תכירו את הדור הבא של ה NFTs ה – Soulbound Tokens

Soulbound Tokens הוא רעיון שהוצע לראשונה במאי 2022 על ידי מייסד איתריום Vitalik Buterin

הרעיון הוצג ב Whitepaper שכותרתו הייתה: "חברה מבוזרת: מציאת הנשמה של Web3" והוא מציג את הבסיס לחברה מבוזרת לחלוטין (DeSoc) המנוהלת על ידי המשתמשים שלה.

Soulbound Tokens

Soulbound Tokens הוא רעיון שהוצע לראשונה במאי 2022 על ידי מייסד איתירום Vitalik Buterin, ובנוסף ע”י Puja Ohlhaver, ו -E. Glen Weyl.

הרעיון הוצג ב Whitepaper שכותרתו הייתה: “חברה מבוזרת: מציאת הנשמה של Web3” והוא מציג את הבסיס לחברה מבוזרת לחלוטין (DeSoc) המנוהלת על ידי המשתמשים שלה.
המסמך מפרט כיצד אסימוני Soulbound  או בקיצור, SBTs, יכולים לשמש אותנו בחיי היומיום.

מה הם SBTs?

אסימוני נשמה, Soulbound Tokens או SBTs, הם נכסים דיגיטליים מבוססי בלוקצ’יין שלא ניתן להעביר לאחרים. אסימוני Soulbound קשורים לצמיתות לאדם ספציפי והם מייצגים את זהותו (או חלק ממנה) באמצעות טכנולוגיית הבלוקצ’יין.

המונח SoulBound הושאל ממשחק המחשב הפופולרי World of Warcraft בו היו פריטים מסוימים שבכוונת תחילה (של היוצרים) לא היה ניתן לסחור בהם. הפריטים האלו, כאשר נאספו במהלך המשחק נקשרו ל”נשמה” של שחקן ספציפי ולא היו ניתנים למכירה או העברה לשחקן אחר.

ב SBTs, לאנשים יכולים להיות ארנקים מרובים (או Souls) שמייצגים חלקים שונים בחייהם. זה יכול להיות תיעוד רפואי, היסטוריית עבודה או כל סוג אחר של מידע שמתאר או מרכיב אדם או ישות. הארנקים שמחזיקים או שמנפיקים את הרשומות האלה נקראים “נשמות”.
לדוגמה, למישהו יכולה להיות “נשמת תעסוקה” עבור היסטוריית התעסוקה שלו או “נשמה רפואית” עבור רישומי הבריאות שלו. ב Web3.0 ה – SBTs יוכלו לאפשר לאנשים לבנות מוניטין דיגיטלי שניתן לאימות על סמך פעולותיהם וחוויות העבר שלהם.

מהצד השני, Soul יכולה לייצג גם ישות מסוימת שמנפיקה SBTs.
לדוגמה, חברות יכולות להיות Souls שמנפיקות SBTs לכל עובד שלהם ובאופן דומה גם קאנטרי קלאב דיגיטלי יכול להנפיק SBTs כדי לאמת את סטטוס החברות של המנויים שלו.

SBTs הם למעשה סוג חדש של NFTs שאינם ניתנים להעברה.  
בצד הדמיון, NFTs בדומה ל SBTs גם הם טוקנים דיגיטליים שמכילים מידע מסויים ומהווים אישור דיגיטלי בלתי ניתן לשינוי. אך ההבדל העיקרי בין השניים כמו שכבר ניתן להבין, הוא שבעוד ש NFT ניתן לסחור ולהעביר בקלות, SBT הוא טוקן שקשור באופן קבוע לכתובת דיגיטלית ואינו ניתן להעברה.

בעוד ש NFTs יכולים לייצג בעלות דיגיטלית על נכסים ורכוש, SBT יכול לייצג את המוניטין של אדם או ישות כלשהיא. הבדל מהותי נוסף הוא שבניגוד ל NFTs, ה SBTs לא מחזיקים בערך כספי כשלהוא ולא ניתן לסחור בהם לאחר שהונפקו לארנק ספציפי.

כיצד ניתן להשתמש ב SBTs?

