המטבעות הדיגיטליים הממשלתיים

Central Bank Digital Currencies הם מטבעות פיאט דיגיטליים שמונפקים על ידי בנקים מרכזיים.
CBDCs נועדו לתפקד כהילך חוקי ולספק אמצעי תשלום בטוח ויעיל, והם צפויים למלא תפקיד משמעותי בעתיד של המערכת הפיננסית העולמית.

מה הם המטבעות הדיגיטליים הממשלתיים?

Central Bank Digital Currency או בקיצור CBDC הם מטבעות פיאט דיגיטליים שמונפקים על ידי בנקים מרכזיים.
CBDCs נועדו לתפקד כהילך חוקי ולספק אמצעי תשלום בטוח ויעיל, והם כפי הנראה צפויים למלא תפקיד משמעותי בעתיד של המערכת הפיננסית העולמית.

מרבית ה CBDCs עדיין נמצאים בשלבי הפיתוח, ובנקים מרכזיים ברחבי העולם בוחנים את היתרונות והסיכונים הפוטנציאליים שלהם.
אלו המצדדים במטבעות הדיגיטליים הממשלתיים יספרו לכם על היתרונות הרבים שלהם, כגון:

  • יעילות ומהירות תשלומים: CBDCs עשוים לאפשר עסקאות מהירות וזולות בהרבה משיטות התשלום המסורתיות, מה שיכול להועיל לעסקים ולצרכנים כאחד. (לבנקים כנראה קצת פחות).
  • גישה פיננסית רחבה: CBDCs יכולים לספק לאנשים חסרי גישה לשירותים בנקאיים מסורתיים אמצעי חדש להשתתפות במערכת הפיננסית.
  • יישום מדיניות מוניטרית משופרת: CBDCs יכולים לאפשר לבנקים מרכזיים ליישם מדיניות מוניטרית יעילה יותר על ידי מתן שליטה רבה יותר על היצע הכסף וגישה ישירה יותר לנתוני הוצאות הצרכנים.
  • אבטחה ושקיפות משופרים: CBDCs יכולים לספק אבטחה ושקיפות רבה יותר מאשר שיטות תשלום מסורתיות, מה שעלול להפחית את הסיכון להונאה ופשעים פיננסיים אחרים.

 

מנגד, יש למטבעות הדיגיטליים גם לא מעט חסרונות וסיכונים פוטנציאליים:

  • סיכונים ליציבות הפיננסית: הכנסת צורה חדשה של מטבע דיגיטלי עלולה לשבש את המערכת הפיננסית הקיימת וליצור סיכונים חדשים ליציבות הפיננסית.
  • חששות פרטיות: CBDCs יאפשרו פיקוח רב יותר על הרגלי הוצאות צרכנים, מה שמעלה חששות רבות בנוגע לפרטיות ולחירויות אזרחיות.
  • הגדלת הפערים: קיומם של CBDCs עלול להחריף את הפערים הדיגיטליים הקיימים, מכיוון שאנשים ללא גישה למכשירים דיגיטליים או חיבור לאינטרנט לא יוכלו להשתמש בהם.
  • פוטנציאל להתקפות סייבר: CBDCs עלולים להיות פגיעים להתקפות סייבר, שעלולות לסכן את האבטחה והשלמות של המערכת הפיננסית.

הם קרובים יותר ממה שאתם חושבים

בעוד שעבור רובנו מטבעות דיגיטליים ממשלתיים נראים רק כמו חלום (או סיוט) רחוק, מסתבר שהם הרבה יותר קרובים ממש שאנחנו חושבים. על פי הנתונים שמופיעים באתר המועצה האטלנטית, מסתבר שיותר מ-110 מדינות נמצאות בשלבים שונים של מחקר ופיתוח מטבעות דיגיטליים ממשלתיים. חלקם כבר הושקו וחלקם נמצאים בשלבים מתקדמים מאוד.

