האם ה DeFi מת? הצצה על תחום הבנקאות המבוזרת

תחום ה DeFi, השם החם של 2021 ועתיד הבנקאות הדיגיטלית ספג מכה קשה ורבים כבר מספידים אותו.

רמת הפעילות ועניין המשתמשים ירדו לשפל חסר תקדים ומיליארדים רבים יצאו מהתחום.

אז, האם ה DeFi באמת מת? או שאולי הוא רק בשנת חורף?

מה זה בכלל DeFi?

DeFi או Decentralized Finance הוא שם כולל למערכות פיננסיות עצמאיות ומבוזרות שבנויות על גבי רשתות בלוקצ’יין.

אם נציג את התחום בצורה הפשוטה ביותר, אפשר להגיד ש DeFi היא אלטרנטיבה למערכת הבנקאות המסורתית שכולנו מכירים.

DeFi היא בפועל ההגשמה של החזון המקורי שהציג ויטאליק בוטרין, מייסד איתריום אי שם בשנת 2013. הרעיון בזמנו הציג עולם שבו אפליקציות מבוזרות רצות באופן עצמאי ואוטונומי על גבי הרשת של איתריום ומנהלות מערכת פיננסית מלאה ומקבילה למערכת הבנקאות המסורתית בנוסף לעוד כמה שימושים מעניינים.

DeFi במתכונתה הנוכחית, נשענת על שתי אבני ייסוד מרכזיות:

  • הראשונה היא אשראי.
    הלוואות, או מתן אשראי, תלוי באיזה צד אתם, הם הלב של כל מערכת פיננסית.
    בעולם המסורתי, רק בנקים או גופים פיננסים בעלי רשיון מורשים לתת הלוואות אבל ב DeFi כל אדם עם ארנק Web3 יכול לתת או לקחת הלוואות בצורה מבוזרת ישירות מאדם לאדם בצורה מהירה וזולה.
 
  • אבן הייסוד השנייה של הבנקאות המבוזרת היא היכולת לייצר על גביה מטבעות דיגיטליים חדשים ומיוחדים במינם שנקראים StableCoins או מטבעות יציבים.
    ה Stablecoins הם מטבעות דיגיטלים שמחירם צמוד לערכו של מטבע פיאט אחר, בדרך כלל הדולר האמריקאי.
    הייחוד המרכזי של כל StableCoin הוא היכולת שלו להנות משני העולמות יחדיו. מצד אחד גם להיות נכס חסר תנודתיות ששומר על ערכו לאורך זמן אבל בו-בזמן להנות מהיותו דיגיטלי, מאובטח וניתן להעברה ללא צנזורה מכל מקום בעולם תוך שניות וללא גורם מתווך.

 

בעזרת ועל גבי שני יסודות אלו, עולם ה DeFi מציע עוד שלל נרחב של שימושים ואפליקציות פיננסיות.
אז מעבר לפלטפורמות מבוזרות של מתן ולקיחת הלוואות אנחנו מדברים כאן על מסחר מבוזר בזירות מסחר מבוזרות, על יצירתם של נכסים סינטטים, מסחר באופציות, קניית ביטוחים ועוד.

ימי הזוהר

בשנת 2021, בשיאו של השוק השוורי האחרון, DeFi היה המקום החם ביותר בשוק המטבעות הדיגיטליים ולמעשה היה הסקטור שהתחיל את העליות עוד בסוף שנת 2020. אלפי פרוטוקולים מבוזרים שהפעילו אפליקציות פיננסיות על גבי עשרות רשתות בלוקצ’יין החזיקו בנכסים בשווי כולל של כמעט 200 מילארד דולר. בכל יום עוד ועוד פרוטוקלים חדשים צצו והתחרו על עשרות מליוני הדולרים שנכנסו למערכת מידי יום.

איתריום, מקום לידתו של ה DeFi, החזיקה בשיא לבדה יותר מ 110 מילארד דולר באפליקציות המבוזרות שלה והיתר פוזרו ברשתות בלוקצ’יין אחרות כמו BSC, TRON ו TERRA ז”ל.

הריביות האפסיות בשווקים המסורתיים החווירו לעומת התשואות האטרקטיביות שהציעו האפליקציות המבוזרות אשר נעו בין 5%-10% בנכסים הסולידיים (כמו פקדונות במטבעות יציבים או בביטקוין ואיתריום) ועד למאות אחוזי תשואה בנכסים ספקולטיביים.