ל -SBTs יש מגוון רחב של מקרי שימוש פוטנציאליים. בואו נבחן כמה שימושים אפשריים:

  1. היסטוריית השכלה – כאשר אנשים מסיימים לימודי תואר באוניברסיטה, הם מקבלים תעודה המעידה על סיום הלימודים והשלמת החובות האקדמיות שלהם. במקרה כזה האוניברסיטה יכולה לשמש כ Soul שמנפיקה את ה-SBTs, והסטודנטים יהיו Souls בצד המקבל. ה-SBT יאחסן את אישורי ההשכלה של הסטודנט ויוכיח שהוא בעל הכישורים הרלוונטיים והנדרשים.
    במקרה כזה אפשר בקלות להבין מדוע חשוב להשתמש דווקא ב SBT ולא ב- NFT. הרי גם NFT יוכל לשמש כהוכחת בעלות על התואר, אך לא היינו רוצים שבפעולה פשוטה יהיה ניתן להעביר את התואר הזה לאדם אחר.

  2. קורות חיים / היסטורית תעסוקה – בתיאוריה, מועמדים לעבודה יכלו להגיש את כל היסטוריית העבודה הקודמת שלהם ותעודות מקצועיות באמצעות SBTs רשמיים שהונפקו על ידי חברות ומוסדות קודמים. ה-SBTs יתפקדו כהוכחה לתעודות ולמיומנויות.

  3. רישומי בריאות – ניתן לייעל מעבר של אדם מרופא לרופא או לספקי בריאות שונים באמצעות SBT שמחזיק בתיעוד הרפואי של אדם. באופן היפותטי, ה-SBT יכול להחליף את התהליך האיטי של מילוי ניירת, אימות ההיסטוריה הרפואית וכל בירוקרטיה אחרת שמסרבלת לכולנו את החיים.

  4. מוניטין – אמון הוא אחד האתגרים העיקריים של תעשיית ה-Web3.
    הרי איך ניתן לסמוך על המוניטין של אדם במערכת שנועדה מלכתחילה להיות חסרת אמון?
    נשתמש בהלוואות כספים כדוגמה: SBTs, בדומה לציוני אשראי של בנקים מסורתיים, יכולים לעקוב אחרי היסטוריית ההלוואות של משתמש DeFi כמו גם מדדים רלוונטיים אחרים ולקבוע באמצעותם את פרופיל הסיכון שלו.
    עם SBTs, המוניטין של אדם משמש כבטוחה לקבלת הלוואות מבלי לחשוף את זהותו.

  5. גיימינג – כאמור, ניתן לעקוב אחר פעילות ה-Web3 של משתמש באמצעות SBTs. באופן הזה אפשר להמיר פעולות ששחקן מבצע בתוך המשחק לאסימוני מוניטין שאינם ניתנים להעברה אשר קשורים באופן קבוע וייחודי לאווטר שלו במשחק. כך ניתן יהיה לשפר את האווטר, לעלות רמה במשחק או להעניק לאוואטר מסויים כישורים וניסיון בלתי-ניתנים להעברה.

לשמור על ה DAOs

SBTs הם גם מנגנון חלופה מוצע להצבעה בארגון אוטונומי מבוזר (DAO).
במודל הממשל הנוכחי, ההצבעה ב DAO מבוססת על כמה אסימוני ממשל מחזיק כל חבר ב DAO. ובחלק מה- DAOs, משלל סיבות, חלק נכבד מאסימוני הממשל נמצאים בידיהם של מספר מצומצם של אנשים. מה שחושף את ה DAO לריכוזיות גבוהה.
DAOs יכולים להנפיק SBTs שמקצים כוח הצבעה על סמך האינטראקציות של המשתמשים עם הקהילה. מודל כזה יכול לתת עדיפות לכוח ההצבעה עבור המשתמשים המסורים ביותר ובעלי מוניטין חזק.

מלבד יצירת מערכת הצבעה מבוססת מוניטין, SBTs עשויים לעזור ל DAOs להתגונן מפני התקפות Sybil – אחד האיומים הגדולים ביותר על מודל הממשל הנוכחי של DAO.

בהתקפת Sybil, יחיד או קבוצה של שחקנים רעים משתלטים על DAO מסויים על ידי רכישת רוב אסימוני הממשל שלו. כאשר יש בידיהם כוח הצבעה שמעניק להם רוב הם יכולים לתמרן הצעות הצבעה ולנווט את כיוון הפרויקט לטובתם. האופי הציבורי והניתן לאימות של SBTs יכול לעזור לזהות מראש ולמנוע שחקנים רעים מלהיכנס ל-DAO ולמנוע מהתקפות Sybil מלהתרחש.

נכון להיום SBTs קיימים בעיקר על הנייר אך ישנו לפחות SBT אחד שכבר חי על גבי הבלוקצ’יין.

