כשהסיכון מתממש: המטבעות היציבים USDC ו DAI מאבדים את שער ההצמדה שלהם באירוע חריג בשווקים

היום ולראשונה, המטבע היציב והפופולרי USDC שמונפק על ידי חברת CIRCLE איבד לראשונה את שער ההצמדה שלו באופן משמעותי והגיע עד לרמות של 85 סנט לכל דולר. באפקט דומינו, גם DAI מטבע יציב אחר, נפגע אנושות.

המטבעות היציבים הם שם כולל למטבעות דיגיטליים שמטרתם היא לחקות את מחירו של מטבע פיאט מסוים, בדרך כלל את הדולר האמריקאי. היתרון של המטבעות היציבים הוא היכולת שלהם להנות בו-זמנית משני העולמות. גם להיות נכס חסר תנודתיות ששומר על ערכו אך בו בזמן להנות מהיותו דיגיטלי, מאובטח וניתן להעברה מכל מקום בעולם תוך שניות וללא גורם מתווך.

היום, החלק הראשון הוכח כשגוי.

אין דרך להפריז בחשיבות האירוע שמתחולל בשווקים ב 24 השעות האחרונות וההשפעות ארוכות הטווח שלו על שוק המטבעות היציבים בפרט ושוק המטבעות הדיגיטליים בכלל.

היום ולראשונה, המטבע היציב והפופולרי USDC שמונפק על ידי חברת Circle איבד לראשונה את שער ההצמדה שלו באופן משמעותי והגיע עד לרמות של 85 סנט לכל דולר. באפקט דומינו, גם DAI, מטבע יציב אחר שלכאורה אמור היה להיות יציב ועמיד יותר בפני אירועים כאלה, גם כן איבד את שער ההצמדה שלו בצורה החריפה ביותר אי-פעם ונסחר כעת סביב 90 סנט לדולר. מיד נסביר מדוע.

האירוע התחיל אמש, כאשר הובא לתשומת ליבם של המשקיעים שחלק לא ידוע מהכספים שאמורים לגבות את שער ההצמדה של USDC נמצאים בבנק בשם Silicon Vally Bank אשר פעילותו הופסקה במפתיע על ידי הרגולטור האמריקאי.
זה קרה בעקבות ריצה לבנק שהתרחשה בימים האחרונים ונפילה של יותר מ 60% בשווי המנייה שלך הבנק ביום המסחר האחרון.

מניית סילברגייט/ שווי שווק

Bank Run

“ריצה לבנק” או Bank Run היא תופעה שבה משקיעים החוששים מיכולת הפרעון של הבנק ממהרים למשוך את יתרות המזומן שלהם. הפעולה הזו היא למעשה נבואה שמגשימה את עצמה מכיוון שהיא משאירה את הבנק חשוף וללא הון מספק כדי לעמוד בהתחייבותיו. זה קורה בגלל שבנקים פועלים על פי מנגנון שנקרא “יחס רזרבה” בו הם בפועל מחזיקים רק אחוז קטן מההתחיבויות שלהם במזומן.
לבנק בשום מצב אין בפועל את הכספים של כל לקוחותיו וברגע שמסה קריטית של לקוחות מנסים למשוך את כספם – הבנק קורס. ההשתלטות של הרגולטור אתמול נועדה לנסות ולעצור את הפאניקה ולנהל את האירוע בצורה מסודרת.

אם נלך עוד צעד אחורה, נגיע לאירוע המקדים של המקרה הנוכחי והוא קריסתו של בנק הקריפטו סילברגייט שהודיע רק לפני מספר ימים כי הוא מנזיל את נכסיו וסוגר כל הפעילויות שלו.

שבירת שער ההצמדה

יריית הפתיחה של אירוע אובדן ההצמדה החלה כאמור אתמול כאשר פורסם שחלק לא-ידוע מהיתרות שמגבות את המטבע היציב נמצאות בבנק הקורס. בתחילה, ההערכות היו שהחשיפה של Circle לבנק היא מינורית ושער ההצמדה ירד רק בשברירי אחוזים.