בזכות ה DeFi, בנוסף לשימושים הבסיסיים שהזכרנו, נוצר גם תחום עיסוק חדש לגמרי בשם Yield Farming

כ”חקלאיי תשואה” או Yield Farmers המשתמשים ביצעו מגוון פעולות (בעיקר אספקת נזילות) דרך שימוש בשלל פרוטוקולי DeFi שונים באמצעות האחזקות הדיגיטליות שלהם ובתמורה קיבלו תגמול בדמות מטבעות דיגיטליים נוספים. את המטבעות האלו הם מימשו תמורת רווח או החזיקו בהם, לבחירתם.
התשואות שחקלאיי התשואה קטפו בתחום העיסוק החדש שנוצר היו לא פחות ממוגזמות והגיעו לפעמים למאות ואלפי אחוזים בשנה. תפקידם של אותם חקלאיים היה להניע כספים על פני אפליקציות ופרוטוקולים בחיפוש בלתי פוסק. ממש כמו להקת ארבה פיננסית שנדדה לשדות הנחשקים ביותר ותרה אחרי הפרוקטול הרווחי ביותר בכל רגע נתון.

לפעמים החגיגה נגמרת

אבל, מאז אותם ימים עליזים של תשואות קלות ומהירות הרבה דברים השתנו ואם נסתכל היום על שוק ה DeFi נראה תמונה עגומה למידי.
סך הנכסים המנוהלים ירדו ל 40 מיליארד דולר בלבד – ירידה של 77% מהשיא.
רמת הפיתוח של הפרוטוקולים ירדה באופן משמעותי והעניין בפרוטוקולים השונים על ידי משתמשי הרשת התאדה כמעט לגמרי.

אם נחפש את הסיבות לנפילת ה DeFi כנראה שנגלה שהבולטות שבהן היו אלו:

  • ראשית, התמוטטות שוק המטבעות הדיגיטליים כולו. 77% ירידה בנכסים מנוהלים זה לא מעט אבל כשמסתכלים על התמונה הגדולה מגלים ששווי השוק של כלל שוק המטבעות הדיגיטליים נפל במשהו כמו 70% ככה שה DeFi לא היה מאוד שונה ביחס לשוק הכללי.
 
  • סיבה נוספת היא הפריצות הרבות והתקלות בחוזים החכמים שמהן בנויות האפליקציות המבוזרות. אלו גרמו להפסדים כספיים של מיליארדים רבים של דולרים ופגעו בעשרות אלפי משתמשים.
    ה DeFi היה ועדיין תחום צעיר במיוחד ומשקיעי הקריפטו הממוצעים בדרך כלל לא ממש עוצרים לבדוק מה הם עושים לפני שהם משקיעים. התוצאה הייתה הרסנית וגרמה המון נזק למוניטין של התעשייה.
 
  • חשש מהתערבות ממשלתית ומרגולציה. החלק הזה לא ייחודי ל DeFi אבל קולות שהגיעו מכיוון ה SEC האמריקאי רמזו ש DeFi נמצא אצלם על הכוונת וזה בטח לא עזר. 
 
  • בנוסף, הריביות התחילו לעלות. אז מלבד העובדה שריבית עולה היא הרסנית לשווקים פיננסים מסורתיים, ואלה קורולטיביים מאוד עם שווקי הקריפטו, עליית הריבית חסרת הסיכון גם הפכה השקעות סולידיות לאטרקטיביות וגרמה להסטת כספים חזרה לשווקים המסורתיים. כי למה לי להסתכן באיזה חוזה חכם בשביל 6% בשנה כשאג”ח של ממשלת ארה”ב כבר נותן לי 5%?

מסתכלים קדימה

אז מה הלאה? האם ה DeFi מת ואנחנו צפויים לראות את התחום דועך לאיטו או שנזכה לראות צמיחה מחודשת של התחום?

התשובה הקצרה היא לא. כלומר כן.
בקיצור – ה DeFi ממש לא מת ואנחנו (כמעט) בוודאות עוד נראה אותו משגשג בעתיד.
זו כמובן רק דעתי והיא יכולה להתברר כשגויה אבל הסיבות העיקריות שבגללן אני כל כך בטוח הן אלו:

קודם כל, יש צורך אמיתי וברור בבנקאות מבוזרת. כזו שלא נמצאת בידיים ריכוזיות ונתונה לצנזורה ולגחמות של הממשלה או הבנקים. הסיבות המקוריות שבגללן נוצר הביטקוין לא השתנו. הבנקים הם עדיין השליטים הריכוזיים הבלתי מעורערים של המערכת הפיננסית וה DeFi היא כרגע האלטרנטיבה היחידה למערכת הקיימת.