המועצה האטלנטית היא ארגון א-פוליטי ומעין צוות חשיבה בינלאומי בתחומי המדיניות הציבורית שמתמקד בקידום שיתוף הפעולה בין צפון אמריקה לאירופה, כמו גם בקידום היחסים הטרנס-אטלנטיים. בין שלל פעולותיה של המועצה היא בין היתר גם עוקבת אחר מצב פיתוחם של מטבעות דיגיטליים ממשלתיים או CBDCs במדינות ברחבי העולם.

להלן תמונת המצב העולמית לפי אתר המועצה:

סקר שנערך לאחרונה על ידי OMFIF Digital Monetary Institute מצא שכמעט רבע מהמדינות הללו מצפות להשיק את המטבעות שלהם במהלך השנה או השנתיים הקרובות.

הרעיון של CBDCs קיים כבר שנים רבות ומספר רב של ניסויים ופיתוחים כבר התרחשו בתחום אך בשונה מהמצב במטבעות הדיגיטליים המבוזרים, (או המבוזרים למחצה) הפיתוחים הללו בוצעו הרחק מעיניו הבוחנת של הציבור הרחב.

זה כמובן בגלל שרשתות הבלוקצ’יין שעליהן פועלים ויפעלו המטבעות הריכוזיים הממשלתיים הן רשתות בלוקצ’יין פרטיות שמנוהלות ומתוחזקות על ידי גורם אחד, הבנק המרכזי של כל מדינה.

שלבי הפיתוח השונים של CBDCs ברחבי העולם

מחברים בין הנקודות

אבל בזמן שכל מדינה מתרכזת במאמצי הפיתוח העצמאיים של המטבע שלה, ישנו גוף אחד שפועל ברקע במטרה לחבר את כל החתיכות של הפאזל הדיגיטלי יחדיו. הגוף הזה הוא לא אחר מחברת הסליקה הבינלאומית Swift שמקשרת כבר היום בין יותר מ 11,000 גופים פינננסים הפרוסים על פני יותר מ 200 מדינות.  

ב Swift טוענים שבנקים מרכזיים ברחבי העולם ממשיכים לחקור את השימוש הפוטנציאלי בכסף דיגיטלי מגובי בנקי מרכזיים רק בשווקים המקומיים שלהם, מה שעלול להוביל למערכת מקוטעת שמורכבת מ”איים דיגיטליים” נפרדים. לטענתם יש צורך להבטיח שנוף התשלומים הגלובלי המתפתח יוכל להמשיך לפעול בצורה חלקה, ללא קשר לערך של כל מטבע ספציפי.

פיתוח התשתית הדיגיטלית ב Swift נמשך כבר שנים רבות אבל פריצת הדרך המשמעותית ביותר הייתה באוקטובר 2022 כאשר החברה הודיעה כי היא פיתחה בהצלחה פיתרון שיאפשר את מעברם של CBDCs בין מערכות DLT ומערכות תשלומי פיאט.
DLT הוא קיצור ל Distributed Ledger Technology או במילים אחרות – מערכות מבוססות טכנולוגיות בלוקצ’יין.
כלומר, ל Swift יש כבר בחצי השנה האחרונה תשתית לביצוע המרות של מטבעות דיגיטליים ממשלתיים בין מערכות הפיאט המסורתיות ובין מערכות ה DLT. ובחצי השנה הזו נראה ש Swift היו עסוקים.

השבוע החברה מסרה כי היא סיימה בהצלחה ניסוי סגור שכלל 18 בנקים מסחריים ובנקים מרכזיים. מהחברה נמסר שהניסוי כלל כמעט 5,000 עסקאות בין שתי רשתות בלוקצ’יין שונות ומטבע פיאט מסורתי אחד.

המשתתפים כללו את Banque de France, Deutsche Bundesbank, הרשות המוניטרית של סינגפור, BNP Paribas, HSBC, Intesa Sanpaolo, NatWest, Royal Bank of Canada, SMBC, Société Générale, Standard Chartered ו-UBS.  בנוסף ארבעה בנקים מרכזיים נוספים שימוש כמשקיפים וסיפקו קלט ומשוב מבלי להשתתף.