אך בסביבות השעה 7:00 בבוקר שעון ישראל פורסם בחשבון הטוויטר של Circle כי סכום כולל של 3.3 מיליארד דולר מכספי הבטחונות נמצאים בבנק SVB ולמרות ש Circle ביקשו למשוך את הכספים לפני מספר ימים, פעולתם לא בוצעה.
הסכום הנ”ל מהווה כ 8.25% מסך היתרות שמגבות את USDC. סך כולל של 40 מיליארד דולר.

התגובה בשווקים הייתה אלימה במיוחד ומאות מליונים של USDC נמכרו על ידי משקיעים מבוהלים. 

בזמן כזה קשה שלא להזכר באירוע טראומתי אחר שהתרחש במאי של השנה שעברה. אז המטבע היציב UST של רשת טרה-לונה איבד את שער ההצמדה שלו.
הירידה הראשונית של UST אז הייתה דומה לזו של USDC היום ועמדה על 5%-10%. את מה שקרה לאחר מכן רובנו זוכרים. אחרי כמה נסיונות להחזיר את שער ההצמדה שכמעט וצלחו, UST קרס בעשרות אחוזים במהלך של פאניקה מוחלטת והרשת כולה התמוטטה – לוקחת איתה ערך של כ 80 מיליארד דולר.

הזיכרון של טרה-לונה עוד טרי אצל רבים ונראה שכעת המשקיעים לא לוקחים סיכונים ובורחים בכל מחיר. “מי שנכוונה ברותחין – נזהר בצוננין”.

אבל חשוב לציין ולהסביר דווקא ברגעים האלה – דין USDC הוא לא דין UST.

UST היה מטבע יציב בעל מנגנון הצמדה אלגוריתמי שהיה תלוי בערכו של מטבע דיגיטלי אחר בשם LUNA. הירידה בערכו של UST הביאה לירידה בערך של המטבע המגבה LUNA והמטבע נכנס לסחרור אינסופי שחיסל אותו לגמרי.

USDC הוא מטבע יציב בעל מנגון הצמדה אחר לגמרי והוא מגובה על ידי מטבעות פיאט שמוחזקים בבנקים ובניירות ערך קצרי מועד. חלק מהכסף הזה כאמור נמצא בבנק הקורס SVB ולכן כל הדרמה.

על פי הנתונים שידועים לנו כרגע, כ 8% מהיתרות המגבות חסרות. אגב, זה ממש לא אומר ש Circle בהכרח איבדו את הכסף לתמיד, אבל גם אם כן ואכן 8% מהיתרות אבדו לנצח, שער ההצמדה ההוגן צריך לעמוד על כ – 92 סנט לדולר.
85 סנט לדולר היא כפי הנראה התוצאה של לחץ מכירות מסיבי בפרק זמן קצר וחששות מפני חדשות רעות נוספות בהמשך. סביר להניח (תחת המידע הקיים כרגע) שהמחיר יתכנס סביב השער ההוגן בקרוב.

נזק היקפי

מטבע נוסף שספג גם הוא מכה אנושה הוא המטבע היציב DAI.
DAI בשונה מ UST שפעל בהצמדה אלגוריתמית ובשונה גם מ- USDC שפועל תחת הצמדה לפיאט הוא מטבע יציב שפועל תחת מנגנון הצמדה שלישי – גיבוי מטבעות קריפטו.

ערכו של כל מטבע DAI מגובה על ידי ערבון בסך של 150% כנגדו. כלומר על כל 150$ של ערבון – מונפק מטבע DAI בשווי של 100$. מה שאמור להגן על שער ההצמדה גם במקרי קיצון.

