תעשו פרצוף מופתע: הפד ממצמץ ראשון ומציל את המצב. נכסי הסיכון ברחבי העולם מגיבים בעליות חדות

סוף טוב הכל טוב. אתמול בלילה (שעון ישראל) הפד פרסם הודעה לפיה כל כספי הפקדונות של מפקידי בנק SVB יהיו זמינים עבורם כבר מחר. בלי תספורת, בלי הפסדים ובא לציון גואל.

מכירים את הסרטים האמריקאים האלה?
אתם יודעים, עלמה במצוקה, גיבור מסוקס ונבל מרושע. הנבל כמעט ומצליח להשיג את זממו אבל כמו בכח קסם, ברגע האחרון, הגיבור שלנו מגיע עם כוחות על אנושיים ומציל את המצב.

זה בערך מה שקרה בסופ”ש האחרון בשווקים הפיננסים. העלמה במצוקה היא כמובן בנק הסטארטאפים הכושל SVB, הגיבור שלנו הוא לא אחר מאשר ג’רום פאוול יו”ר הפדרל ריזרב והנבל הרשע הוא החיים עצמם. (יש שיגידו שהנבל בסיפור הזה הן קרנות הון הסיכון שהחלו את הריצה לבנק וכרתו את הענף שעליו הן יושבות)

אז סוף טוב הכל טוב. אתמול בלילה (שעון ישראל) הפד פרסם הודעה לפיה כל כספי הפקדונות של מפקידי בנק SVB יהיו זמינים עבורם כבר מחר. בלי תספורת, בלי הפסדים ובא לציון גואל.

באותה הודעה אגב נמסר ככה בדרך אגב שהרגולטור האמריקאי זיהה סיכון סיסטמטי בעוד בנק בשם Signature Bank ושמשתלטים גם עליו. אבל גם פה אין מה לדאוג וכל כספי הפקדונות לא יפגעו.

להלן תרגום חופשי של עיקרי ההודעות שפרסמו הפד ומשרד האוצר האמריקאי, עם כמה הערות: 

“היום אנו נוקטים בפעולות נחרצות כדי להגן על כלכלת ארה”ב על ידי חיזוק אמון הציבור במערכת הבנקאית שלנו. צעד זה יבטיח שמערכת הבנקאות האמריקאית תמשיך לבצע את תפקידיה החיוניים של הגנה על פיקדונות ומתן גישה לאשראי למשקי בית ועסקים באופן שיקדם צמיחה כלכלית חזקה ובת קיימא.”

“לאחר קבלת המלצה ממועצות המנהלים של ה-FDIC והפדרל ריזרב, והתייעצות עם הנשיא, השרה ילן אישרה פעולות המאפשרות להגן באופן מלא על כל המפקידים . למפקידים תהיה גישה לכל כספם החל מיום שני, 13 במרץ. שום הפסדים הקשורים לניהולו של SVB לא יבואו על חשבון משלם המסים.”

החלק הזה חשוב: כאן על ידי ביצוע כמה להטוטים פיננסים, הפד מספר לנו שאזרחי ארה”ב לא ישאו בנטל חילוץ הבנקים. זה כמובן נתון חסר חשיבות ומיועד לתמרון פוליטי בלבד.
הפד ומשרד האוצר האמריקאי תמיד רוצים להדפיס עוד כסף ולחלץ את המצב אבל הם חוששים מתגובת נגד של הציבור. לכן הפעם, זו לא הממשלה שתציל את הבנקים (עם כספי המיסים) אלא הבנק המרכזי עם כספים חדשים שמודפסים מהאויר. הרי מה זה עוד כמה מיליארדי דולרים כדי להציל את העולם אחרי הטריליונים שהדפיסו בזמן הקורונה.

“אנו מכריזים גם על חריג סיכון מערכתי דומה עבור
Signature Bank שנסגר היום על ידי הרשויות. כל המפקידים של מוסד זה לא ייפגעו. כמו בהחלטת בנק עמק הסיליקון, לא יבואו הפסדים על חשבון משלם המסים.”
“הפדרל ריזרב ערוך לטפל בכל לחצי נזילות שעלולים להתעורר.”


כן. על הדרך אנחנו סוגרים עוד בנק אבל זה בסדר ואין לכם מה לדאוג. אנחנו כאן – איתכם לאורך כל הדרך.

“המימון הנוסף יהיה זמין באמצעות יצירת תוכנית מימון בנקאית חדשה (BTFP), המציעה הלוואות באורך של עד שנה לבנקים, איגודי אשראי ומוסדות פיקדון זכאים אחרים תמורת שיעבוד אג”ח, וניירות ערך מגובי משכנתאות, ונכסים כשירים אחרים כבטוחה. נכסים אלו יוערכו לפי ערכם המתואם (PAR). ה-BTFP יהווה מקור נוסף לנזילות כנגד ניירות ערך באיכות גבוהה, ויבטל את הצורך של בנקים למכור במהירות את ניירות הערך הללו בשעת לחץ.”

או! כאן הקסם האמיתי של הגיבור שלנו מתחיל לפעול.
בפסקה הקצרה הזו הפד למעשה מכריז על השקת תוכנית QE חדשה – קטנה וממוקדת מאוד – לבנקים הנפגעים. אבל רגע, זוהי לא סתם עוד QE רגילה.

