מהו שורט סקוויז? איך הוא נוצר וכיצד הוא מתפתח?

בשבועות האחרונים, בעקבות תנועות המחירים החריגות בשוק המטבעות הדיגיטליים ישנם יותר ויותר אזכורים לתופעת השורט סקוויז.
אבל מה זה בכלל אומר? מהו שורט סקוויז? איך הוא נוצר ומדוע וכיצד הוא מתפתח?

The Squeeze

בהיעדר חדשה מרעישה או אירוע חיצוני כלשהוא, רבים מנסים להבין מה בדיוק הוביל למהלך העליות החד שהביטקוין ושוק המטבעות הדיגיטליים חוו בשבועיים האחרונים והאם הוא צפוי להמשך.

אחד מהחשודים המרכזיים בעליות האחרונות, כמו שגם אנחנו ציינו בכתבה הזו מלפני כמה ימים, היא תופעה שידועה בשם “שורט סקוויז” או בשפת המקור Short Squeeze, שהביאה לכך שהראלי הזה נראה שהזין את עצמו ורק צבר יותר תאוצה ככל שהוא התקדם.

אבל, מה זה בדיוק אומר שורט סקוויז? איך אפשר לזהות אותו? ואם פספסתם את הראלי האחרון, האם יש לכם סיכוי להרוויח ממנו בפעם הבאה כשהוא יתרחש? בואו וננסה לענות על כל השאלות האלה.

למי קראת שורט?

קודם כל, מה זה בכלל שורט?

כדי שנוכל להבין את הסקוויז, אנחנו קודם כל צריכים להבין מהי פוזיציית שורט (Short).

פוזיציית שורט, המכונה גם מכירה בחסר, היא אסטרטגיית מסחר שבה משקיע לווה נכס (במקרה שלנו מטבע דיגיטלי) ואז מיד מוכר אותו בשוק הפתוח, בתקווה שהמחיר שלו ירד.
אם המחיר אכן יורד, המשקיע יכול אז לקנות את המטבע בחזרה במחיר נמוך יותר, להחזיר את הכמות שלווה למלווה ולשמור את ההפרש כרווח. אבל, אם המחיר יעלה, המשקיע יצטרך לקנות את המטבע בחזרה במחיר גבוה יותר, וכתוצאה מכך יפסיד.

לדוגמא, נניח שאני חושב שמחיר הביטקוין בדרך ל $15,000. במקרה כזה אני יכול לפתוח פוזיציית שורט על המטבע. בפועל כדי לבצע שורט אנחנו חייבים צד ג’ שיהיה מוכן להלוות לנו מטבעות. אם מצאנו אחד כזה (בד”כ זירת מסחר), אנחנו לווים ממנו את המטבעות ומוכרים אותם מיד בשוק, נניח ב $21,000 למטבע (המחיר הנוכחי).
עכשיו אנחנו בעצם מחזיקים מזומן בארנק שלנו וכל מה שנשאר לעשות הוא להמתין.

אם צדקתי, ואכן המחיר יורד, אני מרוויח כסף. אם נניח שהמחיר ירד ל $15,000, אני משתמש ביתרת המזומנים שלי כדי לרכוש בחזרה את המטבעות שמכרתי. אבל מכיוון שמחירם ירד, אני נותר כעת עם עודף בארנק. $6k על כל מטבע שמכרתי. את המטבעות שקניתי אני מחזיר למלווה והעודף שנשאר אצלי הוא הרווח שלי.

מצד שני, אם הייתי טועה והמחיר היה עולה, הייתי משתמש ביתרת המזומנים כדי לקנות בחזרה את המטבעות אבל עכשיו כשהם יקרים יותר לא הייתי יכול לקנות את אותה הכמות שלוויתי ולכן הייתי צריך “להביא עוד כסף מהבית” כדי שאוכל לקנות את כל הכמות שאני חייב ולהחזיר אותה למלווה. ובכך הייתי רושם הפסד על הפוזיציה.
את אותו “כסף מהבית” אני למעשה מספק עוד לפני פתיחת הפוזיציה והוא הערבון שבאמצעותו ניתן בכלל לסחור בשורט.

שורט היא הפעולה ההופכית ללונג, שהיא בעצם קניה רגילה של נכס כמו שכולנו מכירים. ולמרות שהשוק מבלה חלק ניכר מהזמן בירידות ולאו דווקא בעליות, ביצוע שורט היא עדיין פעולה מסוכנת ומסובכת בהרבה יותר ובדרך כלל מבוצעת רק על ידי שחקנים מתוחכמים. ויש לכך גם סיבה טובה.