Binance הכריזה כבר באוגוסט 22 על SBT משלה בשםBinance Account Bound  (BAB) והשיקה אותו באוקטובר האחרון. אסימון ה- BAB אינו ניתן להעברה, אין לו ערך כספי, והוא ה-SBT הראשון אי פעם שהונפק בשרשרת של בינאנס.
אסימון ה BAB משמש כפתרון זיהוי דיגיטלי עבור לקוחות בינאנס שהשלימו את תהליך “הכר את הלקוח” (KYC) במלואו ובנוסף לשימושים שלו באקו-סיסטם של בינאנס, גם פרוטוקולי צד שלישי יוכלו להשתמש באסימוני BAB כדי לבצע איירדרופס של NFTs, להצבעות ממשל ב DAOs ועוד.

מהם היתרונות של אסימוני Soulbound?

אחד היתרונות הברורים של אסימוני SoulBound הוא היכולת שלהם להיות חותמת ואישור דיגיטלי אמין הקשור לאדם או ליישות ספציפית, מכיוון שלאחר שהונפק על הבלוקצ’יין, אף אחד לא יכול לזייף אותו או להעביר אותו לאדם אחר.

יתר על כן, על ידי הפיכת נכסים דיגיטליים לבלתי ניתנים להעברה או למסחר SBTs מגבילים את היכולת של פרויקטי Web3 מלהפוך ללא יותר מכלים פיקטיביים ליצירת והעברת ערך. (מישהו אמר הלבנת הון?)
ב SBTs, אדם לא יכול פשוט לקנות NFTs. במקום זאת, הוא צריך להשקיע מאמץ כדי להרוויח אותו.

האם SBTs צפויים להחליף את ה NFTs?

SBTs הפכו לנושא חם ב- Web3 ולמרות שהקונספט של אסימוני SoulBound הוא ללא ספק מעניין הוא עדיין מעט מעורפל וברובו עדיין תיאורטי.
בגלל ההבדלים המהותיים בינהם אין חשש ש SBTs יתפסו בקרוב את מקומם של ה NFTs. במקום זאת, הם יכולים לאפשר לאנשים לבסס לעצמם מוניטין דיגיטלי או להעריך את זה של אדם אחר בבלוקצ’יין כמו גם לאפשר ל DAOs לתקשר טוב יותר עם חברי הקהילה שלהם.

אם אכן חזון ה DeSoc יהפוך אי פעם למציאות כפי הנראה יהיה צורך שגם SBTs וגם NFTs יתקיימו במקביל ויאפשרו מצד אחר הוכחת בעלות ויכולת לסחור בנכסים דיגיטליים ומהצד השני ישמשו כאמצעי זהות דיגיטליים בעולם המבוזר.

אם אהבתם את התוכן אשמח אם תסמנו לייק לעמוד של קריפטוביט בפייסבוק, הרשמו לערוץ ה YouTube  ולעקוב אחרינו בטוויטר.

היה מעניין? שתפו לאחרים

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
Email

יכול לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

המומלצים

הקורס המקיף למסחר והשקעה במטבעות דיגיטליים

רק 490 לזמן מוגבל- עד סוף חודש מאי

קצרים בזמן? בדיוק בשביל זה הכנו עבורכם מדריך מקוצר במיוחד שיראה לכם איך לקנות ביטקוין ולהשתמש בו בשלושה צעדים פשוטים

כדי להשתתף באינספור האפשרויות שמציע עולם הבנקאות המבוזרת (DeFi) אתם זקוקים רק לשני דברים:
חיבור לאינטרנט וארנק דיגיטלי תומך Web3.0.

Decentralized Finance או בקיצור DeFi הוא שם כולל למערכות פיננסיות עצמאיות ומבוזרות אשר נבנות על גבי רשתות בלוקצ’יין. הכנסו ולמדו על עולם הבנקאות החדשה

החדשות

נשארו לכם שאלות?

חפשו אותנו ברשת

השאירו הודעה

יש לכם שאלה?

כניסה לחשבון

רוצה ללמוד לסחור ולהשקיע במטבעות דיגיטליים?

רק 490
לזמן מוגבל

ימים
שעות
דקות
המבצע הסתיים, תודה ל 103 סטודנטים החדשים שהספיקו לרכוש את הקורס במחיר מבצע. בהצלחה לכולם נמשיך להפתיעה אתכם בהמשך

במקום 1,290 ש"ח

דילוג לתוכן