המטבע היציב USDC תחת לחץ. הזדמנות השקעה או הזדמנות אחרונה לברוח לפני שהכל קורס?

נכון לזמן כתיבת שורות אלו, המטבע היציב השני בגודלו במונחי שווי שוק, USDC, נסחר ב 95 סנט לכל דולר. אחרי שביקר אתמול בשפל של 80 סנט לדולר. הפסד בלתי נתפס של 20% על אחזקת “מזומן”. ביום מסחר אחד.

סוף השבוע האחרון היה אחד הגרועים (או לכל הפחות אחד המלחיצים ביותר) אי פעם עבור לא מעט משקיעים בשוק המטבעות הדיגיטליים. מה שכן הפעם, הסתכלות על הגרף של הביטקוין או האיתריום לא יספרו לכם כלום על זה.

הסיבה היא שהפאניקה הפעם היא סביב סוג מאוד ספציפי של מטבעות דיגיטליים: המטבעות היציבים.

אם אתם לא מכירים את המטבעות היציבים ורוצים ללמוד עליהם עוד אתם מוזמנים לקרוא על הסוגים השונים ומגנוני ההצמדה שלהם במאמר הזה.

שוק המטבעות היציבים נכון להבוקר עומד על שווי כולל של 133 מיליארד דולר. סכום לא קטן. וזה אחרי שאיבד חלק ניכר משוויו בחודשים האחרונים.
כיום שוק המטבעות היציבים מהווה כ 14% משווי השוק הכולל של כל המטבעות הדיגיטליים הקיימים. (133 מיליארד מתוך שווי שוק כולל של 950 מילארד דולר)

מניית סילברגייט/ שווי שווק

בשיאו, שוק המטבעות היציבים הגיע לשווי כולל של 182 מיליארד דולר אך כשזה היה המצב, שווי השוק הכולל של כל המטבעות הדיגטליים היה גם כן בשיא של 2.917 טריליון דולר. מה שאומר שבזמנו המטבעות הדיגיטליים היוו רק 6% מסך המטבעות.

הנתון הנ”ל לא אמור להפתיע אותנו במיוחד שכן זה דיי הגיוני שבשוק שוורי פחות אנשים ירצו להחזיק במזומן ויעדיפו להחזיק במובילי השוק כמו ביטקוין, איתריום ובמטבעות הטרנד התורן.
באופן דומה, בעיצומו של שוק דובי כמו זה שאנחנו נמצאים בו עכשיו אפשר לצפות שיותר משקיעים יחזיקו במזומן כדי להקטין את הסיכון להמשך ירידות וכדי שיוכלו לנצל הזדמנויות השקעה.

כך או כך, היום חלקו היחסי של שוק המטבעות היציבים מתוך סך השוק כולו נמצא ביחס הגבוה ביותר אי פעם.
מכאן אפשר להבין שהיום, יותר מאי פעם המשקיעים חשופים לסיכון של המטבעות הללו. ולצערנו בסוף השבוע האחרון, הסיכון הזה התממש.

נכון לזמן כתיבת שורות אלו, המטבע היציב השני בגודלו במונחי שווי שוק, USDC, נסחר ב 95 סנט לכל דולר. אחרי שביקר אתמול בשפל של 80 סנט לדולר. הפסד בלתי נתפס של 20% על אחזקת “מזומן”. ביום מסחר אחד.

בדומה, גם מטבע ה DAI שנמצא במקום הרביעי במונחי שווי שוק נסחר בדיסקאונט עמוק של 5% אחרי שאתמול הגיע לשפל של 87 סנט לדולר.

מלבד שני אלו, שלל מטבעות יציבים נוספים בדירוגים נמוכים יותר שברו את שער ההצמדה שלהם גם כן ונסחרים בדיסקאונט של 2%-7%.

USDC: ירידה מוצדקת או הזדמנות?

אז, האם אנחנו ניצבים לפני הזדמנות השקעה שלא תחזור לרווח קל של 5% על אחזקת מזומן? או שאולי זה הזמן להגיד תודה ולהתראות ולברוח מהשוק לפני שהכל קורס?

בואו ננסה להתסכל על הנתונים ולקבל החלטה מושכלת.

נכון ללפני 48 שעות. שווי השוק של USDC עמד על 40 מיליארד דולר. בזמן הזה נמסר מהחברה המנפיקה של המטבע Circle כי 3.3 מיליארד דולר נמצאים בבנק SVB שקרס בסוף השבוע.
ה 3.3 מילארד מהווים כ 8%~ משווי הבטוחות שמגבות את ההצמדה של Usdc לשער של 1$ ועל בסיס זה, ובהנחה שאין עוד הפתעות בהמשך, השווי ההוגן של המטבע צריך להיות סביב ה 92 סנט לדולר.
העובדה שהוא נסחר כעת בשער גבוה יותר היא אינדיקציה חיובית שאולי מרמזת שמישהו יודע משהו שאנחנו לא יודעים ומוכן לשלם פרמיה של 2%-3% תמורת רווח של 5% נוספים כאשר השער יחזור להצמדה. ואולי יש עוד סיבות כמו שמיד נראה.