בהקלה הכמותית הקלאסית שהפד ביצע מאות ואלפי פעמים בעבר הוא סיפק נזילות לממשלה ולבנקים על ידי רכישת אגרות חוב מהם. את אגרות החוב הללו הפד רכש במחיר השוק ותמורתן הדפיס כספים חדשים יש מאין והעביר לבנקים. הפעם הפד מגדיל ועושה אפילו יותר.

הפד הכריז שלא רק שיספק נזילות תמורת אותן אגרות חוב, אלא שהוא יעשה את זה לפי ערך הפדיון שלהם!

מה שזה אומר זה שאם לדוגמא הבנק קנה לפני כשנה אגרת חוב עם מועד פירעון לעוד 10 שנים בשער של 100 הנושאת ריבית של 1% לשנה, וכעת בגלל עליית הריבית החדה אותו אג”ח נסחר רק בשער של 85 (הפסד של 15%), הפד מוכן לקחת אותו כערבון במחיר המלא שלו כפי שיהיה בעוד 9 שנים (כאשר האג”ח יפדה לחלוטין).

מדובר בהחלטה חסרת תקדים שמתעדפת את הבנקים הללו שניהול הסיכון הלוקה שלהם הביא אותם למצב הזה מלכתחילה, על פני גופים או משקיעים אחרים שהתנהגו בצורה מחושבת וניהלו נכון את הסיכונים שלהם. זה לא סתם QE זה QE על סטרואידים. מה שכן, זה QE מאוד מאוד קטנה במונחי שוק.

הפד, כמו בכל חילוץ בעבר, יוצר כאן סיכון מוסרי לבנקים ומעביר להם מסר ברור – לא משנה כמה שטויות תעשו, אנחנו נגבה אתכם.


בשורה התחתונה, הדרמה נגמרה לבנתיים וטוב שכך. למרות הביקורת הברורה שיש לי על המהלך, חוסר פעולה של הפד היה רק גורם להדבקה של עוד ועוד בנקים ולסיכון ממשי למערכת הפיננסית כולה.

הפעולה המהירה והנחרצת שהפד ביצע היא תוצאה של לקחי העבר ואין ספק שבעת הזו לא הייתה ברירה אחרת.

לחילוץ הזה יש שתי השלכות חשובות להמשך הדרך.
ראשית, לגבי שווקי הקריפטו מדובר על הצלה של ממש. לא רק שכעת Circle יקבלו את מלוא כספם והגיבוי למטבע היציב USDC חזר במלואו, אלא גם חברות רבות מהתחום וקרנות הון סיכון שכספן היה בבנק ניצלו. הנזק שיכל להיגרם לתעשיה היה אדיר אילולא בוצע המהלך.

שנית, לאירוע הזה יש השלכות רציניות לגבי המשך תוואי העלאת הריבית.
עד לסוף השבוע האחרון הצפי היה להעלאה של 0.5%. כרגע מספר גופים מובילים, כמו גולדמן זאקס מעריכים שהפד יעצור את העלאות הריבית. אני מצטרף לתחזית הזו.

בכל אופן, גם אם הפד יפגין שרירים, לכל היותר נראה עליה של 0.25%.

לעצירה של העלאות הריבית יש השפעה משמעותית על נכסי הסיכון והביטקוין ושלל המטבעות הדיגיטליים בהחלט שייכים לקבוצה הזו.
בתגובה להודעה, הביטקוין זינק ביותר מ 10% לשער של $22,500 והאיתריום טיפס גם כן וחצה את ה $1,600.
החוזים העתידיים על שווקי המניות מזנקים גם הם.

אם אהבתם את התוכן אשמח אם תסמנו לייק לעמוד של קריפטוביט בפייסבוק, הרשמו לערוץ ה YouTube  ולעקוב אחרינו בטוויטר.

היה מעניין? שתפו לאחרים

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
Email

יכול לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

המומלצים

הקורס המקיף למסחר והשקעה במטבעות דיגיטליים

רק 390 ש"ח! לזמן מוגבל

קצרים בזמן? בדיוק בשביל זה הכנו עבורכם מדריך מקוצר במיוחד שיראה לכם איך לקנות ביטקוין ולהשתמש בו בשלושה צעדים פשוטים

כדי להשתתף באינספור האפשרויות שמציע עולם הבנקאות המבוזרת (DeFi) אתם זקוקים רק לשני דברים:
חיבור לאינטרנט וארנק דיגיטלי תומך Web3.0.

Decentralized Finance או בקיצור DeFi הוא שם כולל למערכות פיננסיות עצמאיות ומבוזרות אשר נבנות על גבי רשתות בלוקצ’יין. הכנסו ולמדו על עולם הבנקאות החדשה

החדשות

נשארו לכם שאלות?

חפשו אותנו ברשת

השאירו הודעה

יש לכם שאלה?

כניסה לחשבון

רוצה ללמוד לסחור ולהשקיע במטבעות דיגיטליים?

רק 390 ש"ח!
לזמן מוגבל

במקום 1,290 ש"ח

דילוג לתוכן