בתחילת דרכו, DAI היה מגובה אך ורק על ידי מטבע האיתריום אך בעקבות נפילות משמעותיות שחלו במחיר האיתר בעבר שגרמו לכמה אירועי אובדן הצמדה קצרי-מועד, החליט ה DAO של המטבע לגוון את סוגי הערבון.
החלטה שבדיעבד הביאה אותו למצבו העגום היום.

כחלק מההחלטה לשנות את הערבון, הוחלט שמטבע ה USDC, בין היתר, יוכל גם כן לשמש כגיבוי למטבע.
כיום – USDC מהווה כמעט 40% מהערבון שמגבה את ערכו של ה DAI. מה שגרם לזליגה של הפאניקה גם אליו וגרמה לו להסחר בשפל בשער של 87 סנט לדולר.

גם פה – נראה שהלחץ משחק תפקיד מרכזי. חישוב של ערך הערבון יביא אותנו לשער הוגן של 97 סנט לדולר על כל מטבע DAI.
זה מכיוון שרק 8% מהיתרות של USDC נפגעו והוא כאמור מהווה רק כ 40% מערך הערבון של ה DAI.
נכפיל 8% ב 40% ונקבל פגיעה בבטחונות של 3.2% בלבד. (8% * 40% = 3.2%). ובנוסף צריך לזכור ש DAI מגובה ביחס של 150% לעומת USDC שמגובה ביחס של 100% בלבד כך שלכאורה, גם אם USDC ימחק לגמרי, ל DAI עדיין יהיו יתרות מספיקות לכיסוי ההצמדה שלו.

מה עושים מכאן? תרחישים אפשריים

כמובן שיש לא מעט תרחישים אפשריים להמשך הדרך. החיובי שבהם הוא שהפד יכריז על חבילת סיוע לבנק הפגוע ויסייע לו לעמוד בכל התחיבויותיו. בתרחיש כזה סביר להניח שהאירוע יסתיים יחסית במהרה ושער ההצמדה יחזור.

תרחיש נגדי הוא אובדן מלא של הכספים. גם כאן האפשרויות מתפצלות להאם Circle ימצאו דרך להשיג את הסכום החסר ולעמוד בהתחיבויותהם או שלא.
במידה וכן, אז שוב – שער ההצמדה צפוי להתאושש. במידה ולא, תתכן הנזלה מלאה של הנכסים שמגבים את המטבע והעמדת האפשרות להמרה של כל מטבע USDC בשווי ההוגן שלו – נניח אחרי עלויות והפרשי מחירים סביב ה 90 סנט לדולר.

להערכתי, ושוב על סמך המידע שידוע לנו כרגע נראה שכל מחיר בין 0.9$ ל 1.0$ לכל USDC הוא תרחיש סביר וכל מחיר מתחת לטווח הזה הוא ספקולציה, לגיטימית כמובן כרגע, אבל עדיין ספקולציה.

אבל, ולא משנה איזה מבין התרחישים האפשריים יתממש, את הנזק שנגרם היום ייקח המון זמן לשקם אם בכלל.
הרי כל הרעיון של מטבע יציב הוא שמירה על שער ההצמדה. ברגע שהמטבע נכשל במשימה הבסיסית הזו, גם אם הוא יחזור בסופו של דבר, הנזק הוא בלתי הפיך – לא פחות.

מהיום והלאה, ולא משנה מה יקרה בהמשך, המשקיעים מבינים שהפסד של 15% או יותר במטבע יציב זה תרחיש אפשרי – וזו בעיה רצינית.

מילא משקיעים קטנים שיהיו מוכנים לספוג את הסיכון. אבל אני לא רואה מכאן והלאה תרחיש שבו גופים רציניים שמנהלים כסף גדול יגעו אי פעם במטבע יציב כמו USDC או DAI.
אם וכאשר שער ההצמדה יחזור ל 1$, אנחנו צפויים לראות הנזלה ומכירה מסיבית של מטבעות USDC תמורת מטבעות אחרים או תמורת מטבעות פיאט. USDC כנראה כבר לא יחזור לעולם לשווי השוק שהיה בו עד לא מזמן.

טטר (USDT) נראה כמרוויח הגדול בנקודת הזמן הזו אבל גם הוא כידוע סובל מאינספור בעיות וסיכונים והוא לא יהיה תחליף ראוי לאלו שהחזיקו עד כה USDC.
BUSD של בינאנס גם כן חטף מכה לאחרונה כשהמנפיקה שלו, PAXOS, נתבעה על ידי הרגולטור בארה”ב ושווי השוק שלו התכווץ משמעותית וירד מתחת ל- 10 מיליארד דולר. גם הוא כפי הנראה לא יהיה האלטרנטיבה.

בקיצור למי שמחפש את הבטחון של מטבע דיגיטלי יציב – נראה שכרגע אין יותר מידי אפשרויות.
(פרט למטבע יציב בשם LUSD שלדעתי הוא המטבע היציב הטוב ביותר שקיים בשוק כרגע).

אם בכל זאת נתאמץ ונחפש בכח מי יכול להרוויח מכל הסיפור הנוראי הזה, נראה שהיחידים כרגע הם הביטקוין והאיתריום.

תחשבו על זה רגע – יש לכם כסף במטבע יציב ואתם חוששים שמחר הוא כבר לא יהיה שווה כלום – מה תעשו?
חוץ מלנסות לצאת לפיאט, הבחירה ההגיונית הבאה היא לקנות מטבעות דיגיטליים אחרים – ואם אתם רוצים להימנע ממטבעות איזוטרים מסוכנים, כנראה שביטקוין ואיתר יהיו הבחירה הראשונה שלכם.

מה שכן, הסנטימנט השלילי מהצד השני פועל כנגד כל המטבעות בשוק – וגם המובילים לא חסינים לגמרי.

לסיום ובקיצור, בהמשך לשבועות קשים בשוק מבחינה רגולטרית, נראה שהבלאגן הגדול עוד לפנינו. אין ספק שגם האירוע הזה, כמו קריסתה של טרה-לונה ונפילתו של בנק סילברגייט ישמשו כדלק לרגולטור שגם ככה מנסה לסגור על הקריפטו מכל כיוון והשילוב של סביבת מאקרו בעייתית מניחים את היסודות להמשך החורף בשוק המטבעות. 

אם אהבתם את התוכן אשמח אם תסמנו לייק לעמוד של קריפטוביט בפייסבוק, הרשמו לערוץ ה YouTube  ולעקוב אחרינו בטוויטר.

היה מעניין? שתפו לאחרים

Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
Email

יכול לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

המומלצים

הקורס המקיף למסחר והשקעה במטבעות דיגיטליים

רק 390 ש"ח! לזמן מוגבל

קצרים בזמן? בדיוק בשביל זה הכנו עבורכם מדריך מקוצר במיוחד שיראה לכם איך לקנות ביטקוין ולהשתמש בו בשלושה צעדים פשוטים

כדי להשתתף באינספור האפשרויות שמציע עולם הבנקאות המבוזרת (DeFi) אתם זקוקים רק לשני דברים:
חיבור לאינטרנט וארנק דיגיטלי תומך Web3.0.

Decentralized Finance או בקיצור DeFi הוא שם כולל למערכות פיננסיות עצמאיות ומבוזרות אשר נבנות על גבי רשתות בלוקצ’יין. הכנסו ולמדו על עולם הבנקאות החדשה

החדשות

נשארו לכם שאלות?

חפשו אותנו ברשת

השאירו הודעה

יש לכם שאלה?

כניסה לחשבון

רוצה ללמוד לסחור ולהשקיע במטבעות דיגיטליים?

רק 390 ש"ח!
לזמן מוגבל

במקום 1,290 ש"ח

דילוג לתוכן