מה קרה באיתריום מאז המיזוג ואיך זה צפוי להשפיע על הביטקוין?

כבר שנים שאיתריום נוגס לאיטו בשווי השוק של הביטקוין ומייצב את עצמו כמטבע מוביל בפני עצמו.
היום שווי השוק של איתירום עומד על כמעט 50% מזה של הביטקוין. האם ייתכן שהקטנת ההיצע היא המהלך שיעניק בסופו של דבר לאיתריום את הבכורה על שוק המטבעות בשוק השוורי הבא?

המיזוג - The Merge

עברו בדיוק 123 ימים בדיוק מאז מה שנודע כ”מיזוג” או ה Merge של איתריום.

האירוע המדובר בו הרשת שינתה את מנגנון הקונצנזוס שלה מ Proof-Of-Work (כמו זה של הביטקוין) למנגנון – Proof-Of-Stake. בעקבות שינוי הקונצנזוס, במקום כורים שמייצרים מטבעות חדשים יש עכשיו באיתריום מאמתים או Validators שמאבטחים את הרשת ובתמורה מקבלים מטבעות איתריום חדשים שמשקפים לאותם מאמתים תשואה שנתית של כ 6%.

כדי להיות Validator עליכם להפקיד 32 מטבעות איתר (כרגע משהו כמו $50K) בחוזה חכם ובגדול דיי לשכוח מהם לזמן הקרוב. זה בגלל שנכון לעכשיו אפשר להפקיד מטבעות בחוזה אבל עדיין לא ידוע מתי יהיה אפשר למשוך אותם.
אבל נראה שזה לא מטריד במיוחד את 500,000 ה Validators שכבר ביצעו זאת ונכון לעכשיו נעלו לטווח לא ידוע כ 16,000,000 מטבעות איתירום. כ 13% מסך מטבעות האיתריום הקיימים.

המעבר ל Proof of stake נועד מלכתחילה להוריד משמעותית את צריכת האנרגיה של הרשת (בערך ב 98%) וכדי לאפשר לה לעבד בו-זמנית מספר גבוה יותר של עסקאות כמו גם להיות עמידה יותר בפני התקפות חיצוניות.
אבל, עם שינוי שיטת הקונצנזוס חל עוד אירוע משמעותי סביב המטבע של הרשת, והוא קצב הנפקת מטבעות איתריום חדשים, או בקיצור – קצב האינפלציה של המטבע.

לפני המיזוג, קצב האינפלציה של איתריום עמד סביב ה 4% בשנה. לצורך השוואה זה של ביטקוין עומד היום על קצת פחות מ 2% בשנה.

קצב אינפלציה של 4% בשנה לחלוטין לא נחשב קצב גבוה, בטח שלא בעולם המטבעות הדיגיטליים, אבל בכל זאת, מדובר על לא מעט מטבעות חדשים שנוצרים בכל רגע וסופם להמכר. מה גם שכשכורים מייצרים מטבעות, אפשר להיות בטוחים שהמטבעות האלה יזרמו דיי מהר לשוק וייצרו לחץ מכירות. זה בגלל שלכורים יש הוצאות רבות שכרוכות בתהליך הכרייה והם חייבים למכור את המטבעות כדי לכסות על העלויות.

זה לא בהכרח המצב כשמדובר על Validator שבהחלט יכול להיות אדם מן השורה שמבצע את הפעולה מהמחשב הביתי שלו ללא עלויות נלוות ומתכוון להחזיק במטבעות החדשים שהוא מקבל לטווח הארוך.

אינפלציה או דיפלציה?

אז מה קצב האינפלציה הנוכחי של איתריום?
על פי הנתונים הקיימים, המיזוג הוריד את קצב האינפלציה של איתריום בכ- 90% – כלומר לאינפלציה שנתית של רק 0.4% בשנה. במספרים העכשווים אנחנו מדברים על כ- 4.5 מיליון מטבעות איתריום שלא יווצרו ולא יגיעו לשוק החופשי. כדי לסבר את האוזן, במחירים הנוכחיים מדובר על 7 מיליארד דולר לחץ מכירות שנתי שיורד מהשולחן או כמעט 21 מיליון דולר ביום. וזה חתיכת דבר איך שלא תסתכלו על זה.

אגב בביטקוין לצורך השוואה, קצב האינפלציה שעומד רק על 1.8% דווקא כן מייצר בשנה מטבעות בשווי כולל של מעל ל 7 מיליארד דולר שבאופן תמידי לוחצים על המחיר כלפי מטה. (קצב האינפלציה בביטקוין אמנם נמוך בחצי אבל שווי השוק של הביטקוין גדול פי 2 מזה של איתריום ולכן המספרים כמעט זהים)

אבל חכו, זה לא נגמר שם.
כמעט שנה לפני המיזוג חל עוד שינוי משמעותי ברשת והוא הטמעת הצעה EIP-1599.

EIP-1559 הוא שינוי שהוחל על מנגנון העמלות של הרשת שאחראי בין היתר על שריפה אוטומטית של חלק מהעמלות ברשת בכל פעם שמבוצעת עסקה.

העמלות באיתריום נקובות במטבע האיתר עצמו. כלומר כשאנחנו “שורפים” עמלות אנחנו בעצם מדברים על שריפה והוצאה של מטבעות איתירום מהמחזור הקיים.