במהלך תקופת הבדיקות שארכה כ 12 שבועות, המשתתפים בניסוי עיבדו סך של 4,736 עסקאות בין רשתות הבלוקצ’יין Quorum ו-Corda, ובין Corda למטבע פיאט.

הניסוי עבר בהצלחה והראה את התפקיד הקריטי ש Swift יכולה למלא באקו-סיסטם פיננסי שבו מטבעות דיגיטליים ומטבעות מסורתיים מתקיימים במקביל”, אומר טום זשאך, מנהל החדשנות הראשי ב Swift.

במהלך החודשים הקרובים, מתכוונים ב Swift לפתח גרסת בטא של פתרון התשלומים שיהיה ניתן לבדיקה על ידי עוד בנקים מרכזיים.
ובשלב הבא של הבדיקות, Swift מתכוונים לאפשר גם לקהילה להשתתף ולנסות לבחון מקרי שימוש חדשים, כולל סליקת ניירות ערך,  מימון סחר ותשלומים מותנים.

ומה עם הקריפטו?

באופן גורף, התפיסה הרווחת בקהילות המטבעות הדיגיטליים השונות היא שה- CBDCs הם התפתחות שלילית לתעשיה ולעולם באופן כללי. זה בגלל שמטבעות דיגיטליים ממשלתיים הם למעשה ההפך המוחלט מהחזון המקורי שלשמו נוצר הביטקוין, המטבע הדיגיטלי המקורי. וממספר סיבות.

ראשית, שליטה מוחלטת והיעדר פרטיות. בעוד שביטקוין נוצר להיות מטבע חופשי ובלתי ניתן לצנזורה, CBDCs הם בדיוק ההפך והם למעשה מטבעות פיאט על סטרואידים.
עם CBDCs לממשלה ולבנקים תהיה שליטה מוחלטת על הכסף שלנו, בחזון של כלכלה דיגיטלית מלאה אין כמובן מקום למזומן וכל שקל או דולר שלכם ימצאו תחת מעקב מוחלט ותמידי.

אם היום, כדי לברר על פעולתיו הכספיות של אדם מסויים יש צורך בשיתוף פעולה של מספר גופים ולעיתים גם באישורן של חברות פרטיות, עם CBDCs, המסלול של כל שקל שתבזבזו יהיה שקוף לגמרי לבנקים ולממשלה ובזמן אמת.

בנוסף, לבנק או לממשלה תהיה את היכולת להחרים או להקפיא את כספכם באופן שרירותי אם ירצו. בעולם ללא מזומן זה אומר שאתם יכולים להיות תלויים בממשלה ובבירוקרטיה שלה כדי שתהיה לכם את הזכות להשתמש בכסף שלכם. תרחיש מפחיד, לא סימפטי במיוחד וגם לא ממש דימיוני.

שנית, היצע אינסופי. בעוד שבביטקוין ובמטבעות דיגיטליים רבים ישנו היצע מוגבל וסופי שאמור למנוע את שחיקת כח הכסף לאורך זמן, ב CBDCs הבנק יוכל, כמו במצב העניינים הנוכחי, להדפיס אינסוף שקלים דיגיטליים לפי שיקוליו ולשחוק את ערך הכסף שלכם אם הוא יראה זאת לנכון.
חשוב לא להתבלבל מכל העניין “הדיגיטלי” מדובר כאן על מטבע פיאט לכל דבר ועניין.

מכיוון אחר אפשר גם לשער שהשקה מוצלחת של מטבעות דיגיטליים ממשלתיים תגרום לממשלות ולבנקים להיות אפילו יותר אנטי-קריפטו ממה שהם כבר היום.
CBDCs יתחרו באופן עקיף בביטקוין ובמטבעות נוספים ובאופן ישיר במטבעות הדיגיטליים היציבים.
סביר להניח שבעולם שבו הכסף החוקי הוא CBDCs, ביטקוין וחבריו ידחקו אט אט מחוץ לחוק. הצעדים האחרונים שמבצעות ממשלות רבות ברחבי העולם בהחלט מרמזים לנו שזה הכיוון שאליו אנחנו הולכים.