הייחוד של פוזיציית השורט אל מול הלונג היא העובדה שבלונג ההפסד שלי מוגבל בגודל הפוזיציה (אני לא יכול להפסיד יותר ממה שהשקעתי) אבל הרווח שלי לא מוגבל.
בשורט המצב הפוך.
בשורט, הרווח מוגבל (כשמחיר הנכס יורד לאפס הרווח שלי סופי) אבל ההפסד אינו מוגבל. זה מכיוון שאין גבול עליון למחיר של נכס וכלווה אני אהיה מחויב בסופו של דבר לרכוש את הנכס בחזרה במחיר השוק. זו הסיבה ששורט היא פוזיציה מסוכנת יותר מלונג באופן מובנה.

מהו שורט סקוויז?

אז ממה נגרם שורט סקוויז?

עכשיו אחרי שהבנו מהי פוזיציית שורט ננסה להבין מהו אותו סקוויז וממה הוא נגרם.

שורט סקוויז מתרחש כאשר בניגוד לציפיות של הסוחרים שפתחו את פוזיציות השורט, מחיר המטבע מתחיל לעלות במהירות ואותם סוחרים נאלצים לקנות מטבעות כדי לכסות את הפוזיציות שלהם ולהגביל את ההפסדים.

פעילות הקנייה הזו מצטרפת למהלך העליות שגם ככה כבר מתרחש בשוק ולכן גורמת למחיר המטבע לעלות אפילו עוד יותר. כך נוצרת מעין לולאת היזון-חוזר שמאלצת יותר ויותר מוכרי שורט לכסות את הפוזיציות שלהם ולקנות את המטבע בשוק ככל שהמחיר שלו עולה.
ההתנפלות הזו על המטבע והקניה “הכפויה” של סוחרי השורט צפויה להוביל לעלייה דרמטית במחיר המטבע תוך פרק זמן קצר מאוד שאף הולך ומאיץ ככל שיותר סגירות שורט מתבצעות עד שהשוק מגיע לשווי משקל חדש. התהליך הזה הוא בעצם הסקוויז שסוחט באופן מטאפורי את פוזיציות השורט החוצה מהשוק.

אחד ממקרי השורט סקוויז המפורסמים ביותר אי-פעם התרחש דווקא לא בשוק המטבעות הדיגיטליים אלא במניה בשם GameStop בחודש ינואר 2021. זה קרה כאשר קבוצה גדולה של משקיעים קטנים שהתאגדו בפורום Reddit wallstreetbets, החליטה לקנות מניות של GameStop מתוך ידיעה שגופים גדולים בוול-סטריט נמצאים בפוזיציות שורט אדירות על המניה, מה שגרם למחיר המניה להרקיע שחקים, מה שהוביל בסופו של דבר לסקוויז המפואר.
המוכרים הרבים בחסר נאלצו לקנות מניות של GameStop במחיר הרבה יותר גבוה ממה שהם מכרו אותה, מה שהביא להפסדים אדירים עבורם ולרווחים גדולים למשקיעים הקטנים שקנו את המניות. האירוע היה כל כך משמעותי שמספר קרנות הון סיכון קרסו בעקבותיו וברוקרים אפילו אסרו על המשתמשים שלהם לפתוח פוזיציות לונג חדשות על המניה.

איך אפשר להרוויח מהסקוויז?

אז לסקוויז יש פוטנציאל עצום בלהניע את המחיר של נכס מסויים בפרק זמן קצר. וזה כמובן הזמן לשאול, איך אפשר לזהות את הסקוויז לפני שהוא מתרחש ואולי לנסות להרוויח ממנו?

אז הדרך הטובה ביותר לאתר סקוויז פוטנציאלי היא פשוט לאתר נכסים עם רמה גבוהה של פוזיציות שורט פתוחות ולאחר מכן לעקוב אחריהם מקרוב עבור כל סימן של פריצה פוטנציאלית כלפי מעלה. ברחבי הרשת יש כמה אתרים שיעניקו לכם את המידע הזה כמו לדוגמא אתר בשם coinglass.com.

אבל קחו בחשבון שפוזיציות שורט הם משהו שיכול להצטבר לאורך המון זמן ולא בהכרח ליצור סקוויז למעלה במחיר (לפעמים הוא באמת יורד!) ובנוסף לא כל עליה במחיר מובילה לשורט סקוויז. אז כדי להיות קצת יותר אופרטיביים הנה כמה סימנים מזהים לאיתור ותזמון סקוויז מוצלח:

– קודם כל, סקוויז בדרך כלל מגיע אחרי מגמת דשדוש ארוכה וטווח מחירים שהולך ומצטמצם. ככל שהדשדוש ארוך יותר ושטווח המחירים צר יותר ככה עולים הסיכויים להתפתחות סקוויז ואיתם גם הסיכוי שהוא יוביל לתנועת מחירים משמעותית בפריצה.