בנוסף לביזור ולעמידות בפני צנזורה ל DeFi יש באופן מובנה כמה יתרונות “טכניים” משמעותיים על פני המערכת הפיננסית הקיימת כשהעיקריים שבהם הם אלה:

  • ראשית עמלות. DeFi מציע חיסכון משמעותי אל מול העמלות שגובים הבנקים וחברות פיננסיות נוספות על השימוש בשירותים שלהם. בראיה גלובלית שנתית מדובר על חסכון של מאות מליוני דולרים שנשארים בידי המשתמשים.
  • שנית, DeFi מציע מהירות חסרת תקדים וקלות שימוש. בתנאי שיש לכם הון עצמי, תוכלו לקחת או לתת הלוואות או להשתמש בשלל שירותים פיננסיים בתוך שניות בודדות. ממש ככה.
  • עוד יתרון מובהק הוא היעדר הרשאות. (Permissionless) ב DeFi אין הרשאות ואין פקיד או מנהל סניף שיכולים להחליט מה מותר ומה אסור לכם לעשות. ב DeFi אין דירוג אשראי ואין מסגרות פר לקוח. כל עוד יש לכם הון עצמי, תוכלו לבצע על גבי הרשת כל פעולה שרק תרצו.
  • ועוד יתרון משמעותי של כלכלת ה DeFi על פני הבנקאות מסורתית הוא שקיפות מלאה. המאפיין הזה נגזר מהשקיפות המובנית שקיימת בבלוקצ’יין. כשאתם משתמשים בפרוטוקול, אתם יודעים בדיוק מה הם התנאים של העסקה שאליה נכנסתם ומהם הפרמטרים השונים ליציאה ממנה. מכיוון שהפרוטוקולים מנוהלים על ידי חוזים חכמים, הפעולות שלהם צפויות מראש וידועות לכל.

 

ואם כל זה עדיין לא שכנע אתכם אז יש עוד סיבה אחת אחרונה וחשובה במיוחד שבגללה אני משוכנע שה DeFi לא מת והיא הבסיסית מכולם:

התחום עדיין אטרקטיבי וכדאי להשקעה.
מי שמוכן להתאמץ מעבר לפרוטוקולים הגדולים וללמוד את התחום יוכל עדיין למצוא שלל הזדמנויות לתשואות דו-ספרתיות על מטבעות יציבים או אפילו על נכסי ברזל כמו ביטקוין ואיתריום.

 

אז לסיכום, ה DeFi לא מת. הוא בסך הכל בשנת חורף דובית, כמו שאר השוק.
ה DeFi הוא תחום מרתק ומלא באפשרויות ולמרות הכל, יש בו עדיין לא מעט ההזדמנויות. אם תצליחו לנווט בהן בהצלחה תוכלו כנראה לייצר תשואות שפשוט לא תצליחו לייצר באף אפיק השקעה אחר.

אתם מוזמנים לעשות לייק לעמוד של קריפטוביט בפייסבוק, להרשם לערוץ ה YouTube  ולעקוב אחרינו בטוויטר.

היה מעניין? שתפו לאחרים

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
Email

יכול לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

המומלצים

הקורס המקיף למסחר והשקעה במטבעות דיגיטליים

רק 490 לזמן מוגבל- עד סוף חודש מאי

קצרים בזמן? בדיוק בשביל זה הכנו עבורכם מדריך מקוצר במיוחד שיראה לכם איך לקנות ביטקוין ולהשתמש בו בשלושה צעדים פשוטים

כדי להשתתף באינספור האפשרויות שמציע עולם הבנקאות המבוזרת (DeFi) אתם זקוקים רק לשני דברים:
חיבור לאינטרנט וארנק דיגיטלי תומך Web3.0.

Decentralized Finance או בקיצור DeFi הוא שם כולל למערכות פיננסיות עצמאיות ומבוזרות אשר נבנות על גבי רשתות בלוקצ’יין. הכנסו ולמדו על עולם הבנקאות החדשה

החדשות

נשארו לכם שאלות?

חפשו אותנו ברשת

השאירו הודעה

יש לכם שאלה?

כניסה לחשבון

רוצה ללמוד לסחור ולהשקיע במטבעות דיגיטליים?

רק 490
לזמן מוגבל

ימים
שעות
דקות
המבצע הסתיים, תודה ל 103 סטודנטים החדשים שהספיקו לרכוש את הקורס במחיר מבצע. בהצלחה לכולם נמשיך להפתיעה אתכם בהמשך

במקום 1,290 ש"ח

דילוג לתוכן