עד כה, מנגנון ההצמדה של Usdc מעולם לא חווה שבירת שער משמעותית כל כך ולזמן ארוך כל כך והסיבה היא בעיקר השקיפות של החברה שעומדת מאחוריו.
Circle, בשונה מחברות אחרות תמיד פעלה בשקיפות מלאה והציגה באתר שלה את האחזקות המדויקות של הרזרבות שלה. בנוסף, החברה איפשרה לכל מחזיק של Uscd להמיר אותו בכל רגע נתון תמורת דולר אחד.
במהלך סוף השבוע ותוך כדי האירוע כולו החברה המשיכה לתקשר עם השוק ולדבריה היא מתכוונת לעמוד מאחורי ההתחיבויות שלה בכל מצב. נותר לראות מהיכן יגיע הכסף למימוש ההבטחות שלה אבל את הקרדיט על ההתנהלות הטובה היא כבר הרוויחה.

שורש הבעיה הם כאמור אותם 3.3 מיליארד דולר שנצורים בבנק SVB שכרגע נסגר על ידי הרשויות. אבל האם יש בסיס להנחה שהכסף כולו יעלם ללא החזר? התשובה הקצרה היא: כנראה שלא.
אמנם הפקדונות של Circle ב SVB אינם מבוטחים אבל כבר במהלך השבת החלו לצוץ בשוק שמועות על הצעות רכישה שיעניקו למשיקיעים Recovery של 70 סנט על הדולר וסביר להניח שיהיו גם הצעות טובות יותר בהמשך.

בנוסף, הפד כינס למחר (יום שני) ישיבה דחופה בנושא וצפוי לצאת בהצהרות ובגיבוש תוכניות פעולה שתנסה לעצור את הסחף והדבקה של בנקים נוספית במערכת.

אם נעשה בשלב הזה את החשבון על בסיס תספורת של 30% על הפקדונות, Circle יהיו צפויים לקבל מתוך אותם 3.3 מיליארד דולר סכום של כ 2.3 מילארד בחזרה. זה יביא את ההפסד שלה למיליארד דולר “בלבד”, 2.4% בלבד מהשווי שמגבה את המטבע – או לחליפין לשער הוגן של כ 97.5 סנט לדולר – עליה של 2.5% משערו הנוכחי של המטבע.

אז על פניו ובהתבסס על הנתונים שיש בידנו ועם ההנחה שהשלטונות לא יאפשרו לבנק פשוט לקרוס על יושביו (ראו מקרה ליהמן ברודרס שהביא לקריסה של המערכת הפיננסית העולמית ב 2008) נראה שהשער הנוכחי של Usdc עדיין נמוך מעט ממה שהוא צריך להיות.
בנוסף, צריך לקחת בחשבון שגם תחת הפסד מוחלט של 1 מיליארד דולר, זה בהחלט תרחיש אפשרי ש Circle יצליחו לגייס את ההון הנדרש כדי להחזיר את שער ההצמדה במלואו ולתקן את הנזק לחלוטין. (האמון של המשקיעים זה כבר סיפור אחר).

אז, לקנות USDC?

ראשית, אני מנוע מלייעץ וזוהי החלטה אישית של כל אדם על פי הבנתו ויכולת ספיגת הסיכון שלו. הנתונים לפניכם וההחלטה היא שלכם. אין שום מניעה שהאירועים ימשיכו להתגלגל לכיוון הלא נכון ושצרות נוספות ייחשפו בהמשך והשווי ההוגן של המטבע יירד באופן דרמטי. קחו את זה בחשבון.

אבל אם כבר עסקינן בהזדמנויות השקעה, אני מציע להביט מעט הצידה על הנפגע המשני מהסיפור הזה והוא מטבע ה DAI.

DAI הוא מטבע דיגיטלי יציב מגובה קריפטו. זה אומר שבשונה מ Usdc הערך שמגבה אותו נגזר ממטבעות דיגיטליים אחרים. נכון להיום כ 30% מהערך שמגבה את ה DAI מגיע ממטבעות איתריום וכ – 40% ממטבעות Usdc. זו גם הסיבה ששער ההצמדה של DAI גם כן נשבר אתמול כאשר המשקיעים עשו 1 + 1.

אבל, נראה שבמקרה הזה 1 + 1 יצא להם 3 במקום 2. נסביר למה.