– מחזורי המסחר הם גם פקטור חשוב במיוחד במקרה הזה שכן סביר להניח שאותם סוחרים לא יוותרו על השורט שלהם כל כך בקלות ויעמדו כמוכרים בכל פעם שהמחיר יעלה.
רק כח קנייה גדול שיצליח לפרוץ את חומת המוכרים יכול להניע את הסקוויז ולהפוך לכדור שלג שהולך וצובר תאוצה ככל שהוא מתפתח. זה בגלל שכל עליה במחיר מפעילה עוד ועוד סגירות של פוציזיות שורט ואלו מצטרפות למגמה החיובית בלאו הכי ומזינה עוד ועוד את הראלי.
בקיצור תחפשו את הווליום לפני שאתם נכנסים.

– עוד סממן חשוב לזיהוי הסקוויז המתרחש ובא הוא התכווצות משמעותית של רצועות הבוליגר. רצועת הבולינגר היא אינדיקטור פופלרי בניתוח הטכני ואתם יכולים למצוא הסבר מפורט יותר על המשמעות והשימוש שלה כאן.

– ולא פחות חשוב, או שאולי צריך לומר הכי חשוב, הוא הסנטימנט.
כדי ששורט סקוויז יהיה באמת מפואר, צריך שוק פסימי במיוחד.
הפסימיות של מרבית הסוחרים שחושבים שהשוק בדרך למטה הם אלו שמעניקים להם את הביטחון המופרז הנדרש כדי לקחת פוזציות שורט גדולות עם שולי סיכון ומרווחי טעות צרים במיוחד. הם פשוט לא רואים אף תרחיש אחר פרט לירידה – וזה בדיוק הרגע שבו גורם ההפתעה הוא בעל ההשפעה החזקה ביותר.

לסיכום, שורט סקוויז הוא אירוע מעניין ומרתק שיכול לגרום לתנועה חדה במיוחד במחיר בפרק זמן קצר כאשר מאות ואלפי סוחרים רצים בבת אחת לסגור את פוזיציות השורט שלהם. איתור וזיהוי נכון של הסקוויז לפני שהוא מתרחש יכול לתת לכם יתרון משמעותי במסחר ולעזור לכם להתמקם בצורה הטובה ביותר לקראת הפריצה.
אבל, תמיד תקחו בחשבון שהסקוויז גם יכול בסוף להפרץ לכיוון הנגדי ולכן, נהלו היטב את הסיכון שלכם ואף פעם תשקיעו יותר ממה שאתם מסוגלים להפסיד.

אתם מוזמנים לעשות לייק לעמוד של קריפטוביט בפייסבוק, להרשם לערוץ ה YouTube  ולעקוב אחרינו בטוויטר.

אין באמור המלצה לקנות או למכור ביטקוין, איתריום או כל נכס פיננסי אחר. 

היה מעניין? שתפו לאחרים

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
Email

יכול לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

המומלצים

הקורס המקיף למסחר והשקעה במטבעות דיגיטליים

רק 490 לזמן מוגבל- עד סוף חודש מאי

קצרים בזמן? בדיוק בשביל זה הכנו עבורכם מדריך מקוצר במיוחד שיראה לכם איך לקנות ביטקוין ולהשתמש בו בשלושה צעדים פשוטים

כדי להשתתף באינספור האפשרויות שמציע עולם הבנקאות המבוזרת (DeFi) אתם זקוקים רק לשני דברים:
חיבור לאינטרנט וארנק דיגיטלי תומך Web3.0.

Decentralized Finance או בקיצור DeFi הוא שם כולל למערכות פיננסיות עצמאיות ומבוזרות אשר נבנות על גבי רשתות בלוקצ’יין. הכנסו ולמדו על עולם הבנקאות החדשה

החדשות

נשארו לכם שאלות?

חפשו אותנו ברשת

השאירו הודעה

יש לכם שאלה?

כניסה לחשבון

רוצה ללמוד לסחור ולהשקיע במטבעות דיגיטליים?

רק 490
לזמן מוגבל

ימים
שעות
דקות
המבצע הסתיים, תודה ל 103 סטודנטים החדשים שהספיקו לרכוש את הקורס במחיר מבצע. בהצלחה לכולם נמשיך להפתיעה אתכם בהמשך

במקום 1,290 ש"ח

דילוג לתוכן