השילוב של המעבר ל Proof-Of-Stake ו EIP-1559 יצרו קוקטייל מיוחד שמוביל לכך שבפועל רשת האיתריום הופכת לעיתים לדיפלציונית – כלומר בסך הכל יותר מטבעות “נשרפים” מאשר נוצרים. מה שכן, קצב שריפת המטבעות הוא פונקציה של הפעילות ברשת ולכן נכון לעכשיו, אי אפשר לנקוב במספר קבוע של מטבעות שמוצאים מהמחזור.

 

אז איך בכל זאת נראת האינפלציה של איתריום היום?

לשמחתינו, אתר בשם Ultra Sound Money עונה על השאלה הלא כל כך פשוטה הזו בצורה גרפית ברורה וקלה להבנה.

כאן אנחנו יכולים לראות את קצב האינפלציה השנתי של איתריום מאז יום המיזוג:

כמו שאפשר לראות, בגלל אותו מנגנון שריפת עמלות, הקצב לא אחיד והרשת נעה בין אינפלציה (נמוכה מאוד) לדיפלציה קלה.

למרות שהקצב משתנה, אם ניקח את הנתונים הקיימים וננרמל אותם נראה שקצב שריפת המטבעות המוערך בשנה עומד היום על 740,000 מטבעות איתר לעומת יצירה של 622,000 מטבעות איתר חדשים, מה שמביא אותנו בסך הכל לדיפלציה שנתית של 0.1%.

אם נרצה לראות מה היה המצב לו איתריום הייתה נשארת במנגנון הקונזנצוס הקודם נקבל את המצב הבא:

איתריום Vs ביטקוין

כמו שאפשר לראות, ללא המיזוג איתריום הייתה עומדת על קצב אינפלציה שנתי של 3.57% ומייצרת ב 123 הימים האחרונים כ 1.4 מיליון מטבעות חדשים, לעומת האפס שבפועל נוצרו מאז ועד היום. אין דרך להמעיט בחשיבות של הנתון הזה.
בנוסף, מאוד חשוב לזכור, המיזוג נוצר בשוק דובי בו הביקושים מדוכאים והעניין נמוך. אפשר רק לתאר איך מחסור ההיצע הזה ישפיע על המחיר כשהשוק באמת יתחמם.

 

אחת החוזקות והיתרונות הבולטים של הביטקוין תמיד היה היצע הכסף הקשיח שלו. שבניגוד למטבעות פיאט שמודפסים ללא הכרה, לא יהיה ניתן לייצר ממנו יותר מ 21 מיליון מטבעות אי-פעם.
העובדה שכעת איתריום, המטבע השני בגודלו, הפך להיות דיפלציוני עשויה להעניק לו את הכתר של המטבע הדיגיטלי הקשיח ביותר, מבחינת ההיצע בכל אופן.
אין ויכוח על כך שרשת הביטקוין מאובטחת פי כמה וכמה מזו של האיתריום וגם פחות ריכוזית ממנה, אבל לאיתריום יש קהילה גדולה יותר מזו של הביטקוין ושימושים מתקדמים כמו NFTs, DeFi ועוד רבים שהופכים אותה להיות הרבה יותר מגוונת ומעניינת מזו של הביטקוין.

אבל בסופו של דבר השאלה היא זו: עד כמה כל זה מעניין את המשתמש הממוצע, או המשקיע הפוטנציאלי שעומד בפני ההחלטה אם לרכוש ביטקוין או איתריום בכספו הפנוי. האם הביזור והאבטחה הגבוהה יעפילו על הגיוון והיתרונות הטכניים? אני ממש לא בטוח.

כבר שנים שאיתריום נוגס לאיטו בשווי השוק של הביטקוין ומייצב את עצמו כמטבע מוביל בפני עצמו. היום שווי השוק של איתירום עומד על כמעט 50% מזה של הביטקוין וייתכן שהקטנת ההיצע היא המהלך שיעניק בסופו של דבר לאיתריום את הבכורה על שוק המטבעות בשוק השוורי הבא.

אתם מוזמנים לעשות לייק לעמוד של קריפטוביט בפייסבוק, להרשם לערוץ ה YouTube  ולעקוב אחרינו בטוויטר.

אין באמור המלצה לקנות או למכור ביטקוין, איתריום או כל נכס פיננסי אחר. 

היה מעניין? שתפו לאחרים

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
Email

יכול לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

המומלצים

הקורס המקיף למסחר והשקעה במטבעות דיגיטליים

רק 490 לזמן מוגבל- עד סוף חודש מאי

קצרים בזמן? בדיוק בשביל זה הכנו עבורכם מדריך מקוצר במיוחד שיראה לכם איך לקנות ביטקוין ולהשתמש בו בשלושה צעדים פשוטים

כדי להשתתף באינספור האפשרויות שמציע עולם הבנקאות המבוזרת (DeFi) אתם זקוקים רק לשני דברים:
חיבור לאינטרנט וארנק דיגיטלי תומך Web3.0.

Decentralized Finance או בקיצור DeFi הוא שם כולל למערכות פיננסיות עצמאיות ומבוזרות אשר נבנות על גבי רשתות בלוקצ’יין. הכנסו ולמדו על עולם הבנקאות החדשה

החדשות

נשארו לכם שאלות?

חפשו אותנו ברשת

השאירו הודעה

יש לכם שאלה?

כניסה לחשבון

רוצה ללמוד לסחור ולהשקיע במטבעות דיגיטליים?

רק 490
לזמן מוגבל

ימים
שעות
דקות
המבצע הסתיים, תודה ל 103 סטודנטים החדשים שהספיקו לרכוש את הקורס במחיר מבצע. בהצלחה לכולם נמשיך להפתיעה אתכם בהמשך

במקום 1,290 ש"ח

דילוג לתוכן