DAI בשונה מ Usdc הוא מטבע יציב שמגובה ביחס של 150%. זה אומר שבשביל להנפיק מטבע DAI אחד בערך של 1$ – נדרשים מטבעות דיגיטליים כערבון בשווי של 1.5$ – 50% יותר.

התפלגות הנכסים שמגבים את ערכו של מטבע ה DAI

הרעיון הוא שכדי להגן על השער, הפרוטוקול שמנפיק את ה DAI דורש ביטחון שיאפשר ירידה של עד 50% בשווי הערבון מבלי ששער ההצמדה יישבר. זה בשילוב עם מנגנון הנזלות מתוכחם פועלים יחד כדי להבטיח ששער המטבע יישמר על 1$ כמעט בכל מצב שוק. בתיאוריה לפחות.

הירידה אתמול לשערים של 87 סנט לדולר הייתה ללא ספק הזדמנות קניה שלא תחזור בקרוב אבל בואו נראה אם גם 95 סנט לדולר זו עסקה לא רעה.

אם נלך על התרחיש המחמיר בו Usdc משוערך לפי שווי השוק הנוכחי ולא לפי השווי הוגן שלו אנחנו מסתכלים על 95 סנט לדולר. או הפסד של 5 סנט לכל דולר שמגבה את Dai (כמובן רק בחלק של ה Usdc מתוך סך הנכסים המגבים).

Usdc מהווה רק כ 40% מהרזרבות של Dai ולכן ההשפעה המיידית על ערך הרזרבות של המטבע כולו עומדת בסך הכל על 2% – כלומר השווי ההוגן של ה Dai צריך להיות לכל הפחות 98 סנט לדולר.

אבל, וזה חשוב: בשונה מ Usdc, Dai אינו מגובה ביחס של 1:1 ולכן גם ירידה של 2% או אפילו 5% בשווי הבטחונות לא אמורה בעיקרון להזיז כלל את השער. הרי גם במצב הזה – Dai  עדיין מגובה ביחס של 145%.

אז למה השער שלו בכל זאת כל כך נמוך?

נראה שבמצב השוק הנוכחי, הירידות החדות ב Dai הן בעיקר פונקציה של נזילות, לחץ וסוף השבוע.
כאשר אנשים מבוהלים ורוצים למכור הם לא עוצרים לחשוב. מקרה טרה-לונה הראה לכולם שלפעמים עדיף קודם לברוח ורק אחר כך לחשוב.
בנוסף, Dai גם הרבה פחות נזיל מ Usdc והעובדה שסוף השבוע מאופיין בד”כ במסחר דליל עוד יותר לא עוזרת במיוחד. ההערכה שלי היא שכרגע הפחד שולט בשווקים וייתכן והרבה אנשים לא מודעים לאופן שבו Dai עובד ומעדיפים לצאת החוצה בכל מחיר.

לסיכום, ושוב, זוהי אינה המלצה לבצע פעולה כלשהיא. נראה שאם אנחנו עסוקים בחיפוש הזדמנויות, יש סיכוי לא סביר שבימים הקרובים שערו של Usdc יעלה ויחזור לפחות קרוב יותר לשער של 1$ ממה שהוא נמצא כרגע. 

ומבין הצמד, נראה שמטבע Dai הוא כרגע הוא אופציה טובה יותר מ Usdc.

אם אהבתם את התוכן אשמח אם תסמנו לייק לעמוד של קריפטוביט בפייסבוק, הרשמו לערוץ ה YouTube  ולעקוב אחרינו בטוויטר.

היה מעניין? שתפו לאחרים

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
Email

יכול לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

המומלצים

הקורס המקיף למסחר והשקעה במטבעות דיגיטליים

רק 390 ש"ח! לזמן מוגבל

קצרים בזמן? בדיוק בשביל זה הכנו עבורכם מדריך מקוצר במיוחד שיראה לכם איך לקנות ביטקוין ולהשתמש בו בשלושה צעדים פשוטים

כדי להשתתף באינספור האפשרויות שמציע עולם הבנקאות המבוזרת (DeFi) אתם זקוקים רק לשני דברים:
חיבור לאינטרנט וארנק דיגיטלי תומך Web3.0.

Decentralized Finance או בקיצור DeFi הוא שם כולל למערכות פיננסיות עצמאיות ומבוזרות אשר נבנות על גבי רשתות בלוקצ’יין. הכנסו ולמדו על עולם הבנקאות החדשה

החדשות

נשארו לכם שאלות?

חפשו אותנו ברשת

השאירו הודעה

יש לכם שאלה?

כניסה לחשבון

רוצה ללמוד לסחור ולהשקיע במטבעות דיגיטליים?

רק 390 ש"ח!
לזמן מוגבל

במקום 1,290 ש"ח

דילוג לתוכן