Can't we all just get along?

מנגד, ייתכן גם שההשקה של ה CBDCs לא בהכרח תביא איתה לחורבן או נידוי של המטבעות הדיגיטליים אלא דווקא ליצירתן של שתי מערכות פיננסיות דיגיטליות מקבילות שמתקשרות באופן חופשי אחת עם השניה. האחת ממשלתית וריכוזית והשנייה חופשיה ומבוזרת.

בתרחיש החיובי, CBDCs יכולים אפילו להשלים מטבעות דיגיטליים על ידי יצירת סביבה יציבה ומוסדרת יותר מבחינה רגלטורית של מטבעות דיגיטליים ולאפשר את בנייתם של גשרים מהירים ויעילים בין מטבעות פיאט דיגיטליים ומטבעות קריפטו.

בנוסף, CBDCs יכולים גם להאיץ את האימוץ של מטבעות דיגיטליים על ידי הציבור. השימוש ב CBDCs עשוי להוביל למודעות מוגברת ולאימוץ של מטבעות קריפטוגרפיים על ידי יצירת עניין כולל גדול יותר ואמון בטכנולוגיה שעומדת בבסיסם של מטבעות דיגיטליים.

ואולי בכלל ההפך יקרה. אולי דווקא צמצום השימוש במזומן שמתבצע כבר שנים לנגד עיננו בשילוב עם השקתם של CBDCs יהיו הקש שישבור את גב הגמל כאשר הציבור ימאס בשליטה המוחלטת שהממשלה מנסה להשיג עליו ויגביר את הביקוש למטבעות דיגיטליים אמיתיים כמו ביטקוין ודומיו.

בסופו של דבר, ההשפעה של CBDCs על תעשיית הקריפטו תהיה תלויה במגוון גורמים. בין היתר רמת האימוץ של ה CBDCs, הסביבה הרגולטורית ובאגרסיביות של הרשויות והמחוקק. כך או כך, הרכבת הזו כבר עזבה את התחנה וכדאי להתרגל לכך שמטבעות דיגיטליים ריכוזיים הם מציאות מוגמרת שהולכת להתממש ממש בקרוב.

אם אהבתם את התוכן אתם מוזמנים לעשות לנו לייק בעמוד הפייסבוק, להרשם לערוץ ה YouTube  ולעקוב אחרינו בטוויטר.

היה מעניין? שתפו לאחרים

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
Email

יכול לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

המומלצים

הקורס המקיף למסחר והשקעה במטבעות דיגיטליים

רק 390 ש"ח! לזמן מוגבל

קצרים בזמן? בדיוק בשביל זה הכנו עבורכם מדריך מקוצר במיוחד שיראה לכם איך לקנות ביטקוין ולהשתמש בו בשלושה צעדים פשוטים

כדי להשתתף באינספור האפשרויות שמציע עולם הבנקאות המבוזרת (DeFi) אתם זקוקים רק לשני דברים:
חיבור לאינטרנט וארנק דיגיטלי תומך Web3.0.

Decentralized Finance או בקיצור DeFi הוא שם כולל למערכות פיננסיות עצמאיות ומבוזרות אשר נבנות על גבי רשתות בלוקצ’יין. הכנסו ולמדו על עולם הבנקאות החדשה

החדשות

נשארו לכם שאלות?

חפשו אותנו ברשת

השאירו הודעה

יש לכם שאלה?

כניסה לחשבון

רוצה ללמוד לסחור ולהשקיע במטבעות דיגיטליים?

רק 390 ש"ח!
לזמן מוגבל

במקום 1,290 ש"ח

דילוג